کد خبر: 25727
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کالاهای اساسی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اظهار داشت: در فاز اول قیمت تولید کننده بر روی ۸ قلم کالا درج خواهد شد تا وضعیت قیمت‌ها شفاف شود و احتمال هر گونه سودجویی کاهش پیدا کند؛ این امر قرار است تا پایان سال‌جاری در مورد سایر کالاها اتفاق بیافتد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی، غلامرضا بابایی گفت: در راستای حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان و برای جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده و دلال بازی در بین تولید و توزیع کالا وزارت صمت تصمیم به درج  قیمت تولیدکننده بر روی کالاهای تولید داخل و وارداتی گرفته است، در فاز اول قیمت تولید کننده بر روی ۸ قلم کالا درج خواهد شد تا وضعیت قیمت‌ها شفاف شود و احتمال هر گونه سودجویی کاهش پیدا کند؛ این امر قرار است تا پایان سال‌جاری در مورد سایر کالا‌ها اتفاق بیافتد.
وی افزود: با شفاف سازی قیمت فضای رقابتی سالم و عاری از هرگونه فرصت سوء‌استفاده می‌توان فعالیت تولید کنندگان و واحدهای صنفی را رونق بخشد و همچنین نحوه  نظارت بازرسان به بازار و عملکرد واحدهای صنفی و تولیدی را دقیق تر نمود و حقی از تولید کنندگان و مصرف کنندگان تضییع نشود هم اکنون باید قیمت تولیدکننده بر روی چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایه‌ای شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و مایکروویو توسط تولید کنندگان درج گردد.
بابایی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مبحث قیمت وجود دارد این است که قیمت‌ها شفاف نیست. قیمت کالا‌ها باید بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری و سود‌های قانونی باشد، اما آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، اقلام در کارخانه قیمت پایینی دارند و برای آنکه آن کالا بتواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد، با قیمت‌های بالاتری عرضه می شود.
رییس سازمان صمت آذربایجان غربی بیان کرد: قیمت تولید کننده ۸۰ هزار قلم کالا توسط سازمان حمایت احصا شده و در هر‌مرحله از اجرای طرح، قیمت‌های واقعی روی کالا‌ها برای عرضه درج خواهد شد.  با درج قیمت تولیدکننده روی کالا، حاشیه سود تولیدکنندگان قانونی خواهد شد و همچنین قیمت کالا‌ها به‌سمت شفاف‌سازی خواهد رفت.
بابایی خاطرنشان کرد:  واحد صنفی هیچ تمایل و یا قصدی به گرانفروشی و تغییر قیمت‌ها ندارند لذا باید از محل تولید قیمت‌ها شفاف و روشن شود تا مراحل نظارت بر عملکرد بازار نیز تسریح و تسهیل گردد.
وی با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده، میزان سود کالا را مشخص می‌کند، گفت: با این اتفاق دیگر شاهد فرصت طلبی برخی‌ها نیستیم و قیمت‌ها مرحله به مرحله نمی‌تواند رشد داشته باشد چرا که فرایند از سوی مردم، ناظران بازار و سیاستگذاران قابل رصد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =