آبرسانی

حوالی زمان پیروزی انقلاب اسلامی بود که کمبود زیرساخت های اولیه زندگی اهالی روستای نیمدور در باشت را روانه شهر کرد و از همان روزهای اول که جهاد سازندگی فعالیت های خود را آغازنمود تاکنون مردم این روستا رویای آبادانی زادگاهشان را دارند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، روستای ۵۰۰ خانواری نیمدور که در مرز شهرستان های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد واقع شده به دلیل قرار گرفتن در ساحل رودخانه شاه بهرام امکان دسترسی به جاده در مسیر شهرستان باشت را ندارد و راه پرسنگلاخ با شیب تند در جاده روستای موگ از سوی شهرستان گچساران هم بسیار سخت است به همین دلیل اهالی بیش از چهار دهه است در حسرت خروج منطقه ابا و اجدادی خود از بن بست ارتباطی هستند.

در این مدت تعداد زیادی از اهالی روستای نیمدور در حالی که آرزوی دیدن زادگاه خود و احیای باغ های خود را داشتند از دنیا رفته اند و تعداد پرشماری از فرزندانشان هم بعد از چند دهه زندگی هنوز زادگاه پدری خود را ندیده اند.

سال ۱۳۹۳ احداث یک دستگاه پل بر روی رودخانه شاه بهرام برای دسترسی به روستای نیمدور به جاده باشت برنامه ریزی شد اما پس از گذشت حدود ۹ سال این طرح هنوز نیمه تمام است.

کشاورزان نیمدور که زمانی پرجمعیت ترین روستای شهرستان باشت بود و تاکستان ها، انارستان ها و شالیزارهایشان در استان کهگیلویه و بویراحمد شهره بود اکنون بخش عمده ای باغ هایشان بر اثر بن بست راه های ارتباطی خشک شده و در انتظار تلاش مضاعف مسوولان برای ساخت این پل ارتباطی هستند.

این روستا که معروف به سرزمین سنگ ها و چشمه هاست سال ها به دلیل نداشتن راه دسترسی از قافله توسعه بازمانده است تا جایی که حالا تقریبا خالی از سکنه شده است.

نیمدوری ها می گویند که هر چند امکان بازگشت همه اهالی به روستا نیست اما بهره برداری از این پل می تواند زمینه سکونت تعدادی از اهالی و توسعه اقتصادی در سایه ظرفیت های کشاورزی و گردشگری در این روستا را فراهم کند.

آخرین وضعیت پل نیمدور

فرماندار باشت می گوید:طرح احداث پل بزرگ ارتباطی به روستای نیمدور هم اکنون ۸۰درصد  پیشرفت فیزیکی دارد اما در زمان حاضر عملیات اجرایی آن متوقف است.

نادر گرامی اظهار داشت:پنج میلیارد ریال نقدینگی برای از سرگیری احداث پل نیمدور تزریق شده و ۶میلیارد ریال نیز از محل اسناد خزانه برای این طرح پیش بینی شده است. 

فرماندار باشت تاکید کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است خرداد ماه امسال استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران کل دستگاه های اجرایی از روند اجرای این طرح بازدید و برای از سرگیری عملیات اجرایی آن اقدام های لازم صورت خواهد گرفت.

فرماندار باشت ابراز داشت: پل فلزی روستای نیمدور با ۶ متر عرض ۱۷ متر ارتفاع ،۴۰ متر دهنه و ۸۰ تن وزن پیش از این خریداری و نصب شده اما بخش هایی مانند کف سازی  طرح باقی مانده است.

رییس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای باشت نیز در خصوص این طرح تاکید می کند: هرچند طرح احداث پل ارتباطی روستایی نیمدور یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد که ۵۰۰ میلیون تومان آن نقدی است اما این طرح بیش از یک میلیارد تومان دیون عوامل اجرایی دارد که نیاز است بودجه بیشتری برای آن پیش بینی شود.

کریم بازرگانی نسب اضافه کرد: در صورت تزریق اعتبار این طرح در کمتر از ۲ ماه قابل تکمیل و بهره برداری است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی پل دسترسی به روستای نیمدور سال ۱۳۹۳با ۶ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده که پس از جذب بخش هایی از آن  اجرا  شد و در قرارداد دومی که سال ۱۳۹۸ منعقد شد یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای آن پیش بینی شد.

مزایای تکمیل پل نیمدور از احیای کشاورزی تا شکوفایی گردشگری

ساخت پل نیمدور افزون بر فراهم کردن زمینه بازدید اهالی پس از سال ها انتظار امکان رونق دوباره تولید محصولات باغی و زراعی در این خطه را فراهم می کند.

فرماندار باشت در مورد برنامه دولت برای احیای باغ ها و زمین های زراعی نیز گفت:اخذ اختصاص آب از رودخانه شاه بهرام از سوی مسوولان در حال پیگیری است.

روستای نیمدور به غیر از خاک حاصلخیز ظرفیت های بی نظیری برای رونق صنعت گردشگری دارد که اهالی امید دارند با بهره برداری کامل از این پل شاهد رونق و شکوفایی این حوزه نیز باشد.

یکی از این جاذبه ها وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در روستاست تا جایی که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده است به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.

وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.
به طور خلاصه ۲۰ سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.

وجود ۲ غار بزرگ که ظرفیت اسکان ۲۰ انسان را دارد و در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.

۱۰ چشمه و آبشار که ۶ چشمه آن دائمی است وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده بی بی خاتون (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.

روستای نیمدور که در ۱۰۰ کیلومتری شمال گچساران و ۳۵ کیلومتری غرب باشت قرار دارد به گفته اهالی بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد البته وجود برخی آثار چون سنگ نوشته ها تا حدودی این گفته را تایید می کند.
در روزگاران کهن نیمدور به دلیل اینکه تنها نیمی از روستا را آفتاب می گرفت به نیمروز می نامیدند و بعدها به دلیل دور دست بودن به نیمدور تغییر نام یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: روستای نیمدور به دلیل آب و هوای مفرح، بافت پلکانی واحدهای مسکونی، باغ های انگور و انجیر، چشمه سار و آبشارهای فصلی، وجود رودخانه شاه بهرام ظرفیت تبدیل به یکی از مناطق گردشگری این شهرستان را دارد.
صادق ماندنی زاده افزود: بافت سنگی روستا از دیگر جاذبه هایی است که می تواند پذیرای علاقه مندان به جاذبه های طبیعی بکر باشد.

وی از مسئولان خواست تا با تکمیل و بهره برداری از پل نیمدور امکان رونق گردشگری در روستای نیمدور را فراهم کنند.

۱۰ هزار نفر از جمعیت ۲۲ هزار نفری شهرستان باشت در روستاها سکونت دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =