نبی زاده

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از احتمال تعطیلی و ورشکستگی مزارع پرورش ماهیان سردآبی در سال جاری به سبب بروز مشکلات فراوان در تأمین نهاده ها و خشکسالی خبر داد و گفت: فعالان بخش پرورش قزل آلا به سبب خشکسالی و افزایش قیمت نهاده ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از آن ها نیز عطای تولید را به لقایش بخشیده اند.

به گزارش روستانیوز به نقل از مزرعه سبز، آرش نبی زاده اظهار داشت: سال 1399 حدود 140هزار و سال 1400 حدود 115هزار تن قزل آلا در کشور تولید شد، ولی با خشکسالی امسال و گرانی نهاده ها تولید این ماهی به 100هزار تن هم نخواهد رسید.

وی افزود: سال گذشته قیمت فروش ماهی در مزارع 47 تا 48هزار تومان بود و امسال با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت هر کیلو قزل آلا در مزارع حدود 80هزار تومان خواهد بود.

کاهش صادرات قزل آلا به روسیه

نبی زاده با بیان این که بروز جنگ بین روسیه و اوکراین فرصتی مناسبی برای صادرات به روسیه بود، اما این فرصت از دست رفت، گفت: صادرات ما به صورت مستقیم به روسیه سخت بود و ارمنستانی ها و آذربایجانی ها محصول ما را به روسیه صادر می کردند، اما در شرایط فعلی به سبب افزایش نرخ ارز و... صادرات ما به روسیه توسط آن ها نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: قزل آلا در برابر مرغ مزیت فروش ندارد و به سبب برخورداری صنعت مرغداری از ارز چهار هزار و 200تومانی، این کالا کیلویی 31هزار تومان و بسیار ارزانتر از ماهی عرضه می شود و به همین سبب مردم از ماهی استقبال نمی کنند، ولی اگر ارز نهاده های طیور حذف و قیمت آن با ماهی برابر شود، فروش ماهی نیز افزایش می یابد.

سرنوشت ارز خوراک قزل آلا در هاله ای از ابهام

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: تصمیم اشتباه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حذف ارز دولتی         نهاده های پرورش ماهیان قزل آلا سبب شد تا هزینه های ما افزایش یابد و الان دوباره به 10درصد خوراک ماهی یعنی سویا دوباره ارز تخصیص یافته که این سبب می شود هزینه ها کاهش یابد؛ البته با تصمیم فعلی دولت مبنی بر حذف ارز دولتی آرد و... واقعاً نمی دانیم چه سرنوشتی در انتظار ارز خوراک آبزیان است.

وی گفت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین قطعاً مشکلات بسیاری در تأمین خوراک آبزیان خواهیم داشت و    نمی دانیم که دولت برای جبران کسری خوراک آبزیان چه برنامه ای دارد، ولی امیدواریم دولتمردان هرچه زودتر برای مدیریت این مشکل تدبیری بیندیشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =