کد خبر: 29316
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کالاهای اساسی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استدلال و نظر دولت و مجلس این بود که ارز 4200 تومانی می‌تواند فسادآور باشد و این ارز در مسیر خود هزینه نمی‌شود. اما حذف آن می‌تواند اثر روانی داشته باشد و وقتی یارانه‌ای وجود نداشته باشد، در این موارد افزایش قیمت بوجود می‌آید.

به گزارش روستانیوز، روح الله عباس‌پور درباره افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در کشور و نقش وزارت صمت برای کنترل این امر اظهار کرد: دلیل گرانی‌های اخیر در حوزه صنعت می‌تواند افزایش قیمت‌های جهانی باشد. بحث قیمت جهانی مواد غذایی، فولاد و محصولات دیگر در کشور ما هم جدا از مسائل جهانی نیست و تاثیرگذار است. برای مثال اوکراین یکی از کشورهای مطرح دنیا در حوزه فولاد است اما براساس جنگ روسیه و اوکراین که بوجود آمد، تولید فولاد آنها با چالش مواجه شد که این موضوع تاثیرات جهانی را به دنبال دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی هم در حوزه مواد غذایی و سایر کالا می‌تواند اثر رانتی خود را به‌همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: استدلال و نظر دولت و مجلس این بود که ارز 4200 تومانی می‌تواند فسادآور باشد و این ارز در مسیر خود هزینه نمی‌شود. اما حذف آن می‌تواند اثر روانی داشته باشد و وقتی یارانه‌ای وجود نداشته باشد، در این موارد افزایش قیمت بوجود می‌آید.

وی افزود: اگرچه مجلس و دولت موضوعات جایگزینی را هم پیش‌بینی کرده است ولی درعین حال این موضوع می‌تواند تاثیرات سوءمدیریتی هم باشد، چون باید در جاهایی دقت عمل بیشتری داشته باشند و راهکارهای لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دولت و رئیس جمهور هم تاکید بر این دارند که دقت نظر در این زمینه داشته و راهکارهای لازم برای کنترل قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند. نمایندگان مجلس سوال‌های خود را از وزیر صمت درباره این موضوع مطرح کرده‌اند، اما باید دید دولت نسبت به این موضوع در حوزه اقتصادی چه ورودی خواهد داشت تا اقدامات بعدی بر اساس آن صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش بی‌رویه قیمت خودروی در بازار داخلی و راهکار مجلس در این خصوص تاکید کرد:  کمیسیون صنایع مجلس راهکار حل مشکل خودرو را در بحث واردات  می‌بیند. اعتقاد ما بر این است که دو موضوع اساسی که در حوزه خودرو  وجود دارد، که یکی بحث ارتقای کیفیت و دیگری قیمت خودرو است.

وی افزود: تجربه نشان داده که لازمه کنترل این موضوعات، بحث واردات خودرو است. چون ما هم کمبود خودرو نسبت به مطالبات مردم داریم و هم اینکه وقتی واردات صورت بگیرد، خودروسازی را به رقابت وادار می‌کند. ادامه حیات خودروهای داخلی هم در این است که کیفیت خود را بالا ببرند که در این صورت می‌توانند قدرت رقابتی داشته باشند.

عباس‌پور در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر هم وقتی واردات صورت گیرد، آن وقت محصولات خودروسازان هم آزاد می‌شود و از آن طرف آنها هم مجبور هستند، قیمت‌های خود را در این زمینه تعدیل کنند و قیمت تمام شده خودرو را پایین بیاورند. اکنون طوری شده که هم خودروساز ناراحت است، چون می‌گوید زیان انباشته دارد و هم مصرف‌کننده ناراحت است و در مجموع مجلس و دولت هم از این وضعیتی که ایجاد شده راضی نیستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: اکنون بحثی در کشور هست که واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعات و قطعات نیرو محرکه باشد که می‌تواند برای برگرداندن ارز جایگزین خودرو باشد. با این موضوع در هیات‌های نظارت موافقت شده اما آنچه که در بودجه سالانه دیده شده بود، رد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =