قزل آلا

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این‌که تحقیق و توسعه، اولین حلقه مفقوده زنجیره ارزش محصولات آبزی است، گفت: دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد ستاد زنجیره ارزش بسیار راهگشاست، ولی این‌گونه نباشد که تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی بدون اطلاع و نظرخواهی از اتحادیه‌ها باشد و ما بعداً از سیاست‌گذاری‌ها خبردار ‌شویم.

به گزارش روستانیوز، آرش نبی‌زاده در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: متأسفانه دولت برای سرمایه اتحادیه‌ها تصمیم می‌گیرد، بدون این‌که هیچ هزینه‌ای پرداخت کند.

وی افزود: برای ایجاد ستاد زنجیره ارزش دولت باید به‌صورت جدی با دعوت از تشکل‌ها، توانایی‌هایشان را بررسی و مشخص کند که می‌خواهد چه میزان هزینه و انرژی در ایجاد این ستاد بگذارد.

نبی‌زاده در رابطه با زنجیره ارزش آبزیان بیان کرد: زنجیره ارزش آبزیان از تخم چشم‌زده آغاز و سپس وارد بخش تکثیر بچه‌ماهی می‌شود که در همین ابتدای امر مشکل داریم.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: مشکل اصلی تکثیر غیرمجاز بچه‌ماهی‌هاست که علاوه بر آسیب به تولیدکنندگان مجاز و عدم پاسخگویی، باعث پخش آلودگی و بیماری در بازار می‌شود که تقاضا داریم تکلیف این مسأله به‌زودی مشخص و با خاطیان برخورد شود.

نبی‌زاده در مورد تحقیق و توسعه در بخش تکثیر تخم چشم‌زده قزل‌آلا بیان کرد: طی این سال‌ها به دنبال ایجاد مرکز اصلاح نژاد در کشور بودیم که به دلیل نبود بودجه کافی و امکانات، بالابودن هزینه‌ها، کم‌کاری دولت و ناتوانی بخش خصوصی در تأمین این بودجه موفق به انجام این کار نشدیم.

وی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف مزارع غیرمجاز نیز بیان کرد: اگر قوانین درست باشد، مشکلات این مزارع قابل‌حل شدن است، ولی اگر مشکلاتی که در قوانین وجود دارد حل نشود، هرچه زودتر باید برای صاحبان این مزارع فکری کرد.

کاهش شدید مراکز تکثیر تخم چشم‌زده در کشور

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در مورد تعداد مراکز تکثیر تخم چشم‌زده در کشور اظهار داشت: طی سال‌های1380تا 1381 تعداد مراکز تکثیر تخم چشم زده در کشور 130تا140مرکز بود که متأسفانه در حال حاضر به کم‌تر از 10مرکز فعال رسیده است.

نبی‌زاده ادامه داد: با توجه به این‌که مراکز تکثیر تخم چشم‌زده نقطه اصلی شروع آبزی‌پروری هستند، نیاز به حمایت‌های جدی و وام‌های کم‌بهره برای ادامه فعالیت دارند که در این زمینه شاهد کم‌لطفی سیستم بانکی هستیم.

وی افزود: اگر این مراکز حذف شوند، از لحاظ تأمین تخم چشم‌زده وابستگی کامل به واردات پیدا می‌کنیم که باعث نگرانی است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به مشکلات زیاد زنجیره ارزش در بخش آبزیان عنوان کرد: باید در کنار ایجاد مراکز اصلاح نژاد، مراکز تکثیر تخم چشم‌زده نیز به‌روز شوند.

وی در مورد سایر مشکلات بخش آبزی‌پروری گفت: از دیگر مشکلات بخش آبزی‌پروری عدم نظارت بر کیفیت خوراک وارداتی ماهی قزل‌آلا، آسان بودن دسترسی به انواع داروها، عدم نظارت بر کیفیت نسخه‌های دارویی، عدم نظارت بر سیستم حمل‌ونقل در بازار، بالابودن قیمت ماشین‌های حمل و نقل و فرسودگی سیستم‌ها و عدم نظارت بر میادین و بازار و قیمت‌های تمام‌شده است.

بر کیفیت خوراک آبزیان نظارت نمی‌شود

نبی‌زاده ادامه داد: با وجود این‌که 95درصد خوراک موردنیاز ماهیان قزل‌آلا به‌صورت آماده است، اما هیچ نظارتی بر کیفیت این غذاها نمی‌شود.

وی افزود: همچنین به دلیل عدم نظارت بر داروها، اکثر داروهایی که در کشور تولید می‌شود، داروی مرغ است که کارآیی بسیار پایینی دارد و کسی پاسخگویی این مسأله نیست.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی همچنین گفت: سهولت دسترسی به داروها نیز منجر به خوددرمانی شده که عوارض عجیبی به دنبال دارد.

وی با اشاره به عدم وجود فکر و ایده نو برای بیمه حمل‌ونقل ماهیان زنده و آماده طبخ بیان کرد: باید بتوانیم شیوه‌های نوین حمل‌ونقل آبزیان را با استفاده از وام‌های کم‌بهره بهبود ببخشیم.

نبی‌زاده در رابطه با اهمیت صادرات آبزیان بیان کرد: با توجه به سخت‌بودن بازاریابی برای صادرات، از دولت انتظار داریم که شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که همانند کشورهای اروپایی نظیر چین و روسیه بتوانیم با هزینه‌های ثابت محصولات خود را به مشتریان ارائه دهیم.

وی ادامه داد: اگر هزینه‌های بالا برای صادرات در نظر گرفته شود، حضور در بازارهای خارجی سخت می‌شود که این امر تنها به نفع دلالان است.

فعالان حوزه مارکتینگ بیش‌تر دلال هستند

نبی‌زاده گفت: افرادی که در زمینه مارکتینگ در کشور فعالیت دارند، نه به‌عنوان بازاریاب بلکه بیش‌تر به‌عنوان دلال فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فرسوده بودن سیستم‌ حمل و نقل و بالارفتن قیمت ماشین‌ها بیان کرد: باید سیستم حمل‌ونقل از سیستم دلالی جدا شود و در اختیار زنجیره ارزش باشد، نه این‌که به‌طور مستقل وارد بازار شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به عدم نظارت بر کیفیت محصولات آبزی در بازار گفت: به دلیل هزینه‌های بالا و کمبود تولید، امکان خرید دستگاه‌های جدید جهت کنترل کیفیت بارها وجود ندارد.

وی در رابطه با بازاریابی نادرست برای صادرات نیز بیان کرد: مشکل ما عدم توانایی در معرفی محصولات و کیفیت آن‌ها است، چون خریدار باید بداند محصول را با چه کیفیتی خریداری می‌کند.

نبی زاده با اشاره به اهمیت صادرات آبزیان گفت: صادرات برای حمایت از تولید داخل و فروش محصول باقیمتی بالاتر از قیمت تمام‌شده داخل بسیار مهم است و اگر بخواهیم محصولات داخلی را باقیمت ارزان‌تر برای صادرات بفروشیم، هیچ ارزشی ندارد.

رفع مشکلات بخش آبزی‌پروری با ایجاد ستاد زنجیره ارزش آبزیان

وی در پاسخ به این‌که ایجاد ستاد زنجیره ارزش آبزیان چند درصد باعث کاهش مشکلات می‌شود، اظهار داشت: نمی‌توان عدد دقیقی را در این مورد بیان کرد، ولی به‌طور قطع ایجاد این ستاد کمک بزرگی برای رفع مشکلات است. برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی ستاد زنجیره ارزش هم باید مشخص باشد، در غیر این صورت مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: باید سامانه‌ای طراحی شود که بتوان از طریق آن ماهی را از لحظه ورود تا لحظه‌ای که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، پایش کرد. بدین‌صورت می‌توانیم با بررسی قیمت، کیفیت و وضعیت تولید، رتبه‌بندی و برندسازی کرده و صادرات آبزیان را مدیریت کنیم.

نبی‌زاده ادامه داد: یکی از ایرادات بزرگ بخش آبزیان عدم واگذاری اختیارات به بخش خصوصی است که بی‌توجهی به این نقص خود سبب بروز مشکلات بسیار می‌شود، زیرا تولید در حوزه کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است و فعالان این حوزه هم در صورت به‌صرفه نبودن تولید از فعالیت کنار می‌کشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =