کد خبر: 30048
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
اراضی

رییس اداره مهندسی و حدنگاری امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۷۰ هزار هکتار از وسعت استان اراضی کشاورزی است و زیرکشت قرار دارد، گفت: تاکنون ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در کمیسیون رفع تداخلات، رفع تداخل شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سعید اسدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: هم‌اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری رفع تداخل کل اراضی استان به اتمام برسد که با اجرای این قانون، دیگر به اراضی ملی تجاوز نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح حدنگاری(کاداستر ) اراضی کشاورزی که از سال ۹۴ در استان آغاز شد، گفت: اجرای این طرح زمینه رفع تداخلات و صدور سند تک برگی را برای کشاورزان فراهم می‌کند تا کشاورزان بتوانند با استفاده از سند تک برگی از امتیازات مختلف از جمله دریافت تسهیلات با قراردادن سند زمین کشاورزی به عنوان وثیقه، تثبیت مالکیت اراضی و افزاشی بهره‌وری اراضی کشاورزی بهره‌مند شوند.

به گفته وی، اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی و صدور سند مالکیت برای تعیین تکلیف وضعیت مالکیت زمین‌های زراعی، پیشگیری از تولید پرونده برای دستگاه قضایی، جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز و پایداری فعالیت‌های کشاورزی اثر گذار است.

رییس اداره مهندسی و حدنگاری امور اراضی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای طرح حدنگاری در سال ۹۵ حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های فارسان، سامان ، در سال ۹۷ نیز ۷۴هزار هکتار از اراضی کشاورزی سامان، بن، اردل و کیار و سال گذشته نیز ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتاراز اراضی کشاورزی استان با سه شرکت قرارداد منعقد شد.

به گفته وی، در این مدت سرجمع ۱۲۸ هزار هکتار برای رفع تداخل و صدور سند مالکیت قرارداد منعقد شد که از این میزان ۹۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی نقشه‌برداری شده است و ۲۹ هزار هکتار از این میزان ، تایید نهایی برای صدور سند مالکیت دریافت و نقشه‌های تائید شده برای صدور سند به اداره کل ثبت اسناد و املاک ارسال شد.

اسدی گفت: برنامه زمان‌بندی سازمان جهادکشاورزی رفع تداخلات اراضی کشاورزی باید تا ۲ سال آینده انجام شود تا در سه سال آینده سند تک برگی اراضی کشاورزی استان صادر شود.

رییس اداره مهندسی و حدنگاری امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کشاورزان و بهره‌بردان بخش کشاورزی خواست تا هر چه سریعتر برای دریافت سند تک برگی اراضی کشاورزی خود اقدام کنند.

به گفته وی، پایین بودن استقبال کشاورزان از دریافت سند تک برگی مهمترین چالش در خصوص صدور سند تک برگی است.

اراضی کشاورزی مورد اختلاف برآفتاب و نساء هفشجان تعیین تکلیف شد

مدیر امور اراضی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رفع تداخلات اراضی کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم جهادکشاروزی است، گفت: مشکلات اراضی کشاورزی برآفتاب و نساء هفشجان که در سال‌های گذشته مشکل داشتند و در سیستم قضایی مشکلات آنها در حال رسیدگی بود، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی تعیین تکلیف شد و رای نهایی در حال ابلاغ است.

یدالله مظاهری افزود: برای رفع مشکل کشاورزان و بهره‌برداران روستای شیخ شبان کار کارشناسی در کارگروه رفع تداخل اراضی روستای شیخ‌شبان در دستور کار قرار گرفته است تا با کار کارشناسی و با استفاده از قانون رفع تداخل مشکل مردم این روستا حل شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای رفع مشکلات کشاورزان که بیشتر جزء  اقشار کم درآمد جامعه هستند و در بخش تامین امنیت غذایی فعالیت دارند، اجرای این طرح به عنوان تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی ضروری است.

به گفته وی، تثبیت و حفظ اراضی کشاورزی به عنوان یک راهکار در راستای حفظ امنیت غذایی است که تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و زارعی و دریافت سند تگ برگی برای دریافت خدماتی مانند دریافت تسهیلات یک ضرورت است.

مظاهری اظهار داشت:براساس قانون افزایش بهره‌وری اراضی کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی مکلف است تا برای اراضی کشاورزی نقشه کاداستر تهیه کند، تا سند تک برگی اراضی کشاورزی صادر شود.

وی افزود: همکاری نکردن کشاورزان در زمینه دریافت سند تک برگی، مهمترین مشکل در اجرای طرح حدنگاری و صدور سند تک برگی است که پس از تایید نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی، نقشه‌ها تایید شده برای صدور سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال و سند تک برگی صادر شود.

مدیر امور اراضی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از زمان اجرای قانون رفع تداخلات اراضی حدود ۶ هزار هکتار از اراضی محل اختلاف بین مردم و دولت به مردم واگذار شده است، گفت: ۹۹درصد این رفع تداخلات در یک سال گذشته بوده است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم اجرای این طرح به تاخیر افتاد.

وی اظهار داشت: براساس قانون حفظ اراضی کشاورزی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی یا هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری به دلیل ناآگاهی یا رعایت نشدن قانون ممنوع است و در این زمینه تعدادی از افراد اقدام به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و باغی اقدام می‌کنند که براساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی به محض اینکه کشاورز یا فرد متخلف اقدام به ساخت و ساز یا تغییر کاربری کند ماموران جهادکشاورزی با هماهنگی دادستان در محل تغییر حاضر و تغییر کاربری را تخریب می‌کند و پارسال ۳۶۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در استان قلع و قمع شد. 

مظاهری یادآور شد: در راستای ماده ۳ قانون حفظ اراضی در اراضی کشاورزی و باغی که ساخت و ساز و تغییر کاربری غیر مجاز انجام شده باشد، کارشناسان در دادگستری اقدام به شکایت می‌کنند و پس از صدور رای ،برای تخریب و اعمال جریمه حکم قلع و قمع صادر می‌شود که پارسال در راستای اجرای این قانون ۸۰ مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز که از سال ۱۳۹۰ به تعویق افتاده بود، اجرا شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شود.

سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری ۲۷۰ هزار هکتار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =