کد خبر: 26438
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
آبرسانی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: ۲۹۶ روستا در این استان به‌دلیل پراکندگی و نبود منابع محلی آب از شبکه آبرسانی پایدار برخوردار نیستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، هاشم امینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موقعیت جغرافیایی برخی روستاهای تابع شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر همچنین کمبود منابع آب محلی در روستاهای مناطق کویری از جمله نایین، خور و اردستان در فرایند آبرسانی محدودیت ایجاد کرده است و آب آشامینی اهالی بطور سیار تامین می شود.

به گفته وی، از حدود ۴۶۰ هزار نفر جمعیت روستایی تحت پوشش استان اصفهان، آب آشامیدنی  ۴۲۰ هزار نفر در قالب مجتمع‌های روستایی و به صورت پایدار تامین می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: ۲۴دستگاه تانکر آبرسان سیار در این استان به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

هاشمی با اشاره به افتتاح ۱۵ طرح آبرسانی روستایی در سالجاری در این استان، افزود: این طرح‌ها افزون بر سه هزار و ۱۰۰ خانوار را در شهرستان‌های اصفهان، تیران و کرون، جرقویه، خور و بیابانک، سمیرم، اردستان، فریدن و فریدونشهر زیر پوشش قرار خواهد داد.

وی اعتبار اجرای پروژه‌های یاد شده را بیش از ۱۵ میلیارد و یکصد میلیون تومان برآورد کرد و گفت: همه این رقم از منابع دولتی تامین شده است.

به گفته وی، با اجرای این طرح ها حدود ۲۶ کیلومتر خطوط انتقال آب احداث و افزون بر بر پنج کیلومتر اصلاح شبکه، یک هزار و ۵۰۰ متر توسعه شبکه آبرسانی و راه اندازی هشت ایستگاه پمپاژ آب صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، افزود: مجموع حجم آبرسانی به حدود یک میلیون و ۴۲۷ انشعاب در استان سالانه ۴۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی  افزود:  منابع آب آشامیدنی استان اصفهان از  تصفیه خانه‌های بابا شیخ علی، گلپایگان، خوانسار، چم نور (لنجان) و نیز  چاه های سطح استان، چشمه ، قنوات، خرید از چاه های اجاره ای و خط یزد و کاشان انجام می شود.

هاشمی مجموع آب تولیدی در سامانه نخست آبرسانی به اصفهان را در حدود ۱۳.۵متر مکعب بر ثانیه و نیاز آبی جمعیت تحت پوشش را در حدود ۱۷.۵متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزایش جمعیت، کاهش منابع تامین آب، خشک شدن رودخانه زاینده رود و از دست رفتن منابع وابسته به آب های سطحی، پراکندگی و سخت گذر بودن مسیرهای اجرایی خطوط انتقال وکمبود تخصیص های مالی را از جمله چالش های توسعه آبرسانی در استان اصفهان برشمرد و تاکید کرد: راه اندازی سامانه های آبرسانی تکمیلی به شهر اصفهان ( سامانه دوم)، تخصیص اعتبارات عمرانی لازم برای تکمیل طرح های موجود و استفاده از فناوری های نو پایش و کنترل فشار ( تله متری) راهکارهایی است که می تواند این چالش ها را برطرف کند.

به گفته وی، مدیریت هوشمند شبکه توزیع، آموزش های همگانی در خصوص مصرف بهینه آب، ارتقای بهره وری سازمانی، استفاده از الگوریتم های جدید  توزیع عادلانه آب ، استفاده از همه ظرفیت های منابع تامین پایدار استان و اضافه کردن ظرفیت ذخیره سازی آب با هدف گذر از شرایط پیک مصرف و تنش آبی ضروری است.

 آب و فاضلاب استان اصفهان تامین آب آشامیدنی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را به عهده دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =