کد خبر: 2873
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
فرهاد مشیرغفاری

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: ما به دنبال برندسازی برای محصولات زنبورداران هستیم تا با این اقدام محصول سالم و باکیفیتِ قابل‌رقابت با محصولات بین‌المللی را تولید کنیم تا جای پای خود را در بازار منطقه و خارج از منطقه بازکنیم که تنها راه آن تولید محصول سالم است.

به گزارش پایگاه خبری روستانیوز به نقل از ایانا، مهندس فرهاد مشیرغفاری در رابطه با فعالیت تعاونی‌ها در بخش زنبورداری اظهار کرد: ۲۴۰ تعاونی زنبورداری در کشور وجود دارد که شامل ۵ اتحادیه استانی و یک اتحادیه سراسری و همچنین صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور که ۴۸ درصد سهام آن متعلق به دولت است، می‌شود که امیدواریم به کمک این بخش‌ها بتوانیم کمک شایانی به زنبورداری و تولیدکنندگان انجام دهیم.

وی افزود: تولید زنبوردارها باید از کانال شبکه عظیم تشکل‌ها و تعاونی‌ها ساماندهی و فرآوری شود و شرایط صادرات و عرضه در داخل محیا شود که یکی از کارهای ما ساماندهی این مرحله و روند آن است تا منفعت فروش به زنبوردار برسد.

مشیرغفاری با اشاره به این نکته که منفعت تولید برای زنبورداران کم است، تصریح کرد: در حال حاضر قیمتی که زنبوردار محصول خود را می‌فروشد با قیمت بازار همخوانی ندارد و درصد کمی از سود تولید نصیب زنبورداران می‌شود و منافع به جیب واسطه‌ها می‌رود.

وی ادامه داد: به همین منظور ما به دنبال برندسازی برای محصولات زنبورداران هستیم تا با این اقدام محصول سالم و باکیفیتِ قابل‌رقابت با محصولات بین‌المللی را تولید کنیم تا جای پای خود را در بازار منطقه و خارج از منطقه باز کنیم که تنها راه آن تولید محصول سالم است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور تاکید کرد: این اقدام از لحاظ ارزآوری به نفع کشور خواهد بود و کشورهای آفریقایی بسیاری در حال حاضر هم خواهان محصولات ایران هستند. آفریقای جنوبی در قالب هلدینگ با صندوق حمایت از توسعه زنبورداری وارد مذاکره شده‌ و در مرحله نهایی شدن است و منتظر تائید دولت‌های ۲ کشور هستیم تا قرارداد مابین صندوق حمایت از توسعه زنبورداری و افریقای جنوبی نهایی شود.

وی افزود: در این صورت این کشور بالغ‌بر ۵۰۰۰ تن عسل در سال نیاز دارد و ما هم در قبال آن چوب برای ساخت کندوها وارد خواهیم کرد.

مشیرغفاری در رابطه با ثبت برند اکسیر اذعان داشت: برند اکسیر به نام تعاونی‌های زنبورداری کشور توسط صندوق حمایت از زنبورداری به ثبت رسیده و حدود ۱۰ فروشگاه به همین نام در کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: بخش غیردولتیِ سهام صندوق توسعه زنبورداری، سرمایه‌های ۲۴۰ تعاونی سطح کشور است و هرچه این برند رشد کرده و سود بیشتری داشته باشد به این تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد. برندهایی که پس‌ازاین تشکیل شود هم باید موردحمایت قرار گیرد.

مسیر رسیدن سود به زنبورداران باید تسهیل و تسریع شود

مشاور معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید به اینکه باید در هر شرایطی منافع زنبورداران مدنظر باشد، اذعان داشت: انجمن زنبورداران که تشکیل‌شده عموماً یا زنبوردار هستند و یا در سیستم دولتی مرتبط با بخش زنبورداری عضو هستند و در تمام جلسات از این انجمن دعوت می‌کنیم تا در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کنند. تشکلی هم در کنار اتحادیه و صندوق توسعه به ما در این امر کمک می‌کند. هر اتفاقی در رابطه با زنبور بیفتد باید باهدف توسعه زنبورداری و به نفع زنبوردار باشد و هر بخشی در این زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری کند ما از آن حمایت می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =