کد خبر: 31465
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
سد آغ چای

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: از ۱۲۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت در سد دوستی در حال حاضر ۲۹۶ میلیون متر مکعب آب داریم که این وضعیت مطلوبی نیست.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علیرضا طاهری امروز ۵ تیرماه در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب استان که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مشهد به دلیل وجود حرم مطهر رضوی همیشه مورد توجه زائران و مجاوران بوده است. مشهد ۴ میلیون جمعیت ثابت و ۲۰تا ۳۰میلیون جمعیت متغیر از زائران دارد. این موضوع می‌طلبد تا تامین آب شرب آن از منابع متنوع صورت گیرد. ما این تنوع را در تامین آب شرب مشهد فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر چهار سد مهم استان یعنی سد دوستی، سد طرق، سد کارده و ارداک و همچنین بیش از ۴۵۷ حلقه چاه آب زیرزمینی، دو قنات و یک چشمه به تامین آب مشهد کمک می‌کند. مصرف آب مشهد بالغ بر۲۶۰ میلیون متر مکعب در سال است که در حال حاضر از این منابع تامین می‌شود. سد دوستی امسال شرایط خوبی ندارد. از ۱۲۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت در سد دوستی در حال حاضر ۲۹۶ میلیون متر مکعب آب داریم که این وضعیت مطلوبی نیست. در سد طرق ۸ میلیون متر مکعب و سد کارده ۱۰ میلیون متر مکعب آب دارد. سد ارداک با ۳۰ میلیون متر مکعب گنجایش، ۱۲ میلیون متر مکعب آب دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: با تدابیر پیش‌بینی شده و با حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی از سوی زائران و مجاوران امید داریم این سال‌های گرم را پشت سر بگذاریم. در افق بلند مدت نیاز آب بیشتری داریم. در افق ۱۴۲۰ مصرف آب استان به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید. در حال حاضر مهمترین پروژه‌ در حال اجرا طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور است که برای کمبود آب صنعت و خدمات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس این  طرح قرار است ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد خراسان رضوی شود که هم اکنون نیز پروژه در حال اجرا است. ضمن اینکه پروژه جایگزینی پساب با آب کشاورزی در دست اقدام است، لذا اصل اول در تامین آب مشهد تنوع بخشی در زمینه منابع آبی است.

طاهری در خصوص باغ ویلاهایی که از منابع غیر مجاز استفاده می‌کنند، بیان کرد: البته بخشی از باغ ویلاها از طریق منابع قانونی آب خود را تامین می‌کنند. با توجه به اینکه طول شبکه تامین آب شرب به روستاها و شهرهای اطراف در مشهد ۱۵۰۰ کیلومتر است، بخشی از این شبکه از کنار باغ ویلاها عبور می‌کند و برخی از این ویلاها آب خود را به صورت غیرقانونی از طریق این شبکه‌ها تامین می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: هریر رود در محل سد دوستی حدود ۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و متوسط سالانه یک میلیارد آورد آب به سد دوستی دارد. این سد بین ایران و ترکمنستان بهره‌برداری می‌شود. در خصوص آورد سد دوستی قرارداد ما با ترکمنستان است، اما امسال وضعیت خوبی ندارد. گستره این خشکسالی در افغانستان و ایران بوده و حجم آب مخزن هم اکنون ۲۹۶ میلیون متر مکعب است.

طاهری در خصوص تکمیل پروژه سد شوریجه بیان کرد: این پروژه روی کشف رود در حال اجرا بوده که تاکنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حجم آب تنظیمی سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب است که بر اساس محدودیت اعتباری پیشرفت خوبی نداشت، اما در حال حاضر با حمایت دستگاه‌های مرتبط رو به پیشرفت است. اولویت اصلی سد شوریجه دشت سرخس است و بخش دیگر برای شرب مشهد پیش‌بینی شده و حدود دو سال دیگر قابلیت بهره برداری دارد.

وی با اشاره به جغرافیای کشف رود ادامه داد: کشف رود یک مسیر تکاملی را طی کرده تا به اینجا رسیده است. کشف رود باید آب را با خود حمل کند نه فاضلاب را که البته وجود فاضلاب را نمی‌توان کتمان کرد. در حال حاضر چندین تصفیه خانه در کنار کشف رود وجود دارد و تصفیه خانه طبرسی شمالی در حال ساخت است. بنده این را قاطعانه می‌گویم که در هیچ جای کشف رود فروش فاضلاب نداریم، اما فروش پساب از  فاضلاب تصفیه شده انجام می‌شود. کاشت صنوبر به جای صیفی جات از دیگر اقدامات در مقوله حل کشف رود بود که در این راستا برخی تخلف داشتند و بین صنوبرها نیز صیفی جات کشت می‌کردند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ هکتار بستر آزاد شده در کشف رود وجود دارد که کاشت غیر مجاز در این بستر نداریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای مسدود سازی چاه‌های غیر مجاز، حکم قضایی نیاز است، بیان کرد: در این خصوص از سال ۹۲ تا  ۹۹، ۱۳ هزار و ۴۵۴ حلقه چاه غیر مجاز  و طی سال جاری نیز ۲۴۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شده است. باغ‌ویلاها برای غرب مشهد به شدت مضر است.

در ادامه سید ابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: ۹۳ شهر و ۲۸۰۰ روستا در خراسان رضوی تحت پوشش شرکت آبفای استان قرار دارد. در حال حاضر در ۳۰ شهر خراسان رضوی مشکلات آبی داریم که میزان مصرف آب در این شهرها با تولید آب متفاوت است. شهرهای بزرگ شامل شهرهای سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و خواف است. خوشبختانه در خواف با توجه به اقداماتی صورت گرفته و با مدیریت مصرف شهروندان مشکلات حل شده است. در تربت حیدریه نیز با اعتباراتی که تخصیص یافته مشکلات مرتفع خواهد شد و در شهرهای سبزوار و نیشابور نیز به فراخور پروژه‌ها این مشکل در حال مرتفع شدن است.

وی افزود: رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان باعث می‌شود برای توزیع آب مشکلی وجود نداشته باشد. از طرفی مدیریت فشار در چهار الی پنج شهر استان صورت خواهد گرفت که این نیز موقتی خواهد بود، لذا مشکل جدی برای تامین آب نداریم که این مدیریت فشار برای تامین بیست و چهار ساعته آب در مخزن است.

علوی اضافه کرد: مدیریت فشار برای شهرهای بزرگی اعم از نیشابور، سبزوار، تربت جام، تربت حیدریه و تایباد اعمال خواهد شد. منابع آبی سراسر استان ۲۴ ساعته فعال و در حال تولید آب هستند، اما این بیش از مقداری است که پیش‌بینی شده است، به عنوان مثال در روستاهای استان ۱۲۰ لیتر آب برای هر نفر در شبانه روز تولید می‌شود که بیش از این یعنی حدود ۲۰۰ لیتر توسط روستاییان مصرف می‌شود که این مساله تامین آب را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۲۰۰ منبع تامین به صورت چاه در استان وجود دارد و علاوه بر این نیز همه منابع آبی در مدار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =