ماهی

عمده تولیدات آبزی‌پروری استان خوزستان در حوزه پرورش ماهیان گرم‌آبی است که پرورش این نوع ماهیان و سایر آبزیان قابلیت رشد و توسعه در سطح کلان اقتصادی را دارد.

به گزارش روستانیوز، یکی از شهرستان‌های مهم استان خوزستان که در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست قرارگرفته، خرمشهر است که به جهت واقع‌شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی ویژه‌ای به لحاظ پرورش آبزیان و صادرات آن برخوردار است، اما تولیدکنندگان ماهی در منطقه از مشکلات فراوانی رنج می‌برند و خواهان کمک مسئولان هستند. یکی از تولیدکنندگان این منطقه شرکت نگین خرمشهر است. جمال روشن‌فکر، مدیر تولید و سهامدار این شرکت، مهم‌ترین مشکلات این مجموعه را بسته‌شدن مرزها و عدم صادرات و ارزآوری برای کشور، افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت گزاف آب، کیفیت پایین و شوری آب رودخانه کارون، هزینه‌های بالای بیمه استخرهای پرورشی، سود بالای وام بانکی، امکانات کم و... دانست. در ادامه مصاحبه «روستانیوز» با این فعال بخش کشاورزی را با هم می‌خوانیم.

جناب روشن‌فکر، راجع به شرکت نگین خرمشهر توضیح دهید.

بعد از تقسیم زمین‌ها از طریق شرکت‌های تعاونی در سال 1379 در شرکت نگین خرمشهر فعالیت خود را در فاز یک آغاز کردم. هم‌اکنون نیز 50شرکت در مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان در دو بخش تعاونی و خصوصی مشغول به کارند که واحد ما شرکت تعاونی است. در حال حاضر بنده به‌عنوان مدیر تولید و سهامدار شرکت نگین خرمشهر و منشی اتحادیه در هر دو فاز مشغول به فعالیت هستم و آقای شاکر روشن‌فکر نیز مدیرعامل شرکت و اتحادیه آبزی‌پروران است.

ظرفیت تولید مجموعه شما چقدر است؟

مزرعه ما دارای 45هکتار استخر پرورش ماهی است که در 30هکتار مفید آن در هر دوره 90تن تولید داریم؛ یعنی در هر هکتار سه تن ماهی پرورشی تولید می‌شود.

دوره‌های زمانی پرورش ماهیان شما چگونه است؟

وزن‌گیری گونه‌های ماهی از 50گرم به وزن بازاری 5/1تا دو کیلوگرم از ماه فروردین شروع می‌شود و تا آذرماه ادامه دارد.

گونه‌های اصلی ماهی پرورشی شما شامل چه مواردی است؟

چهار گونه اصلی فیتوفاک، کپور معمولی، کپور علف‌خوار یا آمور و بیگهد در مرکز شهید احمدیان پرورش داده می‌شود؛ همچنین گونه‌های دیگری از ماهیان بومی و شیربت داریم.

بچه ماهی موردنیاز خود را چگونه تأمین می‌کنید؟

بچه ماهی‌ها را از مراکز تکثیر در شهرستان شوش، اهواز و دزفول تأمین می‌کنیم.

غذای مورد نیاز ماهیان شما شامل چه مواردی است و چگونه تأمین می‌شود؟

این غذاها شامل ذرت، سویا و یونجه است که معمولاً از کوهدشت تأمین می‌شود. همچنین اخیراً به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌ها، کنسانتره به ماهی می‌دهند. امسال بخش اعظم نهاده‌ها کنسانتره بود که باقیمت آزاد و به مقدار اندک به ما فروخته شد که جوابگوی نیاز ما نبود.

میانگین ضریب تبدیل مواد غذایی به گوشت ماهی چقدراست؟

ماهی باید پنج کیلوگرم جو بخورد تا 5/1تا دو کیلوگرم گوشت بدهد. در مورد کنسانتره هم ضریب تبدیل دو به ‌یک است؛ یعنی در ازای مصرف دو کیلو کنسانتره یک کیلو گوشت ماهی استحصال می‌شود. 

در حال حاضر وضعیت عرضه ماهیان تولیدی شما چگونه است؟

متأسفانه بعد از کرونا مرزهای شلمچه بسته و صادرات متوقف‌شده و ماهی کپور و سفید نیز به‌صورت قاچاقی و با قیمت پایین به عراق فرستاده می‌شود. در حال حاضر نیز کشور عراق اعلام کرده که از لحاظ تأمین ماهی به خودکفایی رسیده‌ و نیازی به ماهی ایران ندارد.                                                                                                                        

تعداد کارکنان شما چند نفر است؟

به‌طورکلی در مجموعه شهید احمدیان یک‌هزار و 500 تا دو هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

آخرین قیمت عرضه ماهی کپور چقدر بوده است؟

در شرایط فعلی ماهی کپور با قیمت 40هزار تومان به فروش می‌رسد.

آب موردنیاز خود را از کجا تأمین می‌کنید؟

آب موردنیاز را از رودخانه کارون که دارای کیفیت پایین و شوری بالاست، تأمین می‌کنیم که با توجه به حجم بالای مصرفی آب موردنیاز، نمی‌توانیم از دستگاه‌های تصفیه‌ کوچک استفاده کنیم. در سال 1397 هم همه ماهی‌های ما به دلیل شوری آب تلف شدند.

آیا استخرهای پرورش ماهی شما بیمه هستند؟

بله، ولی به دلیل دریافت هزینه‌های بالا، بیمه استخرها برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل شما چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل ما آب‌بهاست که به ازای هر هکتار به یک‌میلیون و 800 هزارتومان رسیده است و پنج درصد از تولید ما را به‌عنوان حق آب می‌گیرند. باوجوداین که ما در انتهای رودخانه کارون هستیم و آب عبوری از سمت ما به دریا رفته و هیچ استفاده‌ای ندارد، باید مبلغ گزافی پرداخت کنیم.

آیا از بانک‌های تخصصی کشاورزی اعتبارات و تسهیلاتی دریافت کرده‌اید؟

بانک‌ها وام با سود 18درصد می‌دهند که به دلیل درآمد کم قادر به پرداخت اقساط در زمان کوتاه نیستیم.

برای حل مشکلات و بیماری‌های ماهیان چه می‌کنید؟

طی دو سال اخیر شاهد تلفات ماهیان کپور در داخل استخرها بودیم که امسال خوش‌بختانه تلفاتی رخ نداد. همچنین با مرکز دامپزشکی منطقه ارتباط داریم و یک کارشناس فنی نیز برای بررسی شرایط ماهیان استخدام کرده‌ایم.

ماهیان شما چگونه و در چه شرایطی به سایر شهرها ارسال می‌شود؟

ماهی خود را به تاجرها می‌فروشیم و بعد از بارگیری با یخ پودری در صندوق‌های پلمب‌شده با کامیون‌های بزرگ و با رعایت تمام مسائل بهداشتی و صدور مجوزهای لازم به شهرستان‌ها ارسال می‌شود.

برای آقای دکتر حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران، چه پیامی دارید؟

مهم‌ترین تقاضای ما توجه به مجموعه شهید احمدیان است، زیرا با کم‌ترین امکانات در حال فعالیت هستیم و فاز دوم طرح بعد از شش سال به دلیل افزایش هزینه‌ها و فقدان آسفالت و برق و نیز مشکلات مربوط به آب‌بها هنوز راه‌اندازی نشده است. برای حل مشکل صادرات نیز به‌صورت مکتوب از طریق اتحادیه نامه زدیم، ولی هنوز اقدامی نشده است. از سازمان شیلات استان هم می‌خواهیم مشکلات مرزی را حل و به توسعه صادرات و کاهش قیمت نهاده‌ها کمک کند. ما برای توسعه صنعت پرورش ماهی نیاز به کمک داریم و انتظار داریم که مسئولان به مشکلات این بخش رسیدگی کنند.

گزارش از ندا کنجکاونیک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =