کد خبر: 27728
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
زالو

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۵۰۰ هزار قطعه زالوی پرورشی در سال ۱۴۰۰ در استان خبر داد و گفت: پرورش زالو به عنوان شغل پردرآمد در آذربایجان شرقی مطرح است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر افزود: پیش بینی می شود تولید زالو برای سال ۱۴۰۱ در استان به تعداد یک میلیون قطعه برسد.

وی ادامه داد: زالو در ۵ مزرعه از شهرستانهای تبریز، اسکو، میانه و مراغه پرورش داده می شود که برای ۲۰ نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه صدور اولین پروانه بهره برداری پرورش زالو در سال ۱۳۹۶ در استان صادر شده است، افزود: زالوها از خانواده کرمهای حلقوی بوده و دوگونه پرورشی شامل هیرودو وربانا و هیرودو اوریانتالیس در استان پرورش داده می شود که عمدتاً جهت مصارف طبی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد این دو گونه در علم پزشکی و جهت جلوگیری از لخته شدن خون و ادامه جریان خونرسانی در جراحی پلاستیک و اعضای پیوندی پوست مفید ارزیابی شده است .

وی با بیان اینکه تولید و پرورش زالو بیش از هر چیزی نیازمند فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این موجود است، گفت: در محیط های پرورش مصنوعی که شامل استخرهای پرورشی و یا ظروف و مخازن شیشه ای و پلی اتیلنی است، باید شرایط مناسبی از نظر دما، تغذیه، نور، رطوبت، تهویه وعدم آلودگیهای صوتی و ارتعاشی برای رشد مهیا گردد.

جعفروند ادامه داد: زالوها به صورت طبیعی زندگی انگلی دارند و از طریق چسبیدن به بدن سایر جانداران از جمله آبزیان و خونخواری و یا با شکار کرمها وحشرات تغدیه می کنند، با توجه به اینکه غذای اصلی زالو، خون است در پرورش زالو پرورش دهندگان بایستی خون تازه و دارای رتبه غذایی را مطابق آیین نامه های سازمان دامپزشکی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه نیاز غذایی زالو به طور متوسط ۱۰ سی سی خون به ازای هر زالو و هر دو ماه یکبار می باشد، گفت: در این راستا پرورش دهندگان زالو با عدم دستیابی به خون تازه و بهداشتی روبه رو هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به ظرفیتهای توسعه آبزی پروری در استان و زودبازده بودن این نوع آبزیان علاقمندان می توانند جهت اخذ مجوز تکثیر و پرورش زالو طبی با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان جهت دریافت استعلامات و موافقت نامه ها اقدام نمایند .

وی گفت: علاقمندان باید درنظر داشته باشند به منظور جلوگیری از بروز و شیوع احتمالی بیماریها در جامعه، پرورش زالو در داخل آپارتمانها و منازل ممنوع بوده و مکانهای پرورش باید براساس استانداردهای زیست محیطی و ضوابط سازمان دامپزشکی ایجاد شود.

جعفروند افزود: حداقل ظرفیت تولیدی واحدهای پرورش زالو در هر سال ۵۰ هزار قطعه است که نیاز به تامین زمینی به مساحت ۲۵۰ مترمربع و آب بهداشتی درحدود ۳۰ مترمکعب در ماه دارد .

جعفروند در خاتمه گفت: تسهیل در ارایه مجوزهای پرورش و صادرات زالو یکی از مطالبات علاقمندان این حوزه است که در صورت همراهی دستگاههای ذیربط و متولی استانی می توان با رفع مشکلات در شرایط کنونی جامعه اشتغالزایی و ارزآوری مناسبی ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =