کد خبر: 30051
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
اشتغال روستایی

معاون وزیر کار از ثبت نام بیش از ۵۰۰۰ تعاونی روستایی در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون به ۹۳۱ طرح تعاونی پرداخت شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، طرح اشتغال روستایی از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در کل کشور کلید خورد؛ این طرح به دنبال مجوز مجلس در برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

بر این اساس به  صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ تازه ترین جزییات ثبت نام تعاونی‌ها و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را اعلام کرد.

وی با اشاره به وجود ۹۷ هزار تعاونی روستایی در کشور افزود: از این تعداد ۵۳۵۸ تعاونی در سامانه کارا برای گرفتن تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون به ۹۳۱ طرح رقمی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک توسعه تعاون تسهیلات پرداخت شده است.

مسکنی ادامه داد: به طور میانگین ۱۰۷۵ میلیون تومان تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شده و هر تعاونی توانسته در حدود یک میلیارد تومان در مسایل روستایی فعالیت کند.

آنطور که معاون وزیر کار گفته در حوزه اشتغال پایدار سهم تعاونی‌ها حدود ۷ درصد است و برای دستیابی به ۲۵ درصد سهم تولید ناخالص ملی باید سهم ۷ درصدی به ۲۵ درصد افزایش یابد و دستور مقام معظم رهبری در قالب برنامه پنجم توسعه محقق شود.

بسیاری از کارشناسان انجام فعالیتهای اشتغال روستایی را در کاهش مهاجرت به شهرها موثر دانسته و معتقدند ایجاد اشتغال روستایی در قالب تعاونی‌ها علاوه بر گسترش مشارکت جمعی و توسعه آبادانی در روستاها، موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی می شود.

به گزارش ایسنا، نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی  و غیرمرزی ۶ درصد و مناطق مرزی ۴ درصد پیش‌بینی شده است. ثبت نام جهت دریافت وام اشتغال روستایی به صورت اینترنتی از طریق ورود به سامانه کارا به نشانی https://kara.mcls.gov.ir امکانپذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =