آبرسانی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: با توجه به استمرار خشکسالی ها و کاهش نزولات جوی آبرسانی سیار به روستاهای خراسان شمالی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵درصد افزایش یافته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، رضا نعیمی اظهار داشت: ۷۴ روستا در سال ۹۹  آبرسانی سیار می‌شدند که از سال گذشته تا کنون شمار این روستاها  به ۹۳ روستا افزایش یافته است.

وی افزود: پارسال  به این روستاها ۱۱ هزار و ۸۹۳ سرویس آب با حجم ۱۵۳هزار و ۲۷۱ متر مکعب توسط ۱۰ تانکر سیار آبرسانی شد و امسال هم  آبرسانی به این روستاها با همین میزان ادامه دارد.

وی در مورد وضعیت روستاهای دارای تنش آب در استان گفت: شمار این روستاها که دو سال قبل ۳۱۲ روستا بود با اجرای طرح های آبرسانی هم اکنون به ۲۳۸ روستا رسیده است که ۲۸ درصد روستاهای کل استان را شامل می شود. روستاهای دارای تنش آبی به روستاهایی اطلاق می‌شود که فاقد آب پایدار هستند

وی با بیان این که از کل روستاهای دارای تنش آبی  استان  ۲۱۴ روستا تحت پوشش آبفا هستند افزود:۲۴  روستا دارای تنش آبی نیز تحت پوشش این شرکت نیستند و در واقع با اجرای پروِژه های آبرسانی  شمار روستاهای دارای تنش آبی استان ۲۴درصد کاهش یافته است.

نعیمی در مورد منابع تامین آب در سطح استان نیز اظهار داشت: منابع تامین آب خراسان شمالی شامل ۳۷۶ حلقه چاه، ۱۷۸ دهنه چشمه، ۱۱ رشته قنات، سه واحد تصفیه خانه آب سطحی(سد) است و هم چنین مخازن ذخایر آب ما  ۸۱۶ مخزن  با ظرفیت۳۰۰ هزار متر مکعب است.

وی افزود:  در استان ۱۷۸ ایستگاه پمپاژ فعال است و حجم تولید آب نیز ۸۳میلیون و ۴۵۳ هزار متر مکعب است که ۲۲درصد آن از  سدهای استان و بقیه از منابع زیرزمینی(چاه ها، چشمه ها، قنوات) تامین می شود.
سرپرست شرکت آب و فاصلاب خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون برای تامین آب پایدار ۴۴ حلقه چاه در شهرها و ۱۹ حلقه در روستاهای سطح استان حفاری شده که از این تعداد برخی وارد مدار بهره برداری شده و بعضی دیگردر حال تجهیز است.

نعیمی از کاهش بارندگی ها و افت منابع آب های سطحی نیز خبر داد و افزود: با کاهش منابع آب و برای جلوگیری از قطع آب از مردم می خواهیم تا مصرف آب خود را بهنیه و از مصارف غیر ضروری پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد:  با کاهش مصرف در زمان استحمام، آبیاری باغچه و شستشوی خودرو و فرش و حیاط منازل و  استفاده از لوازم کاهنده مصرف (سردوش ها، شیرآلات) می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد و هم چنین در ساعات پیک مصرف برهی غیر ضروری را می تون به زمان های دیگر موکول کرد تا در آبرسانی به مردم و مشترکان شرکت آب و فاضلاب خللی ایجاد نشود.

 تقریبا ۹۶درصد روستاها و تمام شهرهای استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.  

این استان شمالشرق ایران دارای ۸۶۳ هزار نفر  جمعیت است که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =