کد خبر: 25943
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
گندم

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران خاطر نشان کرد: قیمت جهانی گندم و میزان حجم واردات بررسی شده و تقریبا به نرخ کیلویی 10 هزار تومان رسیده‌­ایم اما این نرخ باید در شورای قیمت‌گذاری مصوب شود که جدایی از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، علیقلی ایمانی  با اشاره به تصویب نشدن قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفته است که ارز تخصیص داده شده برای واردات گندم را در بازار به ریال تبدیل و به کشاورزان داده شود تا اینگونه آنها تقویت و بتوان تولید داخلی را افزایش داد و نیازی به واردات گندم نداشته باشیم. قیمت پیشنهادی آنها کیلویی ۹۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق قانونی نیست، افزود: هنوز این مصوب به صحن مجلس نرفته و رای نیاورده است اگر رای آورد باید به شورای قیمت­گذاری ابلاغ شود. طبق قانون خرید تضمینی، این شورا مسئول قیمت­‌گذاری محصولات کشاورزی را برعهده دارد و اگر این قیمت‌­گذاری از سوی رییس شورا تصویب شود آن زمان این مصوبه قانون و اجرا می­‌شود، در حال حاضر در حد مصوبه کمیسیون تلفیق است.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق این قیمت هستید؟ گفت: گندمکاران به دنبال تغییر نرخ خرید تضمینی گندم بودند و پیشنهاد آن نیز داده شد و شورا نیز تصمیم گرفت که در خرید تضمینی گندم تجدید نظر کند اما هنوز جلسه شورا تشکیل نشده است. از سوی دیگر قیمت جهانی گندم و میزان حجم واردات بررسی شده است و تقریبا ما به نرخ کیلویی 10 هزار تومان رسیده‌­ایم اما این نرخ باید در کمیسیون شورا بررسی و در نهایت مصوب شود که باید بگویم این نرخ جدایی از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است.

وی با بیان اینکه قیمت یک فاکتور در خودکفایی گندم است، افزود: قیمت مناسب انگیزه کشاورزان برای تولید را افزایش می‌دهند اما عوامل دیگر چون تامین به­ موقع نهاده‌، سم، کود و آموزش بهره­‌برداران و شرایط اقلیمی و جوی نیز در تولید موثر است و باید مناسب باشد تا تولید خوب اتفاق بیفتد. این پرسش پیش روی گندمکاران است که چرا در 2 میلیون اراضی آبی که برای گندم اختصاص داده است میانگین عملکرد پایین است؟ اراضی آبی ارتباطی با خشکسالی ندارد یعنی این اراضی نگاهی به نزولات آسمانی ندارند و در صورت کاهش بارندگی کشاورز آنها را آبیاری می­‌کند. ما به وزارت کشاورزی پیشنهاد دادیم که برای این 2 میلیون هکتار فکر اساسی کند یکی از موضوعات مطرح شده کشت قراردادی، در این اراضی بود.

وی ادامه داد: گندم‌کاران به وزارتخانه پیشنهاد دادند که بسته‌­های حمایتی برای افزایش تولید کشاورزان را در نظر بگیرند، بالا بودن قیمت کود یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان است از این­رو بهتر است این وزارتخانه کود را به کشاورزان بدهد و هزینه آن را سر محصول از آنها دریافت کند این اتفاق در 250 هزار هکتار از اراضی ما رخ داد، افزایش مصرف کود مساوی با افزایش عملکرد و  تولید. در سال آینده وزارت کشاورزی این سیاست را در سطح 1 میلیون هکتار از اراضی آبی دنبال کند بدون تردید شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

به گفته رییس بنیاد ملی گندمکاران٬ تحقق این مهم مستلزم تامین منابع و مدیریت است انجمن گندم کاران بحث آموزش گندم کاران را بر عهده گرفته است و کارگاه آموزشی برای آنها برگزار خواهد کرد تا سطح آگاهی آنها را بالا ببریم و از سوی دیگر اگر حمایت مالی شوند از 2 میلیون اراضی آبی حداقل 10 میلیون تن گندم تولید می‌شود و شک نکنید که می‌توان به خودکفایی برسیم، اگر بارندگی مناسب باشد برداشت محصول تا 6 میلیون تن اضافه می­‌شود و دیگر نیاز به واردات نداریم.

وی میزان نیاز سالیانه گندم را 12 میلیون تن عنوان کرد و افزود: در برخی از سال‌ها ذخایر استراتژیک نیز انجام می‌دهیم.  دلیل افزایش قیمت جهانی گندم به دلیل افزایش تقاضا بوده است کشورها به دلیل خشکسالی‌­ها و سیل حجم  ذخیره سازی را بالا بردند.

ایمانی در پایان خاطر نشان کرد: پیش بینی تولید امسال به دلیل بارندگی مناسب زیاد باشد البته مشروط به اینکه تگرک٬ طوفان و آفت ...که جز ریسک­‌های کشاورزی هستند کنترل شوند اگر عوامل خسارت‌زا کنترل شوند ما تولید 12 میلیون تن گندم خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =