کد خبر: 25464
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کشت پنبه

کشاورزان شهرستان هلیلان در حالی قرار بود با کشت پنبه فرصت و شرایطی را برای درآمد پایدار خود فراهم کنند، اما به رغم وعده‌های متعدد هنوز به مطالبات خود نرسیده‌اند.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، قرار بود محصول پنبه در زمین‌های کشاورزان هلیلانی فرصتی برای درآمدزایی کشاورزان هلیلانی شود، اما مدیریت نامناسب کشت پنبه طرح را با عدم موفقیت روبه رو کرد و حال شرکت طرف قرارداد حاضر به پرداخت مطالبات کشاورزان نیست.

بر اساس عقد قرارداد و تفاهم نامه کشاورزان پنبه کار هلیلانی با شرکت آتا سبز بهاران و عقد قرارداد با این شرکت برای خرید محصول پنبه کشاورزان میزان بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آنها زیر کشت پنبه قرار گرفت که این وعده ناتمام ماند و خسارات هنگفتی به کشاورزان این منطقه وارد شده است.

پرداخت نشدن حق الزحمه کشاورزان برای آنها مشکلات زیادی ایجاد کرده است، حتی در سفر هیئت دولت به استان کشاورزان هلیلانی نیز مشکلات خود را با وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر مطرح کردند و قرار بود مشکل آنها حل شود اما هنوز پاسخ مناسبی به کشاورزان داده نشده است.

طلب ۱۲ میلیارد تومانی کشاورزان پنبه کار هلیلانی
یکی از کشاورزان هلیلانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته ۵۰۰ هکتار زمین از کشاورزان منطقه جزمان هلیلان زیر کشت پنبه قرار گرفت و بنا بود به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت کنند.

مجید همتی افزود: در حال حاضر شرکت طرف قرارداد به طور کامل محصول مزارع کشاورزان هلیلان را رها کرده و این همه محصول استراتژیک که محصول موردنیاز کشور است، کامل از بین رفت و خراب شد.

تاکنون فقط ۱۰۰ هکتار از اراضی تسویه حساب شده و طلب کشاورزان از شرکت آتا سبز بهاران به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است که متعلق به ۱۰۶ کشاورز است هنوز بلاتکلیف مانده است

وی گفت: شرکت طرف قرارداد نسبت به تعهداتی که به کشاورزان داشته متاسفانه عمل نکرده، حدود ۱۰۶ کشاورز منطقه حدود ۱۲ میلیارد تومان طلب دارند ولی متاسفانه کسی پاسخگوی ما نیست.

مطالبات کشاورزان طی هفته آینده پرداخت می‌شود
معاون فرماندار هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت طرف قرارداد تاکنون بیش از چهار مرتبه به مقامات اداری از جمله جهاد کشاورزی، بخشدار مرکزی برای حل مشکلات کشاورزان پنبه کار هلیلان قول مساعد داده ولی متاسفانه تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است.

ابراهیم بیگی گفت: مجری طرح برای چندمین بار قول داده تا مطالبات کشاورزان طی هفته آینده پرداخت شود.

بنا به دستور دادستانی استان، کمباین شرکت تا زمانی که بدهی پرداخت نشود از شهرستان خروج پیدا نمی‌کند، در صورت عدم پرداخت مطالبات به نوعی فروش این کمباین می‌تواند کفاف بدهی کشاورزان را بدهد

وی بیان کرد: تاکنون فقط ۱۰۰ هکتار از اراضی تسویه حساب شده، طلب کشاورزان از شرکت آتا سبز بهاران به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است که متعلق به ۱۰۶ کشاورز است و هنوز بلاتکلیف مانده است.

ورود دادستانی ایلام به مشکل پنبه کاران هلیلان
دادستان عمومی و انقلاب ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در خصوص موضوع طلب کشاورزان پنبه کار هلیلان تاکنون هیچ شکایتی از طرف کشاورزان این منطقه مطرح نشده است، اما دادستانی به این قضیه ورود کرده و دادگستری شهرستان هلیلان نیز مامور این کار شده که با مجری طرح در مورد پرداخت مطالبات کشاورزان صحبت شود.

عبدالوهاب بخشنده بیان کرد: قرار بود یکشنبه گذشته مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند اما مجری طرح هنوز این کار را انجام نداده است.

وی افزود: در این راستا یک دستگاه کمباین متعلق به مجری طرح در منطقه وجود دارد که در صورت عدم پرداخت مطالبات فروش این کمباین به نوعی می‌تواند کفاف بدهی کشاورزان را بدهد.

وی گفت: بنا به دستور دادستانی استان، کمباین شرکت تا زمانی که بدهی پرداخت نشود از شهرستان خروج پیدا نمی‌کند.

تنها منبع درآمد مردم منطقه هلیلان کشاورزی است که در صورت عدم رسیدگی به مطالبات آنها زندگی مردم با سختی و دشواری بسیاری همراه خواهد شد.

مطرح شدن مشکل کشاورزان پنبه کار هلیلانی در چند ماه اخیر و بازتاب آن در رسانه‌ها و قول مساعد مسئولان برای رفع مشکل کشاورزان متضرر شده هلیلانی هنوز ادامه دارد و متاسفانه گره گشایی در این مورد صورت نگرفته است و کشاورزان چشم به راه وعده مسئولان مانده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =