کد خبر: 25493
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸
آبشار روستای آبگرم کلات نادری

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: آبشار روستای آبگرم کلات نادری به شماره ۹۰۴ در تاریخ ۲۱ مهر امسال در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، سیدجواد موسوی اظهار کرد: این آبشار با ارتفاع ۲۴ متر در مجاورت روستای آبگرم، دهستان پساکوه، بخش زاوین و در ۷۹ کیلومتری شهرستان کلات نادری قرار دارد.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان برای رسیدن به آبشاردپس از عبور از روستای آبگرم در مسیری که باید به صورت پیاده تردد کرد، پس از طی راهی در حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهند رسید. نام این آبشار از روستای آبگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیادی بوده گرفته شده است. این محدوده بهترین و زیباترین چشم‌اندازهای کلات نادری در آن دیده می‌شود.

محمود طغرایی، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در خصوص توپوگرفی این منطقه گفت: وضعیت کنونی منطقه مورد مطالعه پس از فرآیند فرسایشی به ‌شکلی ظاهر شده که زخنمون‌های آهکی کوه‌های مرزداران ۲ و سازند تیرگان در دامنه‌های مخالف به ‌صورت صخره‌های سنگی و دیوارهای با شیب تند و عمودی و در دامنه‌های موفق بسته به شیب چینه‌ها، دامنه‌های منظم و یا نامنظم با تظاهرهای سنگی متفاوت را به وجود آورده است.

وی با اشاره به بررسی‌های زمین‌شناسی صورت گرفته درباره این اثر طبیعی عنوان کرد: منطقه مورد مطالعه جزئی از زون کپه داغ است که مرتفع‌ترین قله امروزی آن در جنوب این حوضه واقع شده است.

طغرایی تصریح کرد: منطقه مورد مطالعه دارای مساحتی بالغ بر ۶۶۵۸ هکتار که شامل سازندهای ژوراسیک میانی(سازند چمن‌بید) ژوراسیک فوقانی(آهک مرزداران) و قسمت تحتانی کرتاسه زیرین به ترتیب سازند شوریچه، تیرگان و ناحیه کوچکی هم سازند سرچشمه است. تاثیر عامل ارتفاع و شیب زمین، میزان بارندگی و اقلیم منطقه باعث شده که این نقطه جزو منطقه رویشی ایرانی تورانی قرار گیرد.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی وی گفت: با توجه به آب و هوای منطقه خشک تنوع‌گذاری در منطقه به چشم نمی‌خورد و گونه غالب آن درختان ارس و گونه‌های درختی و درختچه‌ای دیگر مانند گراس است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی یادآور شد: منطقه مورد نظر دارای طبیعت زیبایی بوده و گردشگران زیادی را از شهرهای مختلف به ویژه شهر مشهد به خود جذب کرده است. از طرفی از آب این چشمه‌ها برای مداوای امراض مختلف استفاده می‌شود. همچنین کشاورزان از آب این چشمه‌ها برای آبیاری مزارع  استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =