کد خبر: 30959
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه از تولید روزانه 1500 تن زباله در استان خبر داد و گفت: علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید و راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات در مرکز حلقه دره بخش قابل توجهی از زباله ها بدون تفکیک مناسب دفن می شود.

به گزارش روستانیوز، مجید درگی با بیان اینکه زیرساخت هایی چند ده میلیاردی در این سالها برای پردازش زباله در مرکز حلقه دره ایجاد شده اما بلا استفاده مانده است که جای تاسف دارد،افزود:این امر سبب هدر رفت ارزش اقتصادی پسماندهای تولید شده و متعاقبا مشکلات زیست محیطی در استان شده است .

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه روزانه 1500 تن زباله در البرز تولید می شود گفت: بیش از 70 درصد پسماند قابلیت تبدیل به کمپوست،بازیافت و سوخت را دارد و می تواند ارزش افزوده بالایی را در کنار حفظ محیط زیست ایجاد کند.

درگی با اشاره به استاندارد نبودن  پساب تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد تصریح کرد: برخی شهرک های صنعتی ما تصفیه خانه ندارند و خروجی پساب شهرک صنعتی اشتهارد هم کاملا غیر استاندارد و آلوده است. هرچندمحیط زیست اخطارهای لازم را به شهرک صنعتی داده و خواهشی که از دستگاه قضا داریم، حمایت دو چندان از ماست.

مدیر کل محیط زیست البرز ادامه داد: در چند سال گذشته ایجاد زهکش در منطقه، ترکیب تالاب صالحیه را برهم زده است چرا که این زهکش مانعی شده تا سیلاب های شمال استان به تالاب نرسند. از طرفی چرای بی رویه شتر که به صورت گله‌های چند هزار تایی و به صورت غیرمجاز در این بیابان‌ها در حال چرا هستند پوشش گیاهی را از بین برده است، این درحالی است که حتی حکم تیر و ذبح این شترها گرفته شده اما به دلیل تبعات اجتماعی اقدامی صورت نگرفته است.

مدیر کل محیط زیست با اشاره به آلوده تر شدن هوا در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال های گذشته گفت: در سه ماه اول سال ۹۹، ۲۳ روز پاک و ۱۵ روز قابل قبول داشتیم. در این مدت اصلا روز ناسالم  نداشتیم. در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، روز پاک نداشتیم، ۵۸ روز قابل قبول و ۳۴ روز ناسالم برای گروه های سنی حساس داشتیم. در سال ۱۴۰۱ تا به امروز روز پاک نداشتیم،  ۵۴ روز قابل قبول و  ۳۷ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس و دو روز هم بسیار ناسالم بود. این آمار نشان می‌دهد از سال گذشته که خشکسالی آغاز شده آلودگی هوا بیشتر شده و به دلیل عامل طبیعی، به راحتی قابل کنترل نیست.

وی همچنین با اشاره به اهمیت فرهنگسازی عمومی در حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: امکان ندارد دستگاه‌های اجرایی بتوانند مسئله محیط زیست را به تنهایی حل کنند بلکه حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =