مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

بیت‌الله برقراری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، با اشاره به اینکه امسال سطح درآمدی متقاضیان بیمه صندوق را با حمایت‌های مقام عالی وزارت ۶۰ درصد افزایش داده‌ایم، گفت: در طول عمر این صندوق چنین افزایشی در یکسال اتفاق نیفتاده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، برقراری افزود: از سال ۸۴ که این صندوق تاسیس شد در چند سال اول سطوح درآمدی اصلا افزایش پیدا نکرد و در سال‌های بعد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بوده اما امسال سطوح درآمدی ۶۰ درصد افزایش داشته است.

حرکت به سمت کفایت درآمدی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر توضیح داد: این صندوق بر مبنای سطوح درآمدی از افراد متقاضی حق بیمه می‌گیرد و ما هشت سطح درآمدی برای این افراد تعریف کرده‌ایم که به عنوان مثال بالاترین سطح درآمدی ما ۲میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است و حق بیمه‌گزار ۵ درصد آن یعنی حدود ۱۳۳ هزار تومان برای هر ماه خواهد بود و ۲ برابر آن را نیز دولت پرداخت می‌کند که سر جمع ۱۵ درصد حقوق می‌شود. همچنین در سطح یک و پایین‌ترین سطح درآمدی نیز، درآمد فرد یک میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود که ۵ درصد آن یعنی ۵۰ هزار تومان به ازای هر ماه را بیمه گزار پرداخت می‌کند و دو برابر آن یعنی ۱۰۰ هزار تومان را دولت می‌پردازد. بقیه سطوح بیمه‌ای نیز بین این دو قرار می‌گیرند و پرداخت حق بازنشستگی صندوق نیز براساس همین سطوح انجام خواهد شد؛ لذا در این مورد اختیار با خود بیمه گزاران است که کدام سطح را انتخاب نمایند.

برقراری افزود: از جمله اقدامات اساسی انجام شده، توانمندسازی کارگزاران بیمه است که وقتی سطوح درآمدی افزایش پیدا کند، درآمد کارگزاران نیز رشد ۵۰ درصدی خواهد داشت و این موضوع نیز در طول عمر صندوق بی‌سابقه بوده است.

تدوین برنامه افق ۵ ساله

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تدوین برنامه توسعه و طرح‌ریزی استراتژی صندوق برای افق‌های ۵ ساله اشاره کرد و گفت: امیدواریم در افق ۱۴۰۵ این صندوق به الگویی برای صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی تبدیل شود.

مکانیزه کردن خدمات

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر همچنین گفت: نکته اساسی دیگر، مکانیزه کردن فرآیند نقل و انتقالات و سوابق بیمه‌ای است که ضمن تسهیل در خدمات‎دهی و بهره‌گیری از همه مزایای آن، بیش از ۳۰۰ میلیون صرفه‌جویی در هزینه‌های صندوق اتفاق افتاده است. در راستای چابک‌سازی صندوق نیز در جهت ایجاد خدمات الکترونیک حرکت‌های جدی انجام گرفته است؛ به طوری که در کل ستاد مرکزی و ستادهای استانی حدود ۳۰۰ نفر نیرو داریم و خدمات به‌صورت الکترونیک و از طریق ۱۸۰۰ کارگزاری ارائه می‌شود.

کسب رتبه اول در بین دستگاه‌های دولتی

برقراری همچنین به کسب رتبه اول در بین دستگاه‌های دولتی و کسب رتبه دوم در بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی از نظر منابع انسانی اشاره و گفت: بر اساس برخی استانداردها این ارزیابی صورت می‌گیرد و صندوق بیمه روستاییان و عشایر توانسته است به این موفقیت نائل آید.

خرید بیمه سربازی

وی همچنین به انجام مقدمات خرید بیمه سربازی اشاره کرد و گفت: پیش از این امکان انتقال سنوات سربازی و کسانی که حضور داوطلبانه در جبهه‌ها داشته‌اند، به عنوان سنوات بیمه‌ای به این صندوق وجود نداشت اما این موضوع پیگیری و در شورای عالی رفاه با حضور ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر اعضا تصویب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم تا اجرایی گردد و این موضوع نوید بخش این خواهد بود که افراد می‌توانند سوابق بیمه سربازی‌شان را به این صندوق منتقل نمایند.

بیمه مربیان قرآنی و کارگران ساختمانی و فصلی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اعلام کرد: برای اولین‌بار تفاهم‌نامه‌ای با تعاونی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی منعقد کرده‌ایم که بیش از ۳۰۰هزار نفر از این افراد، تحت پوشش صندوق قرار گیرند و عمدتاً افرادی هستند که هیچ جای دیگری بیمه نیستند و توان پرداخت سایر صندوق‌ها را نیز ندارند. همچنین تفاهم‌نامه‎ای با موسسات و تشکل‌های قرانی و عترت داشته‎ایم و بیش از ۳۰هزار نفر از مربیان قرآنی که مباحث قرآنی را آموزش می‌دهند نیز زیر چتر بیمه‌ای آن صندوق قرار می‌گیرند.

تفاهم نامه با سازمان دهیاری ها و شهرداری ها

برقراری همچنین گفت: تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کل کشور منعقد شده که آنها در تدوین اهداف این صندوق برای جامعه هدف صندوق یعنی روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر با ما همکاری داشته باشند که می‌تواند افق روشنی برای صندوق باشد.

سرمایه گذاری‌های شفاف صندوق

مدیرعامل صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر همچنین با اشاره به شفافیت این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری و مالی عنوان کرد: ما در این خصوص بسیار شفاف عمل کرده‌ایم و بیش از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بورس است که می‌توان آن را به صورت لحظه‌ای رصد کرد و در کمتر جایی این موضوع وجود دارد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =