کد خبر: 25900
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
علی نیکزاد

بنیاد مسکن با همکاری دستگاه‌های ذیربط توانست امسال مقاوم سازی واحدهای مسکونی را به حدود ۵۰ درصد برساند یعنی دو میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تعداد واحدهای مسکونی روستایی پنج میلیون و 377 هزار و 937 است، سال 84 تنها هفت درصد از واحدهای مسکونی روستایی نوسازی شده بود .
آقای اکبر نیکزادادامه داد: طبق قانون جهش تولید مسکن باید سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود که از این تعداد 200 هزار واحد سهم روستاهاست بنابراین اگر بتوانیم همین روند را ادامه دهیم می توانیم در سال 1410 جشن مقاوم سازی تمام واحدهای مسکونی روستایی را بگیریم اما انجام آن در اواخر کار مقداری سخت است چون در روستاها افرادی که شرایط مالی خوبی داشتند در نوسازی ها پیشرو بودند ولی بیشتر افرادی که باقی ماندند به لحاظ مالی ضعیف هستند که حمایت های دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دستگاه های حمایتی را ایجاب می کند .

البته بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با برنامه های متنوع برای کمک به نوسازی واحدهای باقی مانده غیر مقاوم در روستاها وارد میدان شده اند.

روستا در کشور متولی مشخصی ندارد

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: بر اساس اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه باید متولی روستاها مشخص شود چون تعدد تصمیم گیرها را داریم در حالی که کارهای خوبی انجام گرفت ولی شاهد مهاجرت بد از بخش مولد کشور هستیم.
 آقای مجتبی یوسفی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نقاط ضعف مسکن روستایی افزود: رشد کارهایی که در حوزه های زیرساختی به شکل ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار در بعد از انقلاب انجام شده است با گذشته قابل مقایسه نیست، الآن در حوزه خدمات زیرساختی مانند برق رسانی در روستاهای بالای 20 خانوار به حدود 99 درصد رسیدیم، در موضوع آب شرب مناطق روستایی و گازرسانی شرایط خوبی داریم و اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی ادامه داد: با توجه به این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی اصلی مسکن روستایی و به نوعی عمران و آبادانی در حوزه روستایی است ولی بر اساس اسناد بالادستی، الآن متولی ما در روستاها مشخص نیست.
آقای یوسفی گفت: بر اساس بند ب ماده 27 برنامه ششم توسعه، بنا بود متولی روستاها ، سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه کلان، یک مسئول واحد پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد بالادستی، برنامه های توسعه و برنامه های ششم توسعه، باید متولی روستاها مشخص شود، الآن چندگانگی وجود دارد یعنی هم در حوزه عمران و آبادانی درون و بیرون روستاها، شوراها، بخشداری ها، فرمانداری ها و همچنین در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی و امور عشایر تعدد تصمیم گیری ها را داریم که متأسفانه در حالی که کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است ولی مهاجرت بد از بخش مولد کشور را شاهد هستیم.
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه 29 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند افزود: بدلیل سیاست های موجود شاهد تبدیل روستاها به شهر یا مهاجرت منفی هستیم.
آقای یوسفی گفت: در بخش بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی روستاها در یک بازه ای خوب کار شد یعنی در دهه 80 و اوایل دهه 90 اقداماتی انجام گردید که هم وام خوبی پرداخت شد و نظام بانکی همکاری کرد حتی برخی افراد در شهرهای بزرگ در روستاهای مجاور با دریافت وام نوسازی کردند ولی الآن شاهد چنین شرایطی نیستیم یعنی الآن هم شبکه بانکی کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و هم این که در طرح هادی روستایی در برخی روستاها زمین هم قیمت شهر مجاور گردیده چون محدوده این روستاها بسته شده است و اگر بخواهیم جمعیت در آن روستاها ساکن شود و مهاجرت نکند افراد در آنجا باید به زمین دسترسی داشته باشند بنابراین روستائیان زمین دارند ولی به خاطر این که خارج از طرح هادی است عملاً توسعه روستایی نداریم.

ضرورت احداث حدود 35 هزار کیلومتر راه روستایی

معاون ساخت و نگهداری از راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور گفت: در کشور نزدیک به 40 هزار روستای بالای 20 خانوار داریم که 82 درصد دارای راه های آسفالته و 18 درصد فاقد راه آسفالته هستند.
آقای خداداد مقبلی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:
نکته مهم در بخش راه های روستایی این است که از کل روستاهای کشور حدود 11 و سه دهم درصد بالای یکصد خانوار است و تقریباً 62 درصد روستاهای بین 20 تا 50 خانوار داریم و بقیه حدود بین 50 تا 99 خانوار هستند که در اطلس راه ها جمع آوری شد و در برنامه سنوات آینده ما برای توزیع اعتبارات قرار دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 113 هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی داریم و حدود 32 هزار کیلومتر برای روستاهای بالای 20 خانوار احداث راه باقی مانده است.


معاون ساخت و نگهداری از راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور گفت: ما در سال جاری 1300 میلیارد تومان قیر برای راه های روستایی و فرعی یعنی حدود 700 میلیارد تومان برای احداث راه های روستایی و 600 میلیارد تومان هم برای نگهداری و روکش راه های روستایی و فرعی داشتیم و یکی از مشکلات این بود که در قانون، بودجه منوط به مازاد فروش نفت شده بود که به آبان رسید و بیشتر وقت کاری که در ابتدای سال و نهایت در مهر می توانستیم بسیاری از راهها را آسفالت کنیم از بین رفت.
عضو هیأت رئیسه مجلس هم گفت: در حال حاضر متولی مسکن در قانون جهش تولید مسکن با وزارت مسکن است، یک اقدام خوب وزیر شهرسازی این است که در کشور که حدود 900 شهر زیر 50 هزار نفر داریم مسئولیت این شهرها را به استان ها واگذار کرد بنابراین باید بخشی از اختیارات را به شوراها و مجموعه های محلی بسپاریم تا تصمیم های سریعتر بگیریم.
یوسفی درباره میزان وام روستایی گفت: باید ببینیم که 200 میلیون وام روستایی در حال حاضر با افزایش قیمت ها کارکرد دارد؟ چون هزینه های ساخت در روستا و شهر برابر شده است و همچنین در قانون جهش تولید مسکن مقرر شد کار سرعت بگیرد و ما اولین بار در کمیسیون تلفیق سال گذشته 360 هزار میلیارد تومان معادل 20 درصد از تسهیلات پرداختی سالانه بانک ها را مصوب کردیم که در قانون جهش تولید مسکن دیده شد ولی در عملکرد انجام نشد چون شبکه بانکی علاقه به پرداخت وام با بهره پایین و دوره بازپرداخت زیاد ندارد.
آقای یوسفی خاطرنشان کرد: از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی انتظار داریم با توجه به قانون مجلس، پرداخت وام ها را عملیاتی کنند.
وی درباره اختصاص قیر رایگان برای راه های روستایی گفت: سالانه با چهار میلیون تن قیر رایگان نمی توان راه های روستایی را تمام کرد.
عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: در کشور 208 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که راه های بین مزارع را هم شامل می شود ولی 132 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که روستاهای بالای 20 خانوار هستند که از این میزان حدود 35 هزار کیلومتر برای روستاهای بالای 20 خانوار باید احداث راه انجام دهیم که بر اساس برآورد، حدود 70 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
آقای یوسفی ادامه داد: در سال 99 از چند ردیفی که در بخش راه روستایی اعتبار دریافت کردند، ردیف بودجه راه روستایی نزدیک 400 میلیارد تومان بود با پیشنهاد مجلس به پنج هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و نزدیک به 1700 میلیارد تومان هم در تبصره 14 از محرومیت زدایی به بخش راه روستایی اختصاص دادیم و نزدیک به هزار میلیارد تومان هم قیر اختصاص پیدا کرد یعنی در مجموع حدود 7700 میلیارد تومان شد.
وی گفت: امسال تا کنون 2500 میلیارد تومان برای دیون پیمانکاران حوزه راه روستایی قرار دادیم که تا کنون 7700 میلیارد تومان برای راه روستایی گذاشتیم و 15 هزار میلیارد تومان هم برای قیر در نظر گرفتیم.

بنیاد مسکن در 14 نقطه کشور در حال بازسازی است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:​ حدود 40 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور داریم که این روستاها دارای نقشه طرح هادی مصوب هستند.
آقای اکبر نیکزاد در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه با موضوع مدیریت واحد روستایی موافقیم افزود: برای تعداد زیادی از روستاها در خصوص مسکن، معابر،​ایجاد امکانات زیر بنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن اقداماتی انجام شد که بسیاری از روستاها از بعد جمعیت و امکانات به شهر تبدیل شدند.
وی ادامه داد: حدود 40 هزار روستای بالای 20 خانوار در کشور داریم و روستاهای بالای 20 خانوار دارای نقشه طرح هادی مصوب هستند، در اوایل انقلاب حتی یک روستایی که دارای طرح هادی باشد نداشتیم بنابراین طرح هادی،​ در اوایل انقلاب با تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی وقت شروع شد.
آقای نیکزاد گفت:افق طرح هادی طبق قانون 10 ساله است الان بازنگری طرح هادی 4300 روستا شروع شده است و از 40 هزار روستا سالانه باید طرح هادی چهار هزار روستا بازنگری شود ولی درخصوص افزایش محدوده روستا عواملی را پیش رو داریم به عنوان نمونه در استان های شمالی کشور، اطراف روستاها شالیزار و اراضی کشاورزی است که این اراضی کشاورزی باید حفظ شوند بنابراین در این مناطق تحت فشار قرار می گیریم و سعی می کنیم در بعضی روستاها به سمت افزایش طبقات برویم تا اراضی کشاورزی حفظ شود.
وی تصریح کرد: در جاهایی که مشکل خاصی برای افزایش محدوده وجود ندارد حتماً​ باید محدوده ها افزایش پیدا کند و زمین برای واگذاری به جوانان روستا را انجام دهیم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:​در قانون جهش تولید مسکن مسئولیت ساخت مسکن با رئیس جمهور است،​ در شورای عالی مسکن که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود اعضای این شورا در قانون مشخص شده است که هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند.
وی افزود:​ در سال هایی که آمار نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بالاست جلسات شورای عالی مسکن دو هفته یکبار و در استان ها هم شورای مسکن به ریاست استانداران تشکیل می شد و بانک های عامل،​ سازمان برنامه، امور اقتصادی و دارایی و وزارت نیرو پای کار بودند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد:​در دو ماه گذشته با یک مشکلی در بازسازی و بهسازی مواجه شدیم که حل شد.
آقای نیکزاد گفت:​ در بهسازی مسکن و درقانونی که 24 شهریور به دولت ابلاغ شد در ماده 3 این قانون آمده است که صندوق ملی مسکن بایستی حداکثر تا 3 ماه تشکیل شود و یارانه های مربوط به مسکن روستایی و هر بخشی که مقرر شد یارانه پرداخت شود باید از طرف این صندوق صورت گیرد که این صندوق تشکیل نشد و یارانه بلاتکلیف بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت مسکن باقی مانده است.
وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در 25 آبان در شورای عالی مسکن مصوب کرد وام مسکن روستایی 200 میلیون تومان با سود پنج درصد و سفته زنجیره ای سه نفر و بازپرداخت 20 ساله شود یعنی قسط وام مسکن روستایی یک میلیون و چهارصد هزار تومان می شود که این موضوع بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به مشکل بر خورد.


رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در موضوع بهسازی مسکن روستایی حتی یک روز توقف هم جایز نیست.
آقای نیکزاد افزود: وظیفه بنیاد مسکن بعد از امداد و نجات شروع می شود و ما مسئولیت بازسازی واحدهای خسارت دیده را داریم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: الان در حال بازسازی حدود 15 هزار واحد مسکونی شامل 7291 واحد شهری و 7683 واحد روستایی هستیم که معمولاً​ بازسازی در 6 ماه انجام می شود مثلا استان هرمزگان درگیر بازسازی زلزله و سیل می باشد که باید استان ها به کمک بیایند بنیاد مسکن استان اصفهان ستاد معین هرمزگان شد که الان کارهای مناطق سیل زده صورت می گیرد.
آقای نیکزاد گفت:​ در موضوع سیل و زلزله دیوارهای حائل باید اجرا شود چون هر جا که دیوارهای سنگی داخل روستاها را اجرا کردیم خسارت چندانی نداشتیم البته در اعتباراتی که در ستاد حوادث برای دیوارهای سنگی و اجرای طرح هادی در نقاط حادثه خیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد.
وی خاطر نشان کرد: به اطلاع مردم مناطق سیل زده و زلزله زده می رسانم با مشکلی که برای وام بلاعوض آنها ایجاد شده بود با دستور رئیس جمهور حل شد و مردم این مناطق نگران نباشند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: بنیاد سیمان کل مناطق سیل زده و زلزله زده را تامین می کند، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی (ره) هم پای کار هستند.
آقای نیکزاد گفت: در اجرای طرح هادی سه هزار میلیارد تومان قیر رایگان و 4500 میلیارد تومان اوراق در اختیار روستاها قرار می دهیم و همچنین در 4700 روستا اجرای طرح هادی در سطح کشور انجام می شود . سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار سند در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر بعد از انقلاب به مردم تحویل شده است و امسال 90 هزار سند در روستاها و 50 هزار سند درشهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت به مردم تحویل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =