کد خبر: 28864
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کم آبی

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۲۶۹ میلیون متر مکعبی ذخایر آب سدهای پنجگانه استان تهران و همچنین کاهش ۲۵ درصدی میزان بارندگی‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمد شهریاری با بیان اینکه حجم ذخایر سدهای تامین کننده آب شرب استان تهران، در حال حاضر ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مقدار ۷۷۰ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود ۲۶۹ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد، اظهار کرد: میزان بارش از ابتدای سال جاری تاکنون تنها حدود ۱۱.۲ میلی‌متر بوده که این آمار کاهش ۷۶ درصدی بارش را نسبت به متوسط بلندمدت نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، تنها ۱۶۱.۲ میلی‌متر باران باریده است، درحالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۵ میلی‌متر بوده است و این امر یعنی ما با کاهش حدود ۲۵ درصدی بارندگی‌ها از ابتدای سال‌ آبی تاکنون مواجه هستیم.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، با بیان اینکه متوسط مخزن نرمال برای سدهای تهران در انتهای فروردین ماه در شرایط نرمال‌ آب و هوایی، ۸۳۸ میلیون مترمکعب بوده است، افزود: اگر بخواهیم ذخیره ۵۰۰ میلیون مترمکعبی فعلی سدهای پنجگانه تهران را با میزان متوسط مخزن نرمال مقایسه کنیم، کاهش ۳۳۸ میلیون مترمکعبی را نسبت به ذخایر سدها در سال‌های نرمال شاهد هستیم.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی درباره آخرین وضعیت سدهای مورد بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران تا پایان روز یک شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ یادآور شد: حجم آب سد امیرکبیر حدود ۹۰ میلیون مترمکعب است در حالی که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۱۶۸ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب سد طالقان از ۳۲۱ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۲۵ میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار از ۹۶ میلیون مترمکعب به ۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.  

شهریاری در ادامه افزود: حجم آب ذخیره شده در سد لتیان در سال گذشته حدود ۵۴ میلیون مترمکعب بود که  امسال به ۵۸ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده؛ همچنین حجم آب سد ماملو از ۱۳۲ میلیون مترمکعب به ۷۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به سیر نزولی میزان بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت و ادامه این روند، ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت و کنترل مصرف آب در بخش شرب برای مقابله با کم آبی ‌در سال آبی پیش رو، خاطرنشان کرد: برای عبور از شرایط کم آبی و تامین آب شرب پایدار به‌ویژه در فصول گرم سال، همراهی و همکاری مردم و مسئولان امری اجتناب ‌ناپذیر و مهم است تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تابستان پیش رو که روزهای اوج مصرف آب خواهد ‌بود، مشکلی به جهت خدمت رسانی به مردم نداشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =