فلفل دلمه ای

محمد بلاغی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های گلخانه‌داران کشور با اشاره به اهمیت وجود و فعالیت پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی، گفت: در حال حاضر با توجه به بازگشت اختیارات قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی و نیز توجه ویژه این وزارتخانه به دیپلماسی غذایی، پایانه‌های صادراتی کشاورزی اهمیت ویژه‎تری پیدا کرده که تاثیر زیادی در صادرات خواهند داشت.

به گزارش روستانیوز به نقل از اخبار سبز کشاورزی، محمد بلاغی با شاره به مشکلاتی که برای صادرات محصول فلفل دلمه و برخی محصولات دیگر اتفاق افتاد و برخی کشورهای مقصد، به دلایلی از خرید این محصولات امتناع کردند، گفت: ایجاد و فعال‌سازی پایانه‌های صادراتی باعث می‌شود که مسائلی از این دست به درستی مدیریت شود و شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

بلاغی گفت: این پایانه‌ها می‌توانند علاوه‌بر صادرات در موضوع واردات و صادرات مجدد (ری اکسپورت) نیز نقش زیادی داشته باشند که برای ایجاد ارزآوری و نقش موثرتر کشور، بسیار ارزشمند است.

ایجاد ساختار مدیرکل پایانه های صادراتی

در زمان وزارت‌ مهندس حجتی، ایشان برنامه‌هایی برای ایجاد مدیرکل پایانه‌های صادراتی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی داشت اما عملاً این موضوع اتفاق نیفتاد و در شرایط فعلی ضرورت دارد که این موضوع در دستور کار مسولان قرار گیرد.

پایانه‌هایی که بلا استفاده مانده

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های گلخانه‌داران کشور افزود: دو پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که متاسفانه بلااستفاده باقی مانده و عملاً هیچ استفاده‌ای از آنها صورت نمی‌گیرد؛ یکی پایانه «پایا گل» که مخصوص صادرات گل‌های شاخه بریده است و در منطقه عباس‌آباد مازندران ایجاد شده و از امکانات مناسبی هم برخوردار است، اما به دلایلی بلااستفاده باقی مانده است. همچنین یک پایانه صادراتی در تهران و در نزدیکی فرودگاه مهرآباد ایجاد شده که فعلاً بدون فعالیت است.

وی گفت: موضوع پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی به توجه و حمایت‌های ویژه دولتی نیاز دارد تا صادرات محصولات در این پایانه‌ها مدیریت شود.

صادرات توسط افراد غیر غیرمتخصص

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های گلخانه‌داران کشور گفت: متاسفانه مشاهده شده که برخی افراد که واردکننده لوازم آرایشی هستند نیز اقدام به صادرات محصولات کشاورزی می‌کنند و معلوم می‌شود که در چنین شرایطی چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

بلاغی  ادامه داد: وارد کننده لوازم آرایشی، صادرات فلفل دلمه انجام داده و باعث شده که برخی استانداردها رعایت نشود و باعث برخی حساسیت‌ها در کشورهای مقصد مانند روسیه شده است که با ایجاد پایانه‌های صادراتی چنین مسائلی مدیریت خواهد شد.

این پایانه ها یک پایانه گمرکی مخصوص صادرات محصولات کشاورزی است که سازمان‌های متولی باید درآن مستقر شده و نظارت های لازم بر صادرات انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =