کد خبر: 29371
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
یزدان پناه

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: افزایش قیمت نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای اروپایی هم با کمبود موادغذایی و افزایش قیمت زیادی روبرو شده‌اند، از طرف دیگر در کشور شاهد تورم هم هستیم که مربوط به افزایش دستمزدهاست.

به گزارش روستانیوز، سیداسماعیل یزدان‌پناه درباره گرانی اخیر قیمت برخی کالاها از جمله آرد و به دنبال آن ماکارونی به  خبرنگار روستانیوز گفت: اولا بخشی از گرانی‌ها مربوط به افزایش قیمت جهانی به دنبال جنگ روسیه و اوکراین است. چون بیشتر غلات و درصد عظیمی از محصولات غلات مربوط به تولید این دو کشور بوده که در قیمت آرد، نهاده‌ها و دانه‌های روغنی و درنتیجه روغن این اتفاق افتاده است.


وی افزود: این افزایش قیمت نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای اروپایی هم با کمبود و افزایش قیمت زیادی روبرو شده‌اند. حتی ماکارونی یک دلاری تا 5 دلارهم در برخی کشورهای اروپایی رسیده است. کشور ما هم از این افزایش قیمت‌ها، مستثنی نیست. علی‌رغم اینکه دولت ذخایر کافی در این خصوص دارد و تمهیدات لازم را دیده اما به هر حال این موضوع در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.


نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر در کشور شاهد تورم هم هستیم که مربوط به افزایش دستمزدهاست که تقریبا 50 درصد به حقوق و دستمزدها اضافه شده‌است. این موضوع هم تاثیرگذار در افزایش قیمت‌ها است. بخش دیگر تورم به خاطر افزایش پایه پولی در کشور و افزایش نقدینگی است که این اتفاق را ما هر سال داریم. اگر همه این عوامل را با هم جمع کنیم، نهایتا وضعیت موجود را رقم می‌زند.


یزدان‌پناه درباره نقش دولت برای کنترل قیمت‌ها خاطرنشان کرد: به هر حال ما در شرایط بحرانی هستیم که باید دولت بسیار با دقت در این خصوص عمل کند و مردم هم کمک کنند تا از این برهه به درستی گذر کنیم. ما در کشور مسائلی را داریم که باید بر اساس آن اولویت‌ها رفتار شود. اگر اتفاق ارز ترجیحی هم دنبال نشود، ما درصد کمی را به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رساندیم و این مساله ایجاد رانت می‌کرد.


وی افزود: در شرایطی هستیم که دولت شدیدا به منابع مالی و ارزی نیاز دارد برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشود. اگر ارز ترجیحی را به نرخ نیمایی تبدیل نمی‌کردیم ممکن بود این تورم به تاخیر بیفتد، اما این اتفاق بازهم می‌افتاد. چون باز هم پایه پولی افزایش می‌یافت و در کسری بودجه این موضوع خودش را نمایان می‌کرد. بنابراین ما باید این داروی ترس را در زمان بیماری بخوریم.


نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران درباره راهکارهای پیش‌بینی شده برای کاهش فشار افزایش نرخ کالاها روی اقشار کم درآمد گفت: یکی از بخش‌ها فراهم کردن تسهیلات لازم از سوی دولت برای مردم، خصوصا دهک پایین  جامعه است که حتما باید در بحث یارانه یک نگاه و بازبینی انجام شود تا این فشارها از روی مردم کم شود.


وی افزود: یکی از مسائل مهم در این خصوص، بحث افزایش نظارت‌ها، پایش انبارها، جلوگیری از احتکار و همان بحث یارانه‌ای که با دقت و مستقیما به دست خود مصرف کننده برسد.
سیداسماعیل یزدان‌پناه در پایان تاکید کرد: مجلس قطعا می‌تواند این موضوع را پیگیری کند و از دولت مطالبه‌گر باشد و دولت هم قطعا به عنوان یک دولت مردمی به دنبال این کار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =