گوشت

سرپرست دامپزشکی شهرستان مریوان با بیان اینکه زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام در کمین مصرف کنندگان گوشت ناسالم است،گفت: بیماری هایی همچون سل، تب مالت، تب کریمه کنگو و هاری ازجمله این بیماری ها هستند.

به گزارش روستانیوز، دکتر کیوان نوری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در طول سه ماهه نخست سال در کشتارگاه های دام و طیور مریوان بالغ بر ۳۲ تن و در مراکز عرضه فرآورده های خام داخل شهر ۲/۵ تن فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف، توسط کارشناسان دامپزشکی ضبط و معدوم سازی شده است.

وی افزود: شهرستان مریوان در طرح تشدید نظارت بهداشتی و بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام، رتبه نخست را در استان کسب کرده است.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان مریوان، با بیان اینکه داروخانه‌ها و مراکز وابسته به دامپزشکی، به‌صورت هفتگی و سرزده بازدید می‌شوند، عنوان کرد: مراکز عرضه فرآورده‌های خام که شامل قصابی‌ها، جگرکی‌ها، مرغ فروشی‌ها، رستوران‌ها، مراکز تهیه غذا، کبابی‌ها و لبنیاتی‌ها است، هر روز به ‌صورت دو شیفت تحت نظارت و بازرسی قرار می گیرند که در طول سه ماه نخست سال بیش‌ از ۳۴۰۰ بازدید از این مراکز صورت‌گرفته است.

وی افزود: طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی به صورت همزمان در استان از 16 خرداد شروع و تا  31 تیر به صورت رایگان ادامه دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان مریوان، هدف از اجرای این طرح را تحت پوشش قرار دادن صددرصدی روستاهای استان، به ویژه شهرستان مریوان دانست.

 وی ادامه داد: قرار است در این طرح بیش از ۱۱۰ هزار راس دام سبک و ۴ هزار راس دام سنگین واکسینه شوند.

نوری تصریح کرد: واکسن دام ها به دو صورت انجام می پذیرد؛ یکی از آنها بهادار است که توسط بخش خصوصی با نظارت کامل دامپزشکی انجام می شود، مثل آنتروتوکسمی و قانقاریا و دیگری توسط بخش دولتی و به صورت رایگان انجام می شود، مانند: بیماری های تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، همچنین سگ های گله و صاحبدار سالی یکبار به صورت رایگان در برابر بیماری هاری واکسینه می شوند.

وی افزود: اداره دامپزشکی مریوان برای ردیابی و تشخیص بیماری سل و بروسلوز در گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی اقدام به انجام تست‌های تشخیصی می کنند و در این راستا چنانچه مشخص شود دامی درگیر بیماری‌های فوق است، طبق قانون دامپزشکی و برابر موازین بهداشتی معدوم‌ خواهد شد.

نوری تاکید کرد: هر ساله تمامی دام های سبک و سنگین مثل گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز توسط اداره کل دامپزشکی استان کردستان واکسینه می‌شوند که همین امر باعث شده آمار بیماری تب مالت در انسان، طی پنج سال اخیر بسیار کاهش یابد که این اتفاق از افتخارات اداره کل دامپزشکی استان کردستان بوده است.

وی افزود: فرآورده‌های خام تا مرحله‌ای که خام باشند تحت نظارت و پایش دامپزشکی است و بعد از آن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار خواهند گرفت.

سرپرست دامپزشکی شهرستان مریوان یادآور شد: زئونوز یا بیماری های مشترک بین انسان و دام در کمین مصرف کنندگان گوشت ناسالم است، بیماری هایی همچون سل، تب مالت، تب کریمه کنگو و هاری ازجمله این بیماری ها هستند.

وی تاکید کرد: به همین خاطر از مردم درخواست می شود که از خرید هرگونه فرآورده های خام بدون نظارت سازمان دامپزشکی بپرهیزند و در صورت مشاهده هرگونه موارد غیربهداشتی، با سامانه گویای ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

نوری خاطرنشان کرد: مراکز متخلف عرضه فرآورده های خام به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شوند.

یادآور شد: حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و هر خودرویی که دام‌های فاقد هویت گذاری یا پلاک گوشی را حمل کنند قاچاق محسوب شده و توقیف خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =