اصفهان

درگاه سامانه مدیریت خدمات فنی و مهندسی ساخت‌وساز روستایی(راهبر) با هدف ارائه خدمات نیابتی بنیاد مسکن به روستاییان از طریق شرکت ملی پُست، در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، متقاضیان روستایی در هر نقطه از کشور با استفاده از سامانه راهبر می‌توانند برای ملک خود، درخواست خدمات فنی صدور پروانه را بصورت الکترونیکی ارسال کنند.

مدیرکل پُست استان اصفهان، روز دوشنبه در مراسم افتتاح این درگاه که از طریق ارتباط تصویری با تهران در روستای "برکان" از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان برگزار شد، گفت: ارائه این سرویس جزو وظایف ذاتی از جمله خدمات نیابتی پُست محسوب می‌شود که بر اساس قوانین بالادستی و اساسنامه این شرکت در حال انجام است.

حمید باقری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در اصفهان برای ارائه خدمات کیفی به روستاییان افزود: این استان بیش از پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر را در خود جای داده است و برغم‌ سکونت تنها ۱۲ درصد از جمعیت استان در روستاها، حدود ۴۵ درصد از واحدهای پُستی در این نقاط قرار دارد.

وی ادامه داد: از مجموع ۹۰۴ واحد پُستی در استان ۴۰۳ واحد در روستاها قرار دارد که پوشش مساحتی و جمعیتی کل روستاهای استان را شامل می‌شود بنابراین عدالت ارتباطی در این مناطق برقرار شده است و تنها ۵۵ درصد از واحدهای پُستی استان در مناطق شهری قرار دارند.

باقری با اشاره به ایجاد خطوط ارتباطی پُستی در استان اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۲۰ خط ارتباطی دست‌ِکم ۲ بار در روز از مرکز استان به تمام مراکز شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند و حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این خطوط مشتمل بر ۵۰ خط ارتباطی بین روستاهاست.

وی خاطرنشان کرد: بین سه و در نهایت ۶ روز در هفته ارتباط از مراکز شهرستان‌ها با روستاها برقرار می‌شود که ظرفیت خوبی است که در پُست استان برقرار و متعاقب آن در پست کشور ایجاد شده است.

مدیرکل پُست اصفهان بیان کرد: مُوزعان پستی که در قالب نمایندگی پُستی یا کارگزار دفاتر "آی سی تی" به همراه نامه‌رسان و سامانه همراه نامه‌رسان مجهزند بر اساس نرم‌افزاری که در اختیار دارند، مرسوله‌ها را تحویل می‌دهند و امضای گیرنده را دریافت می‌کنند و این امضا بصورت برخط(آنلاین) برای فرستنده ارسال می‌شود و قابلیت دریافت کُد رهگری هم در این زمینه وجود دارد.

باقری افزود: این موارد از ظرفیت‌هایی است که در پُست استان ایجاد شده است تا بتوانیم بر اساس شرح وظایف خود به توسعه روستاها کمک کنیم.

وی در باره توزیع اسناد روستایی گفت: پیش نویس تفاهمنامه و مذاکرات اولیه در زمینه اسناد روستایی هم انجام شده است تا در آینده نزدیک توزیع اسناد مالکیت روستایی را بصورت آزمایشی در استان اصفهان از طریق شبکه پستی انجام دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نیز در این مراسم گفت: از مجموع ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان بیش از ۴۳۰ دفتر "آی سی تی" در روستاها قرار دارد و به ازای هر ۲ روستا، یک دفتر در این مناطق فعال است.

غلامحسین خانی افزود: در سالجاری نزدیک به ۲۶ هزار خدمت این نهاد از طریق استعلام یا درخواست‌ تغییرکاربری به مردم روستاها ارائه شده که هزینه‌های بسیاری برای مردم بدنبال داشته است.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه ارائه خدمات نیابتی بین شرکت پست و بنیاد مسکن امضا شده است، ادامه داد: باید اطلاع رسانی لازم از طریق فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها به مردم ارائه شود تا روستاییان بتوانند از خدمات دفاتر "آی سی تی استفاده کنند و ثبت نام‌ها را انجام دهند.

خانی خاطرنشان کرد: پیش از این برای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر نیز از طریق دفاتر "آی سی تی" انجام می‌شد که با این تفاهمنامه، خدمات بیشتر با هزینه کمتری به مردم ارائه می‌شود.

وی با بیان‌اینکه با این کار می‌توانیم خدمات ارزانتر و راحت‌تری به روستاییان ارائه دهیم، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای صدور پروانه که در سامانه راهبر بنیاد مسکن قرار دارد با وزارت کشور به نتیجه برسیم و پروانه کار و پایان ساخت را هم از طریق این دفاتر ارائه دهیم.

به گزارش ایرنا، با راه‌اندازی درگاه ارائه خدمات الکترونیکی یاد شده، روستاییان می‌توانند از خدمات آن برای املاک خود استفاده کنند.

با توجه به ظرفیت‌های شرکت پُست بواسطه حضور در اقصی نقاط کشور بویژه در مناطق روستایی و برای جلوگیری از افزایش ترددها و کاهش هزینه‌ها، این خدمات بصورت نیابتی توسط پُست انجام می‌شود.

حضور فیزیکی دفاتر شهری و روستایی و گستردگی پُست در اقصی نقاط کشور موجب شده است که بتواند در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی، کارهای نیابتی آنها را انجام دهد.   

در زمان حاضر ۷۲ واحد پُستی دولتی شامل ۲۳ اداره، هفت ناحیه و ۴۲ واحد شهری دولتی و همچنین ۳۸۵ دفتر پیشخوان دولت، ۵۲ نمایندگی شهری، ۱۸۸ نمایندگی روستایی و ۲۸۲ دفتر "آی سی تی " در استان اصفهان فعال است.

در مجموع ۵۲ درصد از واحدهای پُستی استان در شهرها و ۴۸ درصد در روستاهای به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

پوشش جمعیتی واحد پُستی در استان از میانگین کشوری بالاتر است بطوریکه اکنون هر واحد در اصفهان به پنج هزار و ۲۳۱ نفر و بطور متوسط هر واحد در کشور به ۶ هزار و ۵۴۸ نفر خدمات ارائه می‌دهد.  

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای ۱۱۰ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای استان اصفهان نیز بیش از ۲۰ خانوار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =