کد خبر: 30054
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
گل محمدی

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین پیش بینی می شود امسال ۷۵۰ تن گل تردر خمین تولید شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، هر ساله در فصل زیبای بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد، خمین با شکوفا شدن گل محمدی حال و هوای بهشتی به خود می‌گیرد و گل‌های محمدی با عطری دل انگیز و خوشبو هوای شهر را عطرآگین می‌کنند و شمیم عطر بهشت را می توان در باغات گل محمدی این شهرستان استشمام کرد.

خرداد که از راه می‌رسد جنوب استان مرکزی به ویژه شهرستان خمین رنگ و بوی دیگری دارد، گلستان‌ها و کوچه‌باغ‌ها مست از شمیم گل محمدی است و در جای جای این شهرستان‌ آیین گل‌چینی و گلاب گیری برپاست.
تا چشم کار می‌کند دشت‌های روستاهایی نظیر شهابیه از توابع خمین با لطافت رنگ صورتی زینت شده و بوی عطر گل محمدی هر رهگذری را به وجد می‌آورد. 
کار برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک بامدادی با بانگ صلوات کارگران بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌شود و گلچین‌ها باید پیش از گرم شدن هوا گل‌ها را جمع کنند، زیرا با گرم شدن هوا زنبورها که برای نوشیدن شهد گل‌های نورسته به شاخسار درختچه‌ها هجوم می‌آورند، کارشان را سخت می‌کند و اینکه معمولا گل‌های جمع شده در نیمروز اسانس کمتر و نامرغوبتری دارند.
ایران یکی از خاستگاه‌های اصلی گل محمدی است و بیش از ۳۵۰ سال است که این گیاه بومی در کشور رویش دارد و سهم شهرستان‌های جنوب استان مرکزی از رویش آن قابل توجه است.
به گواه مستندات موجود شاید بتوان گفت قوم ایرانی از نخستین کسانی بودند که از دیرباز به خواص خوراکی و درمانی گل سرخ (محمدی) پی بردند و گلاب گل محمدی با نام علمی Rosa damascena همواره و به مناسبت‌های مختلف مورد استفاده آنان بوده است.
به گفته کارشناسان کشاورزی قابلیت‌های متعددی برای کشت و تولید و صادرات گل محمدی به عنوان صنعت سبز وجود دارد که شناخت و استفاده موثر از آن‌ها نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی دربخش استانداردسازی و عرضه دارد و در نهایت با سرمایه‌گذاری در گلاب ارگانیک و ایجاد تنوع و خلاقیت لازم در بسته‌بندی، می‌توان صادرات این محصول را ارتقا بخشید.
مدیر جهادکشاورزی خمین گفت: سطح زیرکشت گل محمدی این شهرستان در سال زراعی جاری ۲۷۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود ۷۵۰ تن گل تر امسال در این شهرستان تولید شود.
«احمدرضا جعفری » ادامه داد: از این میزان گل محمدی ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر گلاب و ۱۲۵ کیلو اسانس به ارزش یک میلیون یورو تولید حاصل می شود.
وی افزود: از مجموع اراضی زیر کشت گل محمدی، ۲۵۰ هکتار بارور و ۲۰ هکتار غیربارور و جدید است.
فرماندار خمین گفت: تولید گل از ظرفیت‌های این شهرستان است و گلکاران و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه کاشت، داشت ، برداشت و عرضه در این شهرستان فعال هستند.
«حمید کمانکش » ادامه داد: برگزاری جشنواره گل و گلاب با محوریت تولید گل محمدی و محصولات آن در سالی که به عنوان اشتغالزایی نامگذاری شده از اهمیت بسیاری برخوردار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: گل محمدی از نظر پزشکی و اعتقادات مذهبی در بین مردم این خطه ارزشمند است و جایگاه خاص خود را در زندگی آنان دارد.
«علی مشهدی» افزود: آیین کهن و زیبای گل غلتان از رسوم دیرینه مردم خمین است که برای نوزادان متولد شده بهار برگزار می‌شود و در جریان این آیین همزمان با اولین ساعات صبح و در خنکی هوا اقوام چون خاله، عمه، مادر، مادربزرگ در محل گلستان گرد هم آمده و پس از جمع‌آوری گل‌ها اقدام به پرپر کردن آن‌ها می‌کنند و ذکر صلوات را چاشنی آن دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: در حین پرپر شدن گلبرگ‌های گل محمدی نوزادان حمام داده می‌شوند و پس از قرار گرفتن میان پارچه سفید و بزرگ، اطرافشان با گلبرگ‌های گل محمدی پوشیده می‌شود و حاضران برای سعادتمندی و سلامت آنان دعا می‌کنند.
وی ادامه داد: مردم معتقدند این کار سبب از بین بردن حساسیت در کودکان می‌شود و گل محمدی به‌ عنوان نماد مذهبی در معنویت و رفتار آنان در بزرگسالی تاثیرگذار است.
مشهدی افزود: کشت گل محمدی علاوه بر سازگاری با اقلیم، کم‌آب بر بودن و ارزش افزوده بالا، زیبایی بصری و محیطی ایجاد می‌کند و علاوه بر تولید محصولات اسانس، گلاب و گلبرگ خشک، اشتغال مستقیم در حوزه گردشگری نیز دارد و سالانه در ایام گلاب‌گیری خیل طبیعت گردان و مشتاقان طبیعت از  داخل و خارج کشور به این دیار سفر می‌کنند.
گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای زیادی دارد و برگزاری این جشنواره تاثیر به سزایی در فروش گل، گلاب استحصالی در کارگاه‌های فرآوری، گلبرگ‌تر و دیگر عرقیات شهرستان دارد. 
خمین از توابع استان مرکزی است و ۳۰ هزار و ۷۶۱ نفر از جمعیت ۱۰۵ هزار نفری این شهرستان ساکن روستا هستند.
خمین دارای هفت دهستان، ۹۳ روستا در بخش مرکزی و ۵۲ روستا در بخش کمره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =