کد خبر: 25281
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
مسعود منصور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به عملیات آبخیزداری گفت: با کار آبخیزداری، متوسط فرسایش آبی کشور که سالانه بیش از ۱۶ تن در هکتار است، را می توان به میزان ۹ تن کاهش داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مسعود منصور در آیین عملیات اجرایی طرح ۲ هزار هکتاری بیابان زدایی که امروز( ۲۹ دی ماه) در منطقه صنعتی کریت کمپ انجام شد، اظهار کرد: کشور خشک و نیمه خشک ما، مشکلات عدیده ای در زمینه فرونشست، فرسایش، رسوب و تخلیه آبخوان ها و دیگر مسائل دارد، نیازمند نهضتی همگانی برای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی دارد. همه باید در این راستا پای کار بیایند تا مشکلات، حل شوند.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که متولی مدیریت بیش از ۸۳ درصد از عرصه های کشور است، بیشترین وظیفه را در راستای حفظ این منابع دارد. با کار آبخیزداری، متوسط فرسایش آبی کشور که سالانه بیش از ۱۶ تن در هکتار است، را می توان به میزان ۹ تن کاهش داد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه با کار آبخیزداری حدود ۷۰ درصد از خسارات سیل ها کاهش می یابد، گفت: بیش از ۴۵۰ شهر و ۸ هزار روستا و آبادی در معرض سیلاب ها هستند؛ یعنی از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه کشور که نیازمند آبخیزداری است، ۲۵ میلیون هکتار آن، پهنه های سیل خیز بحرانی در کشور هستند.

منصور بیان کرد: در ۳۰ سال اخیر، بیش از ۷ هزار سیلاب را در کشور داشته ایم و هر سیلاب به طور متوسط، ۴۰ میلیارد تومان خسارت را در بر دارد. رویکرد کشور با مساعدت دولت و مجلس، باید به سمت پیشگیری در این خصوص برود.

وی افزود: اگر نهضت هایی که بعد از وقوع سیل به وجود می آید، بخشی از آن ها مانند مدیریت روان آب ها و اقدامات بیومکانیک در قبل از وقوع سیل ها انجام شود، به کاهش میزان خسارات سیل کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در سطح کشور وجود دارد که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها به سمت کم آبی و خشکی می رود که با اقدامات آبخیزداری حدود ۹ هزار و ۸۰۰ قنات در معرض پر آبی قرار گرفتند.

منصور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات، در رابطه با بحث ریزگردها و عرصه های بیابانی است که بخشی از آن نیز در استان خوزستان قرار دارد. بیش از ۷۰۰ خیر آبخیزدار در سطح کشور وجود دارد که تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار هکتار آبخیزداری انجام داده اند.

وی افزود: حدود ۲ هزار تشکل مردمی از سال گذشته به وجود آمده که این تشکل ها در عرصه آمده اند و کار منابع طبیعی انجام می دهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۱۵۰ هزار همیار طبیعت در سامانه های ما ثبت نام کرده اند که در هنگام حریق در جنگل ها و دیگر مسائل، بسیج می شوند.

منصور ادامه داد: از جمله مصادیق بارز مسئولیت های اجتماعی این است که صاحبان صنایع و صنعت نیز در کنار ما برای رفع مشکل آلودگی های زیست محیطی، حفظ خاک و جلوگیری از ریزگردها کمک می کنند.

وی گفت: امیدوار هستم که این اقدام بیابان زدایی که توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است، گسترش پیدا کند و ما نیز در سازمان، با تقویت منابع اعتباری استان در زمینه آبخیزداری و مبارزه با بیابان زدایی کمک می کنیم تا استان خوزستان که دین خود را به خوبی در دوران دفاع مقدس ادا کرده است ما هم به این استان دین خود را ادا کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در بارندگی های نیمه دی ماه، حدود ۴ هزار و ۹۶۸ میلیون مترمکعب آب در ۸ استان جاری شد که یکی از آن ها نیز خوزستان بود. با اقدامات آبخیزداری در این مناطق توانستیم یک هزار و ۹۸۰ میلیون مترمکعب از این آب ها را مدیریت کنیم. از این میزان آب حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در استان خوزستان بوده است و امیدوارم گسترش فعالیت های آبخیزداری به مطلوب تر شدن شرایط در استان کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =