اراضی

راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برای مقابله با تغییر کاربری اراضی و تسریع استعلامات وصدور مجوزهای در سال ۱۳۹۵ مطرح شد، اما با وجود گذشت ۵ سال از این تصمیم همچنان این راه اندازی به تعویق افتاد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، در اسفند ماه ۱۳۹۹ بخشی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین رونمایی شد و تا یکسال دیگر فاز اول این سامانه در استان اصفهان فعالیت خود را به صورت آزمایش آغاز کرد که در این مرحله نزدیک به ۸۳۹ تقاضا در این سامانه ثبت شد.

راه اندازی پنجره واحد علاوه بر استان اصفهان، بصورت آزمایشی در استان‌های البرز، تهران، یزد و زنجان در حال پیگیری است و بر اساس قانون پوشش سراسری این سامانه باید تا اول پاییز نهایی شود، اما متولیان، تحقق این امر را به آخر سال حواله می‌دهند.

فعالیت این سامانه در بخش پایش ماهواره‌ای اراضی مشکلی ندارد و تا امروز ۵۰۰ فقره از طریق تصاویر پایش ماهواره‌ای توسط این سامانه شناسایی شده است.

متقاضیان می‌تواند با ورود به سامانه G4B وارد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شوند و کسانی که آموزش‌های لازم را در این زمینه ندیده اند می‌تواند از لینک مستقیم آن یعنیhttps:iraneland.ir //که آسانتر است استفاده کنند.

با توجه به اینکه متقاضیان استفاده از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین همچنان نمی‌تواند از این سامانه به برخی از سازمان‌های مرتبط با زمین دسترسی پیدا کنند و اگر این طرح قرار باشد در سطح کشور انجام شود تمام دستگاه‌ها باید بتواند به سامانه متصل شوند.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ طرح اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوز‌های زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه،  ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانهiraneland.ir است.

به عبارت دیگر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =