افشین صدر دادرس

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با اشاره به تأثیر سوء جنگ روسیه و اوکراین در تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشور و ضرورت جایگزینی اوکراین با کشور دیگر برای تأمین نهاده‌ها گفت: تأمین نهاده‌های ما از سمت روسیه که از مبادی شمالی ایران انجام می‌شد، به دلیل یخ‌زدن کانال ولگا-دن از آبان ماه تاکنون انجام‌نشده است، چون امکان تردد کشتی‌ها در این رودخانه وجود ندارد و معمولاً در این زمان نهاده‌های موردنیاز را از طریق قزاقستان تأمین می‌کنیم.

به گزارش روستانیوز، افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: اما واردات نهاده از طریق بنادر جنوبی کشور از اوکراین بعد از جنگ قطع‌شده که مسلماً تأثیر خود را بر قیمت‌های جهانی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به نامعلوم بودن زمان اتمام جنگ بیان کرد: با توجه به این‌که اوکراین حجم قابل‌توجهی از تولید گندم و ذرت را در دنیا بر عهده داشت، مسئولان باید به فکر پیدا کردن جایگزینی برای این کشور جهت تأمین نهاده‌ها باشند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: در طول دو سال گذشته مشکل عمده ما تأمین نهاده‌ها و انباشت دام در دامداری‌ها بوده است.

صدر دادرس در مورد اقدام مسئولان در جهت رفع این مشکلات اظهار داشت: به دلیل عدم توجه مسئولان و دستگاه‌های متولی به این مسائل، ضربات سنگینی بر پیکره دامپروری و دامداری‌ کشور واردشده است و بسیاری از دامداران به دلیل عدم توانایی در ادامه وضعیت موجود، از چرخه تولید خارج شدند.

صدر دادرس با اشاره به عدم وجود آمار دقیق این افراد بیان کرد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی متولی آمارگیری است، اما معمولاً آمارگیری دقیق دامداری‌ها و دامداران توسط مرکز آمار ایران انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: حل مشکلات این بخش در گروی ایجاد یک سازکار مناسب برای تأمین نهاده‌های دام سبک و سنگین روستایی است.

صدر دادرس در مورد تولید گوشت کشور گفت: گوشت تولیدی کشور حاصل زحمات و دسترنج تولیدکنندگان و دامداران سبک و سنگین روستایی و پرواربندها است.

وی ادامه‌داد: نهاده‌های موردنیاز این تولیدکنندگان علاوه بر محروم‌بودن از حمایت‌های دولتی، به دلیل عدم توجه و برنامه‌ریزی در بازار گوشت در بسیاری از مواقع از سال تأمین نشده است.

 صدر دادرس با اشاره به مشکلات عرضه گوشت در بازار بیان کرد: بازار گوشت جولانگاه دلال‌ها و واسطه‌ها شده و قیمت دام زنده هیچ تناسبی با قیمت گوشت ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین کشوری قیمت دام زنده بین 62تا 65هزار تومان است، درحالی‌که قیمت گوشت بین 140تا180هزار تومان است.

صدر دادرس افزود: قیمت دام زنده پنج ‌تا شش هزار تومان افزایش داشته، درحالی‌که قیمت گوشت از 125 به 180هزار تومان رسیده است.

وی بیان کرد: امیدواریم در سال 1401 برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای تولید و داده‌های آن باشد و تولید گوشت، شیر، تخم‌مرغ و مرغ کشور به‌صورت متوازن برنامه‌ریزی شود.

صدر دادرس همچنین گفت: اگر به تولید گوشت توجه نکنیم و دامداران و تولیدکنندگان گوشت را از چرخه تولید حذف کنیم، نه‌تنها به بازار مرغ کشور کمکی نمی‌شود، بلکه باعث افزایش فشار تقاضا برای مرغ و گرانی این محصول خواهد شد.

وی ادامه داد: لذا با توجه به ظرفیت تولید مرغ در کشور و محدودیت‌های موجود، شاهد معضل بزرگی در تولید، تأمین و توزیع مرغ خواهیم بود، درحالی‌که اگر گوشت، شیر، تخم‌مرغ و مرغ را در یک سبد غذایی قرار دهیم و به‌صورت متوازن به همه این بخش‌ها خدمات دهیم، مطمئناً نه‌تنها بازار هر چهار محصول را به‌راحتی می‌توانیم تأمین کنیم، بلکه کمبودهای احتمالی هم جبران می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم، ولی بر اساس پیش‌بینی‌ها همچنان در شرایط خشک‌سالی هستیم و باید اقدامات لازم برای مقابله با آن در سال آتی انجام گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =