کد خبر: 26127
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
روستاهای سیروان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه امسال، ۷۵ درصد بودجه عمران روستایی اختصاص یافت، گفت: در بودجه سال آینده یک هزار و ۱۰۰ میلیارد بودجه عمران روستایی پیش بینی شده که کاهش یافته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: ۴۰ هزار روستا اکنون در طرح هادی مشارکت داده شده‌اند و همچنان طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را نیز شامل می‌شود و در عین حال برخی روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار هم در تکلیف قانونی قرار دارند.

وی با بیان اینکه طرح هادی و بهسازی بافت، ۲۰ میلیون جمعیت روستایی را پوشش می‌دهد، ادامه داد: بهسازی محیط روستایی از وظایف بنیاد مسکن است. در ۲۱ هزار و ۳۰۰ روستا این طرح اجرا شده است و متناسب با اعتبارات کار انجام و پیش می‌رود. اکنون اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستایی به خواست عمومی تبدیل شده اما اعتبارات کفاف تامین خواست عمومی را نمی‌دهد.

شاملو با بیان اینکه عمران روستایی در حفظ جمعیت روستا، بهبود و ارتقای شرایط بهداشتی، شرایط آمدوشد و تردد و حمل محصولات روستایی تاثیرات بسیار خوبی گذاشته است، ادامه داد: مجموعه این فعالیت‌ها را کاهش شدید بودجه عمران روستایی تهدید می‌کند، البته امسال نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری بود و ۷۵ درصد بودجه عمران روستایی اختصاص یافت.

به گفته وی، امسال ۸ هزار میلیارد تومان مجموع اعتبارات ملی و استانی و سهیمه قیر داده شده است، اما در لایحه بودجه سال آینده این رقم با کاهش چشمگیر مواجه شد که بسیار نگران کننده است. اگر همین رقم در مجلس تصویب شود و رقم تصویب اعتبارات عمران روستایی بنیاد مورد تجدید نظر قرار نگیرد با توقف گسترده عمران روستایی مواجه هستیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ادامه داد: رقم اعتبارات برای سال آینده هزار  و ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، درحالی که قیمت‌ مصالح و هزینه عمران تا ۶۰ درصد افزیش داشته است.

وی گفت: با کثرت روستاها و وضعیت گرانی فعلی حتی اعتبار فعلی قطره چکانی هم به روستاها نخواهد رسید.

شاملو درباره اجرای نهضت ملی مسکن در روستاها، گفت: مطابق این طرح، در مناطق روستایی به افراد فاقد زمین و با هدف ساخت و ساز زمین ۹۹ ساله داده می‌شود که در صورت تقاضا این زمین‌ها به صورت قطعی نیز به خود مالکان داده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =