کد خبر: 27343
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
مسکن

کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) در راستای اجرای طرح ملی جهش مسکن ویژه محرومان، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی انجام داده است که برای تکمیل و اجرای این طرح ضرورت دارد که این نهاد اجتماعی و حمایتی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، طرح ملی جهش مسکن در حالی در کشور اجرا می شود که کمیته امداد به عنوان یکی از متولیان اصلی این طرح برای ساخت ۹۰ هزار واحد مسکونی برای سال ۱۴۰۱ محرومان برنامه‌ریزی کرده است که کارشناسان حوزه ساخت و ساز مسکن معتقدند که اعتبار پیش‌بینی شده برای کمیته امداد در این حوزه تنها ساخت هشت هزار واحد مسکونی را کفاف می دهد.

تحقق طرح ملی جهش مسکن نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای مقدمات است و به طور قطع یکی از مهمترین پیش‌ زمینه‌ها در رسیدن به این هدف، تامین اعتبارات مورد نیاز است که در این زمینه تاکنون کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سه هزار میلیارد تومان برای مسکن مددجویان در نظر گرفته است که این میزان اعتبار کفاف ساخت ۹۰ هزار واحد مسکن محرومان را نمی‌دهد.

براساس اعلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعتبارات مربوط به ۹۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح ملی جهش مسکن آمده است، اما به نظر می‌رسد در این زمینه نیز خانه‌دار شدن خانواده‌های تحت حمایت، مستلزم در نظر گرفتن امتیازات ویژه است چرا که هم نمایندگان مجلس، هم کارشناسان اقتصادی و هم مسئولان کمیته امداد بر این مساله تاکید دارند که مددجویان توان باز پرداخت اقساط ۳ تا ۴ میلیون تومانی تسهیلات طرح ملی جهش مسکن را به هیچ عنوان نخواهند داشت.

به عبارت دیگر اگر متوسط دریافتی مستمری مددجویان را ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، پرداخت اقساط وام طرح ملی جهش مسکن، غیرممکن خواهد بود بنابراین لازم است در این زمینه شرایط خاصی برای مددجویان پیش‌بینی شود.

۶۰ هزار واحد مسکن محرومان در شهر و ۳۰ هزار در روستا

سعید زارع‌ زاده، رییس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز می‌گوید: از ۹۰ هزار واحد مسکن مددجویان حدود ۶۰ هزار واحد در شهرها و ۳۰ هزار واحد در روستاها احداث می‌شود،‌ به طور قطع ساخت مسکن در شهرها به دلیل هزینه‌های زمین، به مراتب گران‌تر از مسکن روستایی تمام خواهد شد؛ موضوعی که باید در مراحل مختلف مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد.

در چنین شرایطی سید مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)  از آیت‌الله رییسی، رییس جمهور اسلامی ایران خواست دولت در خانه‌دار شدن مددجویان تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: در بخشی از فعالیت‌های اثرگذار این نهاد و همسو با قانون جهش ملی مسکن مساله تامین، تجهیز و بازسازی منازل مسکونی ولی‌ نعمتان جامعه اسلامی است که در کنار سایر خدمات کمیته امداد در راستای تامین حداقل مایحتاج و نیازهای ضروری نیازمندان مورد حمایت در امر تأمین مسکن آن‌ها خدمات قابل‌توجهی داشته است. 

وی با بیان اینکه توجه به ساخت مسکن می‌تواند ظرفیت رشد دو برابری در اقتصاد را داشته و به مثابه لوکوموتیو پیشران سایر بخش‌های اقتصادی عمل کند، ادامه داد: موضوع تامین، تجهیز و بازسازی منازل مسکونی در دستور کار کمیته امداد قرار داشته بنابراین تقاضا دارم به منظور ایجاد تسهیل در امر ساخت مسکن‌ توجه شخص رییس جمهوری و دولت بر اعمال امتیاز ویژه برای مددجویان تحت حمایت در طرح جهش تولید مسکن باشد.

رییس کمیته امداد خاطرنشان کرد: کاهش حداکثری میزان اقساط تسهیلات بانکی (با توجه به درآمد ناچیز خانواده‌ها از محل مستمری و یارانه‌ها) یکی از مواردی است که می‌تواند به خانه‌دار شدن مددجویان کمک کند.

بختیاری با اشاره به مشکلات ضمانت تسهیلات مددجویان اظهار داشت: از طریق پذیرش ضمانت زنجیره‌ای مددجویان برای اخذ تسهیلات بانکی، گام بلندی در جهت تامین مسکن خانواده‌های تحت حمایت برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت حذف آورده اولیه برای ثبت نام در طرح جهش مسکن، خواستار واگذاری زمین رایگان به منظور حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده تولید مسکن و تسریع در خانه‌دار شدن مددجویان نیازمند شد.

به گفته محمود توکلی، مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد، این نهاد در سال جاری ۱۲۲ هزار خدمت عمرانی در حوزه مسکن به مددجویان ارایه داده است که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار واحد ساخت، خرید و تامین مسکن بوده است.

 حال با توجه به تعهد این نهاد برای ساخت ۹۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان در سال آینده، نقش مجلس در اختصاص اعتبارات مورد نیاز متناسب با این هدف در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱ قابل توجه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =