کد خبر: 27549
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
کسرائی

یک مشاور کسب و کار گفت: روستاهای خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری برای معرفی و درآمدزایی دارند، اما متاسفانه به این دلیل که مدل اقتصادی و مدل تجاری سازی را بلد نیستند و یا نیاموخته‌اند، هیچ درآمدزایی و یا اشتغالزایی و بازاریابی مناسبی از تولیدات خود ندارند.

به گزارش روستانیوز، سعید کسرائی نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستاها به عنوان کوچکترین هسته تجمعی در ایران قدمت بسیار زیادی دارند؛ از سال‌های بسیار دور جمعیت و زندگی از روستاها آغاز و سپس مردم، شهرها را تشکیل دادند.

این مدرس کسب و کار و برندینگ بیان کرد: یکی از جذاب ترین و مهم‌ترین بخش‌های روستا مربوط به اقتصاد روستا است؛ امروزه در همه دنیا به اقتصاد مناطق خرد و کوچک توجه ویژه‌ای می‌شود که در ایران نیز در سال‌های گذشته با فرمان اقتصاد مقاومتی و توجه به درون، موضوع اقتصاد روستا مطرح شده و از زوایای مختلف به آن پرداخته شده، اما پیشرفت چندانی نداشته است.

کسرائی نیا اظهار کرد: در بعضی از نقاط جهان اقتصاد روستا را هم تراز با اقتصاد کشاورزی روستا می‌دانند در حالی که اقتصاد روستا فقط منحصر به بخش کشاورزی نیست، بلکه بحث کشاورزی بخشی از اقتصاد روستایی محسوب می‌شود و در روستاها ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بیشتری قرار دارد که با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان جریان اقتصادی از روستا به شهرها کشیده شود و این روستاهای اقتصادی به روستاهای مولد و قلب تپنده‌ای تبدیل شوند؛ همین امر سبب ماندگاری جمعیت و توسعه منطقه‌ای در روستاها می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره ظرفیت‌های موجود در استان، افزود: در خراسان جنوبی بیش از ۶۱ دهستان وجود دارد و اگر هر دهستان را به عنوان یک مرکز تولیدی و پویایی اقتصادی در نظر بگیریم می‌توانیم از محصولات کشاورزی، دامداری و صنایع دستی و حوزه‌های مختلف در استان خودکفا شویم؛ البته در موضوع توسعه اقتصادی باید توجه داشته باشیم که به زیست‌بوم‌ها آسیبی وارد نشود.

کسرائی نیا در خصوص تاثیرات رشد اقتصادی بر زندگی روستایی بیان کرد: رشد و توسعه روستا نباید بافت سنتی روستا را مورد تهاجم قرار دهد که متاسفانه وقتی مشاهده می‌شود به بهانه موارد اقتصادی، روستاها شهری سازی می‌شوند باید منتظر باشیم که آسیب زیادی به  ظرفیت‌های بومی وارد ‌شود.

وی افزود: در هر شهرستان جذابیت‌هایی وجود دارد که این جذابیت‌ها می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند؛ به طور مثال اماکن تاریخی ویژه‌ که از لحاظ گردشگری هم تاثیر گذار هستند، جز این موارد است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برخی از روستاهای استان ظرفیت‌های سیاحتی خوب و چشمه‌های معدنی دیدنی دارند، یکی از ابزارها حوزه اقتصادی روستا بخش صنایع دستی روستا است که باید گفت روستاهای استان خراسان جنوبی، صنایع دستی خاص و خوبی دارند که متاسفانه به این دلیل که مدل اقتصادی و مدل تجاری سازی را بلد نیستند و یا نیاموخته‌اند این اقدام چندان تاثیرگذار پیگیری نمی‌شود، اما اگر توسعه بیشتری یابد می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.

کسرائی نیا در خصوص بیان ویژگی‌های استانی، تصریح کرد: ظرفیت‌های اقلیمی  برخی از روستاها مثل مزارع زرشک و زعفران و عناب  ویژگی گردشگری و تولیدی مناسب فصل خود را دارند که می‌تواند  مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: اگر حمایت و آموزش در حوزه مهارت آفرینی روستاییان صورت گیرد، اعتماد به نفس اهالی روستا هم افزایش می‌یابد و  باعث می‌شود سایر حوزه‌ها به تبع این حوزه رشد کنند و یک توسعه همگون در روستاها اتفاق بیفتد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: یکی از تاثیرات این توسعه کاهش مهاجرت روستائیان به شهر و اشتغالزایی است. با در اختیار بودن نیروی انسانی کافی شاهد توسعه بیشتر خواهیم بود.

وی یادآورشد: این تغییرات در روستاها می‌تواند سبب خود اتکایی و کار آفرینی و پیشرفت معیشتی شود البته لازم است در نظر گرفت که هیچ گونه تخریب زیستی نباید صورت بگیرد؛ در نتیجه برای توسعه اقتصادی، فرهنگی، ملی باید به روستاها توجه بیشتری داشته باشیم تا نظام روستایی به یک نظام متشکل و هدفمند و پر قدرت تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =