کد خبر: 30879
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
آبرسانی

بحران آب در دو روستای وزیر آباد و مسن آباد، آئینه تمام نمای وخامت اوضاع در روستاهای استان مرکزی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما؛ خیلی از اراک دور نیستند، تنها ۲۰ کیلومتر فاصله دارند، مقصودم روستا‌هایی است که  فقط اسمشان آبادی است، اما بوی از زندگی نبرده‌اند.
به اولین روستای درگیر بحران آبی که واقع در کنار مسیر اراک به فراهان است می‌روم، مسن آباد نام این روستاست که اولین چیزی که در بدو ورود به آن توجهم را جلب کرد ویرانه‌های به جای مانده از زندگی‌هایی است که به گفته اهالی قبل از بحران آب در آنجا وجود داشته است.
کمی پیش‌تر رفتم پیرمردی را دیدم که میگفت ۹۰ سال سن دارد وقتی از او پرسیدم منتظر چه هستی با اشک پاسخم را داد، گفت این روستا روزی آباد بود و شور زندگی در بین اهالی موج میزد، اما وقتی آسمان به زمین بخیل گشت چاه‌ها خشک، قنات‌ها بی‌آب و مزارع بی‌ثمر شد.
نگاه‌های منتظر برای رسیدن پیک آب تصویری است که هر صبح در این روستا دیده می‌شود و روستای وزیر آباد دیگر آبادی است که کم آبی سبب کوچ اغلب ساکنانش شده و آنانکه مانده اند به مانند ساکنان روستای مسن آباد هر جرعه از مایه حیات بخش برایشان طلاست.
این دو روستا آیینه تمام نمای ۱۲۵ روستای استان مرکزی است که با بحران آبی دست و پنجه نرم میکنند.
مدیر امور آب و فاضلاب اراک با بحرانی خواندن وضع این روستا‌ها گفت: در حال حاضر ۲۵ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند.
سرآبادانی افزود: عمده این روستا‌ها در شمال شهرستان اراک، شهرستان تفرش و شهرستان زرندیه واقع شده است.
وی ادامه داد: به عقیده کارشناسان ۹۲ درصد آب شیرین در بخش کشاورزی و نزدیک به ۸ درصد آن نیز در بخش خانگی و صنعت صرف می‌شود.
مدیر امور آب و فاضلاب اراک، تنها چاره گذر از بحران آب را که کم بارشی‌های اخیر و عدم استفاده درست از منابع آب سبب آن شده است را استفاده درست و بهینه از مایه حیات بخش عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =