کد خبر: 2550
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
فرهاد مشیر غفاری

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: در سه ماه پایانی سال ۹۷ به عنوان یکی از اصلی ترین هدف دفتر توسعه زنبورداری کشور موفق شدیم سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور را تدوین و به سرانجام برسانیم.

به گزارش روسنا به نقل از ایانا، مهندس فرهاد مشیر غفاری اظهار کرد: جامعه زنبورداری کشور با ۸۵ هزار نفر زنبوردار و حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبورعسل در سطح کشورمشغول به فعالیت است که دست آورد این صنعت، ۹۰ هزار تن تولید عسل سالانه و سایر محصولات تولیدی زنبور عسل مانند ژله رویال، فرآورده های آرایشی، بهداشتی و درمانی، موم، بره موم ، زهر زنبور عسل و گرده گل است.

وی افزود: شاغلین این بخش نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر هستند که در زنبورستان ها فعالیت دارند. میانگین تولید کندوی زنبور عسل ۱۱ کیلوگرم است که پتانسیل افزایش دارد. کشورما در حال حاضر رتبه چهارم را از لحاظ تعداد کلنی و رتبه سوم را از لحاظ تولید عسل در دنیا دارد . ۵۴۶ کارگاه بسته بندی، کندو سازی، ساخت لوازم زنبورداری، آج موم و ساخت مکمل غذایی در سطح کشورمشغول به فعالیت هستند.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در ادامه تصریح کرد: ۱۴۶۰تن تولید موم، ۷۰ تن بره موم، گرده گل ۱۲۲ تن و ژله رویال ۳ تن و ۴۰۰ کیلو گرم در سال۹۷ تولید شده است. یکی از محصولات زنبور عسل که بازار خوبی دارد زهر زنبور عسل است که استحصال، ارزش افزوده و قیمت جهانی بالایی دارد . ما باید سعی کنیم بر روی تولید محصول سالم تمرکز کنیم و باقیمانده سموم و داروها را از عسل خارج کرده و عسل ارگانیک تولید کنیم تا عسل های تغذیه ای و تقلبی ، شناسایی و از بازار خارج شوند .

*رصد و پایش کندو تا مقصد با اجرای طرح هویت‌گذاری زنبورداران

مشیرغفاری در رابطه با تهیه کد شناسه برای زنبورداران خاطرنشان کرد: ما به دنبال کد شناسه برای زنبورستان ها و زنبوردارها هستیم تا کندو از مبدا تا مقصد هویت گذاری شود و قابلیت رصد داشته باشد.

وی افزود: زنبورداری از بسیاری از بخش های کشاورزی ارزش افزوده بیشتری دارد که دلایل آن عرصه اشغال کمتر، سرمایه گذاری کمتر و کم هزینه بودن، آب ‌بر نبودن آن و پتانسیل این موجود در تولید و گسترش عملکرد است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با اشاره به عملکرد دفتر توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی تشریح کرد: در سه ماه پایانی سال ۹۷ به عنوان یکی از اصلی ترین هدف دفتر توسعه زنبورداری کشور موفق شدیم سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور را تدوین و به سرانجام برسانیم که بیش از ۱۲۰ ساعت کار کارشناسی بر روی آن انجام شده است و از تشکل های بخش خصوصی، اعضای بخش صنعت، اتحادیه سراسری زنبورداران، صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور، انجمن زنبور عسل ایران، موسسه تحقیقات علوم دامی و اساتید دانشگاه در تدوین این سند گردهم آمدند.

وی افزود: با اطلاعاتی که از استان های مختلف جمع آوری شد و مقایسه وضع موجود با کشورهای دیگر و با استناد به اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و افق ۱۴۰۴ و استناد به آخرین سرشماری زنبورستانها در سال ۹۷ کار تدوین شروع شد. می توان گفت در این سه ماه ریل گذاری مسیر صنعت زنبورداری کشور انجام شده است.

مشیرغفاری ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ ارسال سند را به تمام استان ها و دستگاه‌های مرتبط انجام دادیم تا نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کنند .

*جلوگیری از ورود داروها و مکمل های فاقد تاییدیه دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد

وی در رابطه با اقدامات دیگر دفتر توسعه زنبورداری اذعان داشت: نزدیک به ۸۰ پروژه و اقدام اجرایی در این سه ماه پیش بینی شد، ما ۸ هدف اصلی داشتیم و برای هر یک از این ۸ هدف استراتژی و پروژه طراحی شد و برای هرکدام از اقدامات با در نظر گرفتن افق ۱۴۰۴ بازه زمانی تعیین شده است. از سال ۹۸ تا ۱۴۰۴ برای یک دوره ۷ ساله دستگاههای مسئول، منابع و امکانات مورد نیاز این اقدامات پیش بینی شده است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور بیان کرد: یکی از اهداف ما افزایش کیفیت تولید محصولات و فرآورده های زنبور عسل در راستای امنیت غذایی و سلامت جامعه است که از این هدف ۸ استراتژی استخراج شد که یکی از این استراتژی ها فراهم نمودن شرایط مناسب تامین داروها، مکمل های غذایی با کیفیت و قابل اعتماد زنبورداران و جلوگیری از عرضه غیر مجاز آن است و در این زمینه ۴ اقدام اجرایی تعریف شد که کنترل و تولید انواع داروها و مکمل ها توسط سازمان دامپزشکی، جلوگیری از ورود داروها و مکمل های فاقد تاییدیه دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد، توزیع دارو یا مکمل های غذایی توسط تشکل ها و توسعه داروخانه های توزیع کننده داروهای مورد نیاز زنبور عسل از جمله این موارد است.

وی افزود: دستگاه های اجرایی دخیل در تهیه و تامین دارو و مکمل ها ، سازمان دامپزشکی کشور، معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، ، سازمان ملی استاندارد و گمرک هستند که با تمام این بخش ها مکاتبه صورت گرفته است.

مشیرغفاری گفت: گامهای موثری در این زمینه برداشته شده و علیرغم تمام ناملایمات و مشکلاتی که در مسیر وجود دارد تیم کشوری خوبی تحت عنوان شورای فنی صنعت زنبورداری کشور مرکب از خبرگان بخش زنبورداری در آن عضویت دارند و امیدواریم بتوانیم گام های موثری در جهت ارتقای سطح بهره وری در این صنعت برداریم.

*هدف ما افزایش تولید در واحد سطح است

مجری طرح توسعه صنعت زنبورداری کشور با اشاره به محدود بودن منابع تحت اختیار زنبورستان ها تصریح کرد: عرصه های استقرار زنبورستان ها در منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته و محدود است ما به دنبال گسترش زنبورستان ها نیستیم و باید تولید در واحد سطح را افزایش داده و کیفیت و حجم محصول را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: در دنیا کندوی زنبوردارها توسط باغداران اجاره می شود تا گرده افشانی در باغات انجام شود. نوع عسل تولیدی در مراتع و مزارع گیاهان دارویی در جهت درمان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در پیشگیری از بروز بیماری های بسیاری موثر باشد لذا لازم است اطلاع رسانی گسترده ای از طریق رسانه ها به مصرف کنندگان صورت گیرد .

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم این تولید بحث تغذیه زنبورها است. مسئله ای که متاسفانه به آن توجه نشده و بسیار جای کار دارد . صرفا تغذیه زنبور ، شکر نیست و باید توجه ویژه ای به تغذیه این موجود مفید صورت گیرد و اسید آمینه های موردنیاز آن تعیین ، تامین و با تولید غذای آماده در اختیار کندوها قرار گیرد .

مشیر غفاری با اشاره به این نکته که دفتر توسعه زنبورداری وظیفه تولید را بر عهده دارد، اذعان داشت: ما ضابط اجرایی نیستیم اما باید آگاهی بخشی به مردم را گسترش دهیم تا بدانند عسل و محصولات مرتبط با آن را چگونه و از چه جایی تهیه کنند و خدمات، حمایت و امکانات را در اختیار کسانی قرار دهیم که محصول سالم تولید می کنند. انجام این دو راهکار می تواند محصولات تقلبی را از چرخه توزیع خارج کند. ما به دنبال استاندارد سازی و در حال پی گیری برای جذب سرمایه گذاری و مجهز کردن آزمایشگاه های مرجع هستیم تا محصولات با دقت بالاتر بررسی و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =