چای

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تصویب یارانه دو میلیارد تومانی برای نهال چای برای نخستین بار، گفت: نوسازی و جوان سازی باغات چای مصوبه سفر دولت به استان گیلان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر،  حبیب جهانساز بعد از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران میزان تولید برگ سبز چای در سال جاری را ۱۳۷ هزار تن اشاره و اظهار کرد: از این میزان ۱۳۵ هزار تن خرید تضمینی و بقیه خرید به صورت آزاد بوده است.

وی اضافه کرد: امسال ۳۰ هزار تن چای خشک توسط کارخانجات چایسازی را تولید شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه میزان مصرف مستقیم چای در کشور حداکثر ۸۰ هزار تن و با مصارف جانبی حدود ۱۰۰ هزار تن است، گفت: به طور میانگین سالانه ۶۰ تا ۶۵ هزار تن چای وارد کشور می‌شود.

پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات چایکاران

وی کل مبلغ پرداختی مطالبات چایکاران بابت بهای خرید تضمینی برگ سبز چای را حدود ۷۶۰ میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: ۱۰۰ درصد سهم دولت و کارخانجات چای از بهای خرید تضمینی برگ سبز چای به چایکاران پرداخت شده است

رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: امسال در مجموع ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اعم از سرمایه در گردش توسط صندوق تخصصی چای برای مواردی همچون احیای باغات، انواع هرس‌ها و خرید ماشین‌های کشاورزی و ماشین‌های حمل و نقل نیز تسهیلات سرمایه‌ای برای عملیات به زراعی به کارخانجات و چایکاران پرداخت شده است.

جهانساز با بیان اینکه برنامه افزایش تولیدات در قالب یک برنامه ۵ ساله برای باغ‌های چای رها سازی شده و نیز بازسازی در کارخانجات در دستور کار قرار دادیم، تصریح کرد: در سال گذشته ۷ کارخانه به چرخه تولید اضافه شده که امیدواریم با تداوم این کار، کشاورز بتواند با علاقمندی و نشاط به باغ ورود کند.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی سفر رئیس جمهوری برای نوسازی و جوان‌سازی باغات چای، گفت: با اعتبار در نظر گرفته شده و بررسی تخصصی نوع تخصیص اعتبار، میزان قابل توجهی از باغات چای احیا می‌شوند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته برای اصلاح و نوسازی باغات چای در نظر گرفته شده امیدوار کننده است، افزود: برای اولین بار یارانه دو میلیارد تومانی مصوب شده است.

تلاش برای افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای

وی با تأکید بر اینکه در سه سال گذشته دو هزار هکتار از باغات چای گیلان و مازندران، احیا شده است، تصریح کرد: احیای این باغات با تسهیلات صندوق حمایت از توسعه چای کشور و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۴ ساله انجام شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به سطح زیر کشت ۲۲ هزار هکتاری باغات چای در گیلان و مازندران، گفت: سطح زیر کشت باغات چای در سال ۹۲، در حدود ۱۵ هزار هکتار بوده که با فعالیت‌های انجام شده در راستای احیای باغات، سطح زیر کشت باغات کشور در حال حاضر به ۲۲ هزار هکتار رسیده است.

وی به قیمت تضمینی برگ سبز چای اشاره کرد و گفت: سعی بر این شد متناسب با تورم، قیمت برگ سبز چای افزایش یابد.

جهانساز ادامه داد: در سال گذشته ۴۵ درصد متوسط قیمت برگ سبز چای افزایش یافته و رضایتمندی چایکار را به دنبال داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =