ماشین آلات کشاورزی

رییس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی ، صنعتی و ساختمانی گفت: وقتی قیمت ارز بی‌رویه بالا می رود، طبیعی است که نمی‌توان ماشین‌آلات کشاورزی را از بقیه تجهیزات و کالاهای کشور منفک کرد. بویژه از سال 97 قیمت این کالاها بالا رفته است که برای جامعه پرتلاش و توانمند بخش کشاورزی ما تهیه این کالاها به راحتی امکان پذیر نیست.

به گزارش روستانیوز، علی توسطی در گفت وگو با روستانیوز درباره وضعیت ماشین‌آلات کشاورزی با توجه به تحریم‌های اقتصادی در چندسال اخیر خاطرنشان کرد: تحریم‌های چند سال اخیر باعث شد ما در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی به یک خودکفایی نسبی برسیم که وجه خوب قضیه است. البته ما در کشاورزی 3 مرحله اصلی داریم که مرحله کاشت، داشت و برداشت است. هر کدام از این مراحل، ماشین‌آلات مختص و خاص خودش را می‌طلبد. اگر در خصوص ماشین‌آلات صحبت می‌کنیم باید بدانیم در حوزه ادوات باغبانی و باغداری صحبت می‌کنیم، تجهیزات آبیاری یا تجهیزات کشاورزی و تراکتور و کمباین که همه اینها با هم متفاوت هستند.

رییس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی در ادامه افزود: اگر به صورت میانگین و کلی بخواهیم در نظر بگیریم، تحریم‌ها باعث شد نیازی که در کشور وجود داشت و تولیدکنندگان ما از گذشته‌ها تولید می‌کردند، تولیدات خودشان را تقویت کنند و واردکنندگان ما به سوی تولید آمدند که این بخش ارزشمند تحریم‌ها برای ما بود. یعنی تنها کلمه‌ای که می‌توانم برای آن به کار ببرم این است که این تحریم‌ها برای تولیدکننده ها و واردکنندگان ما یک توفیق اجباری بود که سالیان سال کالاها را به صورت کامل از خارج از کشور می آوردند تا شروع به تولید، اسمبل و توزیع در بازار کنند و این روند را تغییر دهند که این خود یک حسن بود.
توسطی با بیان اینکه نمی‌توانم بگویم اکنون همه کالاهایی که در کشاورزی نیاز داریم، سهل الوصول است، تصریح کرد: ولی شرایط بدی هم در این حوزه نداریم. به جز بحث تراکتور و کمباین که در انحصار تراکتورسازی تبریز و کمباین‌سازی اراک است. به عنوان یک مدل، همان اتفاقی که در خودرو در سایپا و ایران خودرو افتاده در تراکتورسازی و کمباین هم بوجود آمده است.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران خاطر نشان کرد: وضعیتی که اکنون در حوزه کشاورزی بوجود آمده ناشی از نگاه دولتی است نه کمبود ذخایر و نداشتن پتانسیل و قابلیت‌های لازم برای رسیدن به آن نقطه اوپتیموم مناسب برای تولید و بهره‌برداری از ماشین آلات. یک نوع نگاه سوءمدیریتی در بخش کمباین و تراکتور باعث می‌شود که ما به نقطه مطلوب نرسیم اما در تجهیزات و آن کالاهایی که در حوزه آبیاری است، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم. بدون تردید اصلی‌ترین شریان حیاتی کشاورزی به سیستم‌های آبیاری برمی‌گردد که در این حوزه پمب‌های بسیار باکیفیتی را در حال حاضر تولیدکننده های ما تولید می‌کنند که امیدوارم این قضیه ادامه یابد و رو به بهبود باشد.
وی افزود: حتی بازارهای صادراتی در حوزه پمپ‌های آب پیدا کرده‌ایم که این بازارهای صادراتی برای ما خیلی ارزشمند هستند. از گذشته به صورت سنتی کشورهای مجاور ایران بازار هدف ما بودند که به خاطر غیرتولیدی بودن کشورهای همسایه ما است. در تمام کشورهای منطقه فقط ایران و ترکیه هستند که می‌توان کشور تولیدی را در حوزه محصولات کشاورزی و صنعتی به آنها ابلاغ کرد. سایر کشورهای اطراف ما با تولید بیگانه هستند و کالاهای ما را به صورت سنتی خریداری می‌کنند ولی نکته قابل توجه این است که همکاران ما و تولیدکننده‌های برتر پمب آب، پمب‌های آب خود را  حتی به ایتالیا و آلمان صادر کرده‌اند که این موضوع بسیار ارزشمند است. اما ایده‌آل و آرمان ما این است که به صورت پایدار و مستمر صادرات کالاهای پمپ‌های صنعتی و کشاورزی ایران به کشورهای دیگر ادامه یابد.
رییس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی در ادامه تصریح کرد: با توجه به پتانسیلی که از قبل وجود داشته و کالاهای سرمایه‌ای که به مرور زمان مستهلک می‌شوند، با ورود بخشی از تجار واردکننده ما در حوزه مونتاژ و تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر و تقویت تولیدکننده‌های داخلی‌مان، شرایط ما در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی اکنون شرایط بدی نیست.
توسطی درباره بالارفتن قیمت این کالاها برای کشاورزان گفت: به هر حال قیمت‌ها بالا رفته و هر کالایی به هر شکلی بخواهد تولید یا وارد شود بستگی به قیمت ارز دارد. وقتی قیمت ارز بی‌رویه بالا می رود این طبیعی است که نمی‌توان ماشین‌آلات کشاورزی را از بقیه تجهیزات و کالاهای کشور منفک کرد. بویژه از سال 97 قیمت این کالاها بالا رفته است که برای جامعه پرتلاش و توانمند بخش کشاورزی ما تهیه این کالاها به راحتی امکان پذیر نیست. امیدواریم خداوند به کار و کسب آنها رونق دهد که بتوانند حداقل از ماحصل دسترنج خود این هزینه‌ها را تامین کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران در پایان گفت: این موضوع را از صمیم قلب به عنوان کارشناس صنفی این حوزه که در اتاق اصناف و اتاق بازرگانی ایران مسئولیت دارم، می‌گویم که درآوردن روزی از دل خاک، کار بسیار سختی است که اگر یک کشاورز با هزاران امید در این زمینه تلاش کند با عدم قطعیت هایی که در همه جا هست و بالاترین آن در حوزه کشاورزی با یک آفت یا سیل یا تصمیم نابجا در واردات کالا و غیره می‌تواند زندگی یک کشاورز را به نابودی بکشد که نیاز به حمایت‌های ویژه دارد. آنچه مخل کار کشاورز است دخالت های بی‌جا است در حالیکه این قشر به حمایت‌های ویژه  نیاز دارند.

خبرنگار: مهرنوش خانمحمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =