کد خبر: 25918
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
طرح هادی روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بودجه یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ عدد بسیار پائین و برای سال آینده کافی نیست.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمد رضا شاملو  افزود: با پیش بینی این رقم اعتباری نمی‌توان کار مثبت و مناسبی در روستاهای کشور انجام داد و از همه نمایندگان مجلس تقاضا می‌شود در بررسی لایحه بودجه به این مشکل توجه داشته باشند تا ما بتوانیم بخشی از خواسته‌های مردم روستا نشین را عملیاتی و پاسخ مثبت بدهیم.

وی اضافه کرد: اگر معتقدیم روستا محل تولید و تامین امنیت غذایی کشور است باید زیرساخت‌های موجود در روستاها تقویت شود تا به این صورت مانع مهاجرت روستائیان و توسعه حاشیه نشینی در شهرها شویم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در صورتی‌که در بودجه ۱۴۰۱ این بخش مورد توجه قرار نگیرد و با همین وضع بودجه به تصویب برسد سال آینده در مناطق روستایی با مشکل مواجه خواهیم شد.

شاملو افزود: طرح‌های هادی و بهسازی محیط روستاها امروز به لحاظ اثرات مثبتی که در زندگی و  بهبود وضعیت رفاهی مردم ایجاد کرده در واقع تبدیل به یک خواست عمومی در اقصی نقاط روستاهای کشور شده و این خواست عمومی را اگر بخواهیم پاسخ مثبت بدهیم یعنی روستاهای باقی مانده کشور که هنوز طرح هادی در آنها به اجرا در نیامده و یا نیمه تمام باقی مانده اگر بخواهیم انجام شود در یک دوره ۱۰ ساله حداقل به قیمت ثابت امروز سالی ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بااعتبار پیش بینی شده در لایحه بودجه تناسبی ندارد.

اجرای طرح گردشگری روستایی در ۳۰۰ روستا

وی در خصوص روستاهای گردشگری گفت: در ماده ۹۹ قانون برنامه ششم توسعه برای ۳۰۰ روستای دارای بافت باارزش بعنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص شدند که باید بنیاد مسکن برای آنها طرح تهیه و عملیاتی کند.

شاملو اظهار کرد: کار تهیه طرح برای روستاهای با بافت با ارزش تا پایان سال گذشته برای ۲۰۰ روستا انجام شده و نزدیک به ۱۰۰ روستا کار اجرایی آنها عملیاتی و یا در دست اقدام است و در سالجاری این کار ادامه داشته و انتظار می‌رود به اهداف کمی برنامه ششم در این بخش برسیم.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برای ایجاد واحدهای بومگردی در روستاها ادامه داد: طرح روستاهای هدف گردشگری نتایج خوبی داشته و منجر به  توسعه فعالیت‌های گردشگری، ایجاد واحدهای بومگردی شده که با همت جوانان روستایی اقتصاد روستا متحول شده است.

۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی روستایی دارند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در زمان حاضر ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که در زمان حاضر برای ۳۸ هزار و ۷۰۰ روستا معادل ۹۹ درصد طرح هادی تهیه شده است.

شاملو یادآور شد: همچنین برای تعدادی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز با نظر کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها طرح هادی تهیه شده که در مجموع با احتساب روستاهای بالای ۲۰ خانوار در زمان حاضر ۴۰هزار و ۷۰۰ روستای کشور دارای طرح هادی هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای قریب به ۲۱ هزار و ۵۰۰ روستا اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستا انجام شده البته به این معنی نیست که همه روستاها کامل شدند بعضی از روستاها یک فاز انجام شده و باید فازهای بعدی نیز انجام شوند.

شاملو گفت: در سالجاری چهارهزار و ۳۰۰ روستایی که اجرای طرح و یا بازنگری طرح‌های هادی که دوره ۱۰ ساله آنها تمام شده در دستور کار بوده که در حال انجام و همچنین چهار هزار و ۷۰۰ پروژه بهسازی معابر روستایی و طرح هادی روستایی آنها نیز در مرحله انجام و عقد قرارداد هستند.

۹۰ هزار واحد روستایی امسال سند دار می شوند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۹۰ هزار واحد روستایی امسال باید سند دار شوند که بخشی از این کار با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده و تلاش می‌شود تا پایان سال به پایان برسد.

شاملو افزود: در واقع سه میلیون و ۴۵۰ هزار واحد روستایی معادل ۶۵تا ۷۰ درصد سند دار شده و تعدادی هم از گذشته با قانون‌های ماده ۴۷ و ۴۸ خود افراد به صورت مستقیم از سازمان ثبت اسناد، سند برای واحدهای خود گرفتند که با توجه به هماهنگی خوبی که بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد وجود دارد انتظار می‌رود واحدهای باقیمانده نیز سند دار شوند.

سه هزار میلیارد تومان سهمیه قیررایگان امسال تامین شد

به گفته شاملو امسال  سه هزار میلیارد تومان سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی تامین و تخصیص داده شده که باید این سهمیه بین استانهای مختلف توزیع و با همکاری و مشارکت نهادهای محلی و مردم روستاها و منابع مالی که در کنار این سهمیه باید قرار گیرد کار آسفالت روستاها انجام شود.

وی در خصوص بازدید خود از پروژه‌های آسیب دیده از سیلاب سال ۹۹ در شهرستانهای گناوه و دشتستان افزود: کارهای خوبی برای ایمن سازی روستاها بعد از حادثه سیل انجام شده و با توجه به پرداخت تسهیلات کار بازسازی واحدهای مسکونی پیشرفت کرده و بیشتر واحدها تمام شده است.

شامل گفت: یک سری پروژه هایی از جمله ایجاد سیل بند و دیواره سازی رودخانه ها با هدف مقاوم سازی شهر در مقابل حوادث آینده انجام شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد کارهای ایمن سازی انجام شده در شهرستانهای استان بوشهر ادامه داد: کارهای ایمن سازی انجام شده در روستاها در بارندگی اخیر جواب داده و واحدهای مسکونی روستاها را در سیلاب‌ها ایمن نگه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =