کد خبر: 30206
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۶
کشاورزی

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بیش از ۸۵ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی به مصرف می رسد در حالی که امروز تکنولوژی و تجهیزات نوینی در صنعت کشاورزی دنیا ظهور کرده که مصرف آب را به شدت کاهش می دهد.

به گزارش روستانیوز، اقبال شاکری در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب به ویژه در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: کمیسیون عمران جلسات متعددی را در زمینه مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی با حضور وزرای نیرو و کشاورزی برگزار کرده است. در شرایط کنونی بیشترین تمرکز در سیاست گذاری های این حوزه بر روی ساخت سدهای جدید است که تحقق آنها مالی محور است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ما نمی توانیم سالیان سال این روند را ادامه دهیم چراکه وضعیت مالی کشور این اجازه را به ما نمی دهد که در سیاست گذاری های خود بر این حوزه متمرکز شویم. از سوی دیگر بنظر می رسد طی کردن این مسیر فقط به منظور سلب مسئولیت است تا عده ای بگویند به دلیل کمبود منابع دچار مشکل هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همه این موارد ایجاب می کند تا ما به فکر راهکارهای دیگری برای مدیریت منابع آبی کشور باشیم. تغییر در الگوی مصرف آب از یک سو و اصلاح شبکه و استفاده از تجهیزات نوین از طرف دیگر می‌تواند نقش موثری در مدیریت منابع آبی کشور داشته باشد که ما در این سه حوزه دچار عقب ماندگی هستیم.

این عضو  کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: باید یک گام بلند برای بروزرسانی سیستم کشاورزی کشور و مدیریت مصرف آب در این حوزه برداشته شود که صرفا با صدور بخشنامه تحقق نخواهد یافتامروز بیش از ۸۵ درصد مصرف آب در سطح کشور به حوزه کشاورزی باز می گردد که آبیاری در بخش کشاورزی به روش سنتی و به شکل غرق آبی صورت می گیرد و این دو عامل خود نقش موثری در هدر رفت آب در این حوزه دارد. بالاخره باید از این مرحله عبور کرده و یک گام بزرگ برای بروزرسانی کشاورزی کشور برداریم.

شاکری گفت: از آنجا که این عمل یک کار مردمی به شمار می رود به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد اما باید این گام برداشته شده و در اقصی نقاط کشور حتی در روستاها نیز اعتماد مردم را جلب کرده و زمینه استفاده از تجهیزات نوین در کشاورزی خود را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه با صدور بخشنامه و دستورالعمل، کشاورزی کشور به استانداردهای جهانی نخواهد رسید، تصریح کرد: پیشرفت چشمگیری در حوزه آبیاری زمین های کشاورزی در دنیا رقم خورده و فناوری های عجیبی وارد میدان شده که به شکل قابل توجهی مصرف آب را در این حوزه کاهش می دهد که ما نیز باید از این فناوری ها استفاده کنیم.

شاکری در پایان گفت: از سوی دیگر اصلاح شبکه و اصلاح الگوی کشت نیز  نقش موثری در بهینه سازی مصرف آب دارد. وزارت نیرو به همان اندازه که به سدسازی اهمیت می دهد باید به این موارد نیز توجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =