کد خبر: 25487
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۷
طرح آبخیزداری

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها گفت: تنها در ۲۵ درصد از حوزه‌های سیل خیز کشور عملیات آبخیزداری انجام گرفته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، پرویز گرشاسبی با اشاره به اثرات آبخیزداری در سیلاب‌های اخیر کشور گفت: در سیلاب اخیر در جنوب کشور در بعضی از ایستگاه‌ها در ۲۴ ساعت ۲۷۰ میلی متر بارش اتفاق افتاده است البته باید ببینیم که چطور این سیل‌ها را تبدیل به نعمت کنیم.

وی تاکید کرد: عملیات آبخیزداری به عنوان بهترین راهکار برای تبدیل این خسارت به فرصت است.

گرشاسبی با اشاره به اینکه تنها در ۲۵ درصد از حوزه‌های سیل خیز کشور عملیات آبخیزداری انجام گرفته است، در رابطه با اثربخشی این عملیات‌ها گفت: به عنوان مثال در حوزه آبخیز شهری شهر میناب در استان هرمزگان که هفته گذشته مورد بازدید قرار گرفت در غرب شهر عملیات آبخیزداری صورت نگرفته است که نتیجه آن ورود آب و رسوبات فراوان به شهر و بسته شدن جاده‌ها و بروز خسارات بود، اما در قسمت شرق شهر که عملیات آبخیزداری صورت گرفته است، شهر کاملا در امان بوده است، یعنی در دو حوزه کنار هم به صورت ملموس، اثر عملیات آبخیزداری قابل مشاهده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در حوزه آبخیز زهکلوت که یک شهر کوچک در شمال جازموریان است، کلیه روان آب‌ها منتهی به این شهر می‌شود.

وی گفت: اتفاقا سال ۹۶ که کلنگ سیستم پخش سیلاب در آنجا بر زمین خورد، خود بنده می‌گفتم مگر اینجا سیلی است که ما داریم اینجا کار می‌کنیم. امسال دیدیم که چه احجام بزرگی از سیلاب را کنترل کرد و باعث ایمنی شهر زهکلوت شده است.

گرشاسبی افزود: در فاریاب و منوجان و هشتبندی شهرستان میناب در استان هرمزگان که ریاست محترم جمهور هم تشریف برده بودند، هر جایی که عملیات آبخیزداری شده بود، مناطق مسکونی، مزارع کشاورزی در امان بود و کشاوزران تشکر می‌کردند و خواسته شان از آقای رئیس جمهور و وزرای محترم این بود که در بالادست حوزه‌هایی که آبخیزداری انجام نشده است هم این عملیات انجام بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =