کد خبر: 30210
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
روستا

سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان آذربایجان غربی از کشف ۴ گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه‌های روستایی خبر داد.

به‌ گزارش روستانیوز از وزارت میراث فرهنگی، افراسیاب گراوند گفت: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه و شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، گمانه‌زنی شد.

این باستان‌شناس، تپه اهرنجان را از شاخص‌ترین محوطه های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران خواند و تصریح‌کرد: از کاوش باستان‌شناختی این محوطه، ۴ گور در عمق‌های متفاوت مربوط به دوره مس و سنگ شناسایی شده است.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: اجساد در داخل روستا و در زیر کف خانه‌ها به‌صورت چمباتمه یا جنینی بر روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولاً در جهت شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی دفن شده‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلماس اظهار کرد: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گورهای بیضی و مستطیل شکل به خاک سپرده شده‌اند.

گراوند با اشاره به اینکه اجساد کشف شده معمولا بدون اشیاء هستند، خاطرنشان‌کرد: تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین‌ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی کشف شد.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: یکی از تدفین‌ها را با لایه‌ای از گل اخری پوشانده‌اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و همچنین روی استخوان‌ها دیده می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: تپه اهرنجان از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =