کد خبر: 27490
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
علی‌اکبر خدایی

خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه تقاضای روسها برای خرید خوراک آبزیان ایران به شدت بالا رفته می افزاید: ظرفیت تولید خوراک آبزیان کشور بیش از دو برابر نیاز فعلی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، بازار تولید و صادرات آبزیان ایران طی سال جاری با نوساناتی همراه بوده است به طوری که در یک مقطع کوتاه در نیمه دوم سال صادرات ماهیان گرم آبی ایران به عراق توسط دولت عراق ممنوع شد و همین امر موجب کاهش قیمت ها در داخل کشور شد. با این وجود با پیگیری های صورت گرفته از حدود دو ماه پیش صادرات به این کشور از سر گرفته شده است. از سوی دیگر در سال جاری با پیگیری هایی که از سوی سازمان ها و ارگانهای مربوطه صورت گرفت ممنوعیت صادرات خاویار ایران به کشورهای اتحادیه اروپا رفع شد و صادرات خاویار به اروپا از سر گرفته شد که این خود می تواند راهگشای خوبی برای تولید کنندگان این بخش باشد و ارز آوری بالایی نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

با این وجود کارشناسان معتقدند: با وقوع اتفاقات اخیر در منطقه تغییر و تحولاتی ممکن است در این حوزه ایجاد شود. یکی از کشورهایی که وارد کننده خاویار ایران بوده و هست کشور روسیه است که با اینکه خود تولید کننده این محصول محسوب می شود، اما باز هم خریدار محصول ایران است. لذا به گفته کارشناسان در پی جنگ روسیه و اوکراین دور از انتظار نیست که بازار آبزیان ایران نیز تحت تاثیر یکسری تغییر و تحولات قرار بگیرد.

اخیرا با افزایش تقاضا از سوی روسیه برای خوراک آبزیان ایران مواجه هستیم و علاوه بر آن خریدارانی از کشور ارمنستان نیز برای خرید انواع ماهی ها به ما مراجعه کرده اند

تقاضای بالای روسها برای خرید خوراک آبزیان از ایران| حدود ۳ هزار تن میگو در سال قبل به روسیه صادر شده است
علی اکبر خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص وضعیت فعلی بازار و تاثیراتی که جنگ روسیه بر این حوزه گذاشته است به خبرنگار بازار می گوید: اگرچه جنگ روسیه تا به امروز تاثیر چندان ملموسی بر بازار آبزیان ایران نداشته است اما الان با یکسری مسائل جدید مواجه هستیم؛ از جمله اینکه تعداد زیادی خریدار از کشور روسیه برای خرید خوراک آبزیان به من مراجعه می کنند.

خدایی با بیان اینکه البته تا پیش از این ما به روسیه صادرات داشته ایم، می افزاید: اما اخیرا با افزایش تقاضا از سوی این کشور مواجه هستیم و علاوه بر آن اخیرا خریدارانی از کشور ارمنستان نیز برای خرید انواع ماهی ها به ما مراجعه کرده اند.

خدایی در خصوص میزان صادراتی محصولات آبزی ایران به روسیه نیز اظهار می دارد: سال گذشته حدود ۳ هزار تن میگو به روسیه صادرات داشتیم با این وجود به دلیل مسائل پیش آمده به نظر می رسد هم در حوزه ماهی و میگو و هم در حوزه خوراک آبزیان تقاضا از سوی روسها به طور چشمگیری بالا برود.
او در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات ما به حدی هست که بتوان این افزایش تقاضا از سوی روسها را جوابگو باشیم یا خیر، می گوید: در حوزه خوراک آبزیان ظرفیت بسیار خوبی داریم و اگر مسئله تامین نهاده‌ها حل شود و از طریق ورود موقت نهاده در این مسیر حرکت کنیم قطعا تولیدات بالایی رقم می خورد.

خدایی می افزاید: همانطور که می دانید در حوزه آبزیان هیچگاه نهاده دولتی به ما تعلق نمی گیرد و حال هم گفته می شود برای تولید خوراک نهاده در بازار کم است لذا قصد داریم خود تامین نهاده کنیم و خوراک آبزیان تولید و صادر کنیم که اگر این امر محقق شود ظرفیت خوبی در این بخش به بهره برداری می رسد.

او همچنین در خصوص ظرفیت تولید خوراک آبزیان کشور نیز خاطر نشان می کند: در حال حاضر ظرفیت تولید خوراک آبزیان کشور بیش از دو برابر نیاز است اما در حوزه خود آبزیان حتی در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین هم در میان نبود نمی توانستیم تقاضای بازار روسیه را جواب بدهیم و حال که تقاضا بالاتر رفته باز هم نمی توانیم پاسخگو باشیم.

تقاضای روسیه برای قزل آلای ایران تقریبا ۱۰ برابر میزان صادراتی فعلی است

صادرات هزار تنی قزل آلا به روسیه| تقاضای روسیه ۱۰ برابر میزان صادراتی فعلی است
خدایی در پاسخ به این سوال که عمده دلایلی که باعث می شود نتوان در حوزه آبزیان پاسخگوی نیاز چنین بازاری باشیم چیست، می گوید: در این مورد دلایل مختلفی وجود دارد؛ از جمله اینکه خریداران روس کیفیت خاص و ماهی با وزن های مشخصی را می خواهند. به عنوان مثال آنها خواهان قزل آلا با رنگ گوشت قرمز شبیه سالمون هستند، این در حالی است که این نوع تولید اساسا در سیستم تولید ما نیست.

او تصریح می کند: با این وجود در حال حاضر حدود هزار تن قزل آلا به روسیه صادر می کنیم و به جرات می توان گفت ۱۰ برابر این مقدار، الان تقاضا وجود دارد. اما متاسفانه ساختار تولید ما به نحوی است که این تقاضا را نمی تواند جواب بدهد.

کل صادرات خاویار ایران در طی ده ماهه سال جاری، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بوده است

بیش از ۱۰ درصد خاویار صادراتی ایران به روسیه ارسال می شود| صادرات ۳ تن و ۵۰۰ کیلوگرمی خاویار در ده ماهه ۱۴۰۰ رقم خورده است
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ظرفیت تولید در حوزه میگو را خوب می داند و می گوید: در این بخش هر چقدر تقاضا باشد می توان پاسخ داد. به طوری که در سال جاری در بخش میگو حدود ۱۰ هزار تن افزایش تولید داشته ایم و کل تولیدات میگو در کشور از ۴۷ هزار تن به ۵۷ هزار تن رسیده است.

او می افزاید: از سوی دیگر روسیه به عنوان یک تولید کننده خاویار، تقاضای زیادی برای خاویار ایران دارد.

خدایی اظهار می دارد: کل صادرات خاویار ایران در طی ده ماهه سال جاری، ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بوده که بر اساس آمارهای موجود بیش از ۱۰ درصد آن به روسیه صادر شده است.

خدایی می افزاید: به نظر می رسد آمار میزان صادرات خاویار تا پایان سال جاری به ۵ تن برسد. این در حالی است که در سال گذشته ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم صادرات داشته ایم و این می تواند بیش از ۱۰۰ درصد رشد را نشان بدهد.

او همچنین در خصوص قیمت خاویار صادراتی ایران نیز می گوید: همانطور که می دانید قیمت های جهانی خاویار ثابت است و نهایتا می توان گفت بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است. اما به طور کلی قیمت صادراتی هر کیلو گرم خاویار حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ دلار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =