کد خبر: 25476
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
صنایع دستی

در سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی پرونده ۲ شهر و یک روستا از استان‌های یزد و کرمانشاه بررسی شد.

به‌گزارش روستانیوز از میراث‌آریا، در سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی پرونده اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی، پرونده بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی از استان یزد و پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی بررسی شد.

در بخش اول این جلسه، پرونده اردکان شهر ملی کربافی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نماینده مردم اردکان و جمعی از مسئولان استانی مورد بررسی قرار گرفت که محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور گفت: سال گذشته شهر یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت شد و امیدواریم امسال نیز شاهد ثبت اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی باشیم.

وی افزود: در جشنواره صنایع‌دستی فجر، امسال بخش ویژه‌ای داریم با عنوان رویش سرو که هدف از اضافه شدن این بخش تجلیل از خانواده‌هایی است که فرزندان و نسل‌های جدید نیز صنایع‌دستی را ادامه می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه افزود: بعد از ثبت اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی موضوعاتی مانند تجاری‌سازی، آموزش، معرفی در فضاهای مجازی، نصب المان‌های شهری، تهیه و تولید کلیپ‌های معرفی این هنر، تهیه بانک نقوش و ... باید از سوی مسئولان مختلف استان یزد و شهر اردکان پیگیری شود.

محمودیان یادآور شد: حضور هنرمندان شهر اردکان در نمایشگاه‌ها و بازارهای ملی و بین‌المللی باید با همت و پشتیبانی مسئولان‌ استان یزد محقق شود.
محمودیان گفت: ثبت ملی هر شهر یا روستا در حوزه صنایع دستی اعجاب‌انگیز است و این اعجاب‌انگیز بودن در ثبت روستاها بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

هر شهر یا روستا، می‌تواند شهر و روستای جهانی باشد

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان و رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ظرفیت‌های فراوانی در این کشور وجود دارد و هر شهر یا روستای ایران می‌تواند یک شهر یا روستای جهانی باشد.

او ادامه داد: در استان یزد و در شهر اردکان ظرفیت‌های فراوانی در حوزه دستبافته‌ها و کاربافی وجود دارد، موضوع حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در اردکان را پیگیری کردیم و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت از آن‌ها حمایت کردیم و در حال حاضر ۲هزار کارگاه کاربافی فعال است.

دشتی اردکانی با اشاره به تداوم حمایت‌ها از رشته کاربافی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که دنبال می‌کنیم طرح تجاری‌سازی این هنر است.

محمدرضا دهقان معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این جلسه گفت: چرخه حمایت از کاربافی با تشکیل گروه‌های پشتیبان در اردکان راه‌اندازی شده است. این گروه‌ها و افراد دستگاه‌های کاربافی را در اختیار هنرمندان می‌گذارند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهند.

بازار عرضه حصیر در بافق آماده شود

در ادامه این جلسه، پرونده شهر بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی بررسی شد که معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره این پرونده نیز گفت: حصیربافی نقش مهمی در اقتصاد تولیدکنندگان دارد و به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی، درخواست داریم تا مسئولان شهری محل مناسبی را برای فروش و عرضه‌ این محصولات فراهم کنند.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم، مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه نیز درباره این پرونده گفت: درخت خرما در شهر بافق یک مزیت و نعمت بزرگ است که در کنار محصول خرما از برگ و شاخه‌های این درخت می‌توان در حصیربافی استفاده کرد. این هنر قدمت طولانی در بافق دارد و بسیاری از خانواده‌ها از دیرباز به این هنر مشغول هستند.

وی افزود: ثبت ملی و جهانی حصیربافی بافق می‌تواند به حفظ این هنر و نیز تامین معیشت مردم منطقه کمک کند چراکه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای صادرات این‌محصول در بافق وجود دارد.

هدف گذاری برای ثبت جهانی بافق

محمدعلی صمیمی فرماندار بافق نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعاتی که به منظور حمایت از این هنر داریم، تشکیل چرخه تولید و صادرات این محصول و سایر محصولات مرتبط با نخیلات در بافق است.

او افزود: هدف‌گذاری ما ثبت جهانی بافق در حوزه حصیربافی و توجه کامل به حوزه صنایع‌دستی و ظرفیت‌های گردشگری است.

تشکیل مسیر گردشگری در پاوه با ثبت روستای داریان

پرونده بعدی که در این جلسه بررسی شد، پرونده روستای داریان از استان کرمانشاه بود که قرار است به عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی ثبت شود.

در ابتدای جلسه بررسی این پرونده جبار گوهری سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و کرمانشاه گفت: این هنر قدمتی دیرینه دارد و مردم علاقه‌مندی بسیار زیادی به این هنر دارند. خوشبختانه اورامانات سال گذشته ثبت جهانی شد و ثبت ملی شهرها و روستاهای پیرامون این منطقه می‌تواند به تشکیل یک مسیر ویژه گردشگری در این نقطه جغرافیایی کمک کند.

او افزود: کار قشنگی در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی آغاز شده و ثبت ملی روستای داریان می‌تواند به تامین هر چه بهتر معیشت مردم منطقه و ایجاد اشتغال کمک کند.

جلیل بالایی فرماندار پاوه نیز در این نشست گفت: ظرفیت‌های فراوانی در این روستا در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد و جای بسیار خوشحالی است که این روستا قرار است به‌عنوان شهر ملی ارغوان‌بافی ثبت شود.

او افزود: در پاوه و روستاهای این شهرستان فضای بسیار خوبی برای پذیرش گردشگر وجود دارد، ثبت جهانی اورامانات به این مهم کمک کرده است و توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی از جمله ارغوان‌بافی می‌تواند به رونق گردشگری در این شهر بیش از پیش کمک کند.

محمودیان در مورد این پرونده نیز گفت: خوشبختانه روستای داریان در شهر پاوه استان کشور ظرفیت‌های مهمی در حوزه ارغوان‌بافی دارد. توجه به این هنر می‌تواند به معیشت و اشتغال‌آفرینی مردم کمک کند.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی و ترویج این‌هنر در آن منطقه باید نظر جوانان را به این هنر جلب کرد و فرصت‌های حضور جوانان در این رشته هنری فراهم شود.

با پایان یافتن این جلسه، کار داوری این پرونده‌ها به صورت رسمی آغاز شد و در روزهای آینده نتیجه این بررسی‌ها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =