کد خبر: 29470
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
تقوی-مرغداری

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تخم‌مرغی که برای ما تولید می‌شود با گندم و ذرت آزاد است که قیمت آن بیش از 25 هزار تومان تمام می‌شود.

به گزارش روستانیوز، علی تقوی‌فر درباره آخرین وضعیت نهاده‌های طیور در کشور گفت: قیمت‌هایی که تعزیرات برای تخم‌مرغ گذاشته همان قیمت قبلی است اما این قیمت برای زمانی بود که سویا و ذرت به اندازه کافی در کشور پیدا می‌شد.

وی با توجه به کمبود دان طیور در کشور افزود: وقتی کمبود ذرت و سویا در کشور وجود دارد، به تولیدکنندگان گفتند گله‌های بالای 90 هفته را حذف کنید و از روزی که  این موضوع را به ما اعلام کردند، یک گرم به ما دان نداده‌اند. حداقل برای ما، حدف یک میلیون گله، دو سه ماه طول می‌کشد چون کشتارگاه برای ما وجود ندارد. تخم‌مرغی که برای ما تولید می‌شود با گندم و ذرت آزاد است که قیمت آن بیش از 25 هزار تومان تمام می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی  افزود: همه این مشکلات برای این است که با کمبود ارز مواجه هستیم. البته در دنیا هم مشکل موادغذایی پیش آمده نه فقط برای ما. ذرت روسیه و اوکراین به دنبال جنگ با کمبود مواجه شد از همین روی صاحبان کالا قیمت‌شان را افزایش دادند. به طوریکه قیمت سویای 420 یورویی به 590 یورو و ذرت 310 یورویی به 470 یورو رسید. این در حالی است که اجازه نمی‌دهند بیشتر از 405 یورو وارد کشور شود و به همین دلیل واردکننده‌ها هم واردات ندارند چون برای آنها ضرر و زیان به همراه دارد. بنابراین قیمت داخل کشور طبیعتا بالا می‌رود.

این تولیدکننده صنعت مرغ و تخم‌مرغ  تصریح کرد: حال وزارت کشاورزی و بقیه مسئولین چطور می‌توانند قیمت‌ها را بالا نبرند و به دنبال آن واردکنندگان آن را وارد نمی‌کنند و با کمبود مرغ و تخم‌مرغ مواجه می‌شویم.‌ حدود یک میلیون و خرده‌ای دپوی ذرت در انبارها داریم که این مقدار برای زمان زیادی نمی‌تواند نیاز ما را تامین کند. حداقل دو یا سه ماه باید دپو داشته باشیم.

تقوی‌فر با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی هم قطعا تاثیرگذار بر قیمت‌ها خواهد بود، ادامه داد: دولت در اکثر کارهای تولیدکنندگان از خرید دان گرفته تا جوجه و تخم‌مرغ دخالت دارد و تولیدکننده چندان کاره‌ای نیست. اگر حضور بخش خصوصی در این حوزه پررنگ شود بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان حل خواهد شد.

خبرنگار: مهرنوش خانمحمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =