اشتغال روستایی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دارای ۸سطح بیمه‌پردازی است که برای سال ۱۴۰۱ سطح اول ماهانه ۵۰هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند و درآمد این سطح یک میلیون تومان است. همچنین حق بیمه‌ی سطح هشتم ماهانه ۱۳۳هزار تومان و درآمد این سطح نیز ۲ میلیون و ششصدو شصت هزار تومان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، آیین‌ نامه‌ی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سال ۱۳۸۳ توسط هیأت وزیرانِ تصویب و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تاسیس شد. این صندوق در واقع در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی و همچنین قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی تاسیس شد تا به کاهش محرومیت در روستاها و عشایر کمک کند. 

طبق آیین‌نامه‌ی این صندوق؛ «کلیه افراد روستایی و عشایر سرپرست خانوار و نیز دریافت کنندگان مستمری‌های پیری، از کار افتادگی کلی و فوت مشمول این آیین نامه می‌باشند.» 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر دارای ۸سطح بیمه‌پردازی است که برای سال ۱۴۰۱ سطح اول ماهانه ۵۰هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند و درآمد این سطح یک میلیون تومان است. همچنین حق بیمه‌ی سطح هشتم ماهانه ۱۳۳هزار تومان و درآمد این سطح نیز ۲ میلیون و ششصدو شصت هزار تومان است. 

با این مقدمه؛ جمعی از اعضای صندوق بیمه روستایی و کشاورزی در تماس با ایلنا، از ناچیز بودنِ مستمری این صندوق گله کردند. به گفته‌ی آن‌ها مستمریِ صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر به قدری کم است که حتی نمی‌توان با آن بخشی از هزینه‌‎ی خورد و خوراک خانواده را تامین کرد. 

غلامرضا رضایی (مسئول و کارگزار بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر شهرستان مرند) در خصوص ناچیز بودنِ مستمریِ اعضای این صندوق می‌گوید: سطح بیمه این صندوق نسبت به سطح بیمه صندوق تامین اجتماعی پایین‌تر تنظیم شده است که عمدتا به این خاطر است که اقشاری که در این صندوق بیمه می‌شوند کم درآمد هستند. 

رضایی می‌گوید: نسبت به این صندوق دو نوع اعتراض می‌شود؛ اول کسانی هستند که همین بیمه را هم نمی‌توانند پرداخت کنند. بسیاری از بیمه‌پردازان ما که مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند در تأمین همین حق بیمه‌ی خود نیز مشکل دارند. گروه دیگر اما به سطح پایین بیمه‌پردازی معترض هستند. آن‌ها می‌خواهند سهم بیشتری به صندوق واریز کنند تا دریافتی بیشتری داشته باشند. 

رضایی با اشاره به درآمد مستمری بگیران این صندوق می‌گوید: البته درآمد مستمری‌بگیران نسبت به حق بیمه‌ای که بیمه‌پرداز واریز می‌کند با صرفه است اما به هر حال سطح آن پایین تنظیم شده است. پیشنهادِ منعطف شدن وضعیت پرداخت بارها مطرح شده است به این صورت که هر کس بسته به استطاعت مالی خود حق بیمه پرداخت کند اما خب این صندوق، یک صندوق حمایتی است و احتمالا انجام چنین کاری برایشان مقدور نیست. 

طبق اصل ۲۹ قانون اساسی «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.» همانطور که گفتیم صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در راستای این اصل از قانون اساسی و با هدف کاهش محرومیتِ روستانشینان و عشایر ایجاد شده اما به نظر می‌رسد هنوز فاصله‌ی بسیاری تا رسیدن به اهداف خود در پیش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =