کد خبر: 30781
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
جشنواره

جشنواره ورزش های شالیزاری گیلان شامل فوتچل، ولیچل، چلنورید، کشتی چل و لافندچل در آستانه اشرفیه برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، چندسالی است که جام فوتچل در کینچاه، والیچل در کیسم، کشتی‌چل در لسکوکلایه و چلنوردی در دهشال در این چند روستای استان گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه برگزار می‌شود که نگاه‌های زیادی را به خودش جلب کرده است.

روستایی که مردمش با کمترین امکانات یک بازی پرنشاط برگزار می‌کنند ولی در سالیان گذشته برخی سعی داشتند تا ورزش‌های شالیزاری را به نام خود ثبت کنند؛ در حالی که زادگاه ورزش‌های شالیزاری شهرستان آستانه اشرفیه است.

به همین منظور نخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در پارک ساحلی این شهر برگزار شد.

فاطمه قاسمی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آستانه اشرفیه در این مراسم، با بیان اینکه ورزش‌های شالیزاری مانند چل‌نوردی و فوتچل در این شهرستان پایه گذاری شده است اظهار کرد: در ادبیات فرهنگ عامیانه مردم سرزمین گیل و دیلم، نشاء برنج در شالیزارهای این سرزمین با گل و لای و آداب مختلف آمیخته شده است و خوشبختانه شهرستان آستانه اشرفیه در احیای ورزش‌های شالیزاری گام‌های خوبی را برداشته؛ به طوری که چلنوردی در دهشال و فوتچل در کینچاه از نمونه‌های ورزش شالیزاری مردم گیلان است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره ورزش‌های شالیزاری گفت: در نخستین جشنواره ورزش‌های شالیزاری کمیته هایی در بخش اجرایی، تبلیغاتی و پشتیانی تشکیل شده است و تاکنون علاوه بر دو ورزش چلنوردی و فوتچل، ورزش والیچل(والیبال در شالیزار) در روستای کیسم، کشتی چل(کشتی در شالیزار) در روستای لسکوکلایه و لافندچل (طنابکشی در شالیزار) در روستای لله وجه سر بندر کیاشهر در دستور کار قرار گرفت که امروز از این ورزش‌ها رونمایی شد.

قاسمی، نشاط و جذابیت ورزش‌های شالیزاری را بسیار خوب دانست و افزود: ساماندهی و برگزاری منظم این ورزش‌ها در تقویم ورزشی شهرستان، استان و کشور از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

دبیر جشنواره ورزش‌های شالیزاری با قدردانی از همکاری خوب شهرداری و شورای شهر آستانه اشرفیه و بخشداری مرکزی و دیگر حامیان این جشنواره، بیان کرد: در روز جشنواره که متقارن با شب ولادت علی ابن موسی‌الرضا(ع) است؛ علاوه بر اجرای ورزش‌های شالیزاری، گروه موسیقی و گروه نمایشی برگزار شد.

وی با بیان اینکه ورزش‌های شالیزاری خواستگاه شهرستان آستانه اشرفیه است، عنوان کرد: در ۲۰ روز گذشته ورزش‌های فوتچل، کشتی‌چل، والیچل و لافندچل به صورت المپیاد در روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شده است که امروز اختتامیه آن بود.

رئیس اداره ورزش و جوانان آستانه اشرفیه، با اشاره به برگزاری نمایشگاه جانبی این جشنواره به مدت ۱۰ روز در پارک ساحلی، گفت: برای حمایت از تولید و معرفی توانمندی‌های شهرستان در عرصه صنایع دستی و محصولات کشاورزی این شهرستان با همکاری بخش خصوصی نمایشگاهی راه‌اندازی می‌شود که مهمانان می‌توانند سوغات خود را از این نمایشگاه‌ تهیه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =