مدنی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: توجه به ارتقای اقتصاد روستاها و مناطق محروم از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سیدامیرحسین مدنی روز پنجشنبه در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی، در نشست شورای اداری شهرستان کوهسرخ گفت: رفع بخشی از مشکلات نیازمند تخصیص اعتبارات خاصی است و باید اعتبارات جدید در حوزه های زیرساختی تخصیص یابد.

وی افزود: با توجه به تعدد پروژه های نیمه تمام در کشور، عاقلانه نیست که دولت زیر بار تعهدات جدید برود اما از طرفی انجام بخشی از کارها در مناطق محروم ضروری است و باید دولت توجه جدی به این مناطق داشته باشد.

مدنی با اشاره به مشکلاتی که در شهرستان ۳۰ هزار نفری کوهسرخ مطرح می شود؛ گفت: هر یک از ۴۶۰ شهرستان کشور مشکلات خاص خود را دارند و باید از منابع دولتی و ملی به صورت یکسان و عادلانه بهره مند شوند، که با توجه به اولویت های تعیین شده، بسیاری از آنچه در این بازدیدها مطرح می شود محقق نمی گردد ولی این نمی تواند ما را از مسوولیت برنامه ریزی برای انجام آنها دور  کند.

وی اظهار کرد: ما با شنیدن دغدغه های مردم، امید واهی به مردم و مسوولان شهرستانها نمی‌دهیم و باور داریم زمانی که دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم قولی می دهد باید آن را محقق کند زیرا اگر دغدغه ها و مشکلات منطقه مطرح شود و اتفاقی نیفتد مردم ناامید خواهند شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: حجم درخواست های امروز در کوهسرخ به اندازه کل مصوبات استان و حتی بیشتر است و عملا با توجه به وجود ۳۲ شهرستان دیگر در خراسان رضوی، که هر یک مشکلات خاص خود را دارند، باید موارد را عادلانه پیگیری کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اغلب منابعی که درخواست می شود برای حوزه های زیرساختی اتفاق می افتد در حالی که تجربه سالیان گذشته نشان داده، هزینه هایی که صرف حوزه های زیرساختی شده لزوما منجر به تثبیت جمعیت و رونق اقتصادی مناطق نمی شود.

مدنی گفت: برخی مواقع تمرکز برروی حوزه تامین زیرساخت ها و بردن منابع به این مناطق، مهاجرت از روستاها را دامن می زند به طوری که در بسیاری از حوزه های زیرساختی روستاها بالای ۹۰ درصد هستیم، در برق ۹۵ درصد، بهره مندی از آب شرب ۸۰ درصد، مخابرات و اینترنت نیز دارای ضرایب بالایی هستند ولی دچار مشکل مهاجرت هستیم و روستاها خالی می شوند و این نشان می دهد که باید به موضوعات اولویت دارتر توجه شود.

مدنی، توجه به اقتصاد روستاها و مناطق محروم را از محورها و اولویت های دولت سیزدهم دانست و گفت: توجه به اقتصاد روستاها شاخه های متعددی دارد که بخشی نشات گرفته از همین موضوعات زیرساختی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم بیان کرد: اگر قرار باشد کار زیرساختی صورت گیرد باید منجر به تولید و بالا رفتن بهره وری شود، در حوزه اقتصاد روستاها، باید صرف منابع برای اشتغالزایی و رونق تولید شود.

وی عنوان کرد: منابعی که مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به عنوان تسهیلات تبصره های ۱۶ و ۱۸ تعیین کرده است، منابع کمی نیست ولی چون خیلی مواقع درست و بر مبنای مطالعات درست اتفاق نمی افتد هدر می رود و در چند سال آینده شاهد تعطیلی کارگاه هایی که متناسب با مزیت مناطق نبوده اند، خواهیم بود.

مدنی با بیان اینکه کوهسرخ ظرفیت های بسیاری دارد که باید روی آن سرمایه گذاری شود؛ گفت: آنچه باید در منطقه کوهسرخ به آن توجه شود اقتصاد بر مبنای مزیت های منطقه است.  

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه مقرر شده در ۲۸ روستای شهرستان کوهسرخ زنجیره های اقتصادی آنغوزه، قالیبافی، کرم ابریشم و نوغانداری تعریف و راه اندازی شود، افزود: توسعه گردشگری یکی از مزیت ها و پیشران توسعه و پیشرفت منطقه است.  

وی گفت: گردشگری کوهسرخ با توجه به پتانسیل های موجود می تواند به عنوان یک پیشران قرار گیرد که توسعه اقامتگاههای بوم گردی در این خصوص تاثیر بسیاری دارد.

وی یکی از ظرفیت های بزرگ استان خراسان رضوی را حضور گردشگران خارجی دانست و افزود: شهرستانها باید شرایط را برای حضور این گردشگران در منطقه خود فراهم کنند.

مدنی با تاکید بر اینکه گردشگری نیازمند توجه ویژه است، احیای معادن شهرستان کوهسرخ را یکی دیگر از پتانسیل ها و ظرفیت هایی دانست که باید برای احیای آنها تلاش کرد.

وی گفت: بخشی از رفع مشکلات معادن نیازمند ورود فناوری و دانش بنیان شدن و استحصال از آن منابع است که موجب کاهش هزینه های تمام شده می شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین بر احیای بادامستان های کوهسرخ تاکید کرد و گفت: احیای بادامستانها نیازمند مدل خاصی است که باید برای آن فکر جدی شود تا این بادامستان ها مجدد احیا شود.

وی با بیان اینکه تلاش می شود تا صندوق کارآفرینی امید در شهرستان کوهسرخ مستقر شود، تصریح کرد: با استقرار این صندوق به سرمایه گذاران کمک بسیاری خواهد شد.

وی احیای قنوات و توجه به حوزه آبخیزداری را ضروری دانست  و گفت: تا زمانی که دستگاههای اداری در شهرستان کوهسرخ مستقر نشوند، برخی مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

مدنی گفت: پیگیر  احداث راههای مواصلاتی شهرستان کوهسرخ به شهرستانهای اطراف از جمله تربت حیدریه و نیشابور خواهیم بود.

وی افزود: براساس آنچه اعلام شده، وجود مدارس مختلط و تخریبی در شهرستان آزاردهنده شده است که تلاش می شود با مشارکت بنیاد برکت و سازمان نوسازی، مدارس جدیدی احداث شود.

وی همچنین قول پیگیری تکمیل سالن های ورزشی نیمه تمام شهرستان و مشکلات روستای کلاته تیمور از جمله گاز این روستا، کمپ هلال احمر و اورژانس جاده ای را داد و بیان کرد: سعی می شود با کمک معدن‌کاران سالن های ورزشی شهرستان به سرانجام برسد.

معاون اداره کل بنیاد مسکن خراسان رضوی نیز گفت: در خراسان رضوی ۲۶۰۰ روستا داریم که طرح هادی برایشان تهیه شده که از این تعداد ۸۰۰ روستا نیازمند بازنگری است.
محمود واحدیان بیان کرد: در سفر رییس جمهور پیش بینی برای این ۸۰۰ روستا شده که روستاهای شهرستان کوهسرخ از آن جمله است و پیش بینی اعتبار مورد نیاز برای آنها شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در جلسه هیات دولت این اعتبار مصوب شود تا بتوان کار اجرایی را آغاز کرد.
شهرستان کوهسرخ با ۲۸ روستا به مرکزیت شهر ریوش با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر و ۲۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد واقع است.   

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در جریان سفر هیات دولت به خراسان رضوی ضمن دیدار با خانواده یک شهید مدافع حرم و گروههای جهادی روستای اوندر، از بادامستانهای روستای اکبر آباد بازدید نمود و با نخبگان شهرستان کوهسرخ دیدار کرد.

رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند.

سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در خراسان رضوی امروز پنجشنبه نیز ادامه دارد.

رییس جمهور را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =