کد خبر: 31350
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
آبرسانی

استاندار خراسان جنوبی گفت: آب به عنوان یک موضوع بسیار جدی، اولویت اول، دوم و سوم استان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، جواد قناعت، امروز شنبه ۴ تیر در جلسه دیدار معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هیئت همراه اظهار کرد: با توجه به اقلیم استان و این موضوع که متأسفانه، خشکسالی ۹۰ درصد استان را متأثر ساخته، مسئله آب برای ما بسیار حیاتی است.

وی یادآور شد: خشکسالی های چندین ساله، سبب شده که ۴۳۰ روستای استان با تانکر آبرسانی شوند.

استاندار به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح آبرسانی به بیرجند و طبس، بر تسریع در روند عملیات اجرایی فاضلاب شهرهای بیرجند، سربیشه، فردوس، خوسف و قاین نیز تأکید کرد.

قناعت از مذاکرات استان با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گفت و اظهار داشت: مقرر شده برای استفاده از ظرفیت این قرارگاه در راستای آبرسانی به روستاها، یک نقشه راه ترسیم شود.

وی با اعلام حمایت و پشتیبانی استان از طرح های آبرسانی، اظهار امیدواری کرد؛ با اجرای این طرح، شاهد کاهش هدررفت آب از شبکه توزیع و نیز رفع مشکل کم آبی در استان و به ویژه در مناطق روستایی باشیم.

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار از بازدیدهایی گفت که نمایندگان وزارت نیرو در سطح استان انجام داده اند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تدبیر وزارت نیرو در تزریق اعتبارات ویژه به پروژه های آبرسانی استان، مجموعه اولویت های این حوزه در سال ۱۴۰۱ با موفقیت پیش برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز حل مشکل آب استان را منوط به تدوین و ترسیم یک نقشه راه عنوان کرد و گفت: با استفاده از این نقشه راه می توان از همکاری و همراهی ظرفیت های دولتی، بخش های جهادی و خیرین در رفع مشکل کم آبی استان بهره برد.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که با قید فوریت باید در استان انجام شود، اصلاح شبکه های فرسوده است که حداقل ۳۰ درصد آب تولیدی استان را هدر می دهد.

وی بر برنامه ریزی در زمینه استفاده مطلوب از آب های غیرمتعارف نیز تأکید کرد.

امینی، معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با تأکید بر نگاه ویژه وزارتخانه بر مدیریت منابع موجود، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته تابستان را بدون مشکل قطعی آب پشت سر خواهیم گذاشت.

وی با بیان این که خراسان جنوبی، استانی کم آب و دارای تنش آبی است، اظهار کرد: با عنایت به این که پروژه های شرکت آب و فاضلاب در این استان فعال است لذا با این نگاه که روند اجرای طرح ها شتاب بگیرد و کار تعطیل نشود، اعتبارات ویژه ای به این پروژه ها تزریق خواهد شد.

وی با قول مساعد تزریق اعتبار به طرح آبرسانی به بیرجنداز مختاران، متذکر شد: سعی بر این است که این پروژه تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۱۴۰۲ و قبل از شروع پیک مصرف سال آینده به بهره برداری برسد.

به گفته وی؛ برای اجرای طرح آبرسانی به طبس هم از سه محل برنامه ریزی شده و طی همین هفته در نشستی با حضور فرماندار و شورای شهر برای رفع مشکل روستاهای عرب آباد، دهنو و ... هم برنامه ریزی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو ، هدررفت آب را از مشکلات جدی استان عنوان کرد و گفت: برای هدررفت آب و استفاده از پساب فاضلاب با استفاده از ظرفیت سرمایه گذار بخش خصوصی هم برنامه هایی داریم که به زودی طی بخشنامه وزارت نیرو، عملیاتی خواهد شد.

امینی تصریح کرد: انتظار ما این است که با توجه به محدودیت های موجود، استان از محل اعتبارات تملک دارایی به موضوع هدررفت آب و اصلاح شبکه کمک کند.

وی با اشاره به دغدغه استان در آبرسانی سیار، از ۴ دستگاه تانکری گفت که به عنوان سهمیه خراسان جنوبی لحاظ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =