مرغداری

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان این‌که با حذف ارز 4هزار و 200تومانی نقدینگی مورد نیاز مرغداران شش برابر می‌شود، گفت: اجرای طرح حذف ارز چهار هزار و 200تومانی و در پی آن کاهش نقدینگی مرغداران، ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث خروج تعداد زیادی از واحدهای مرغداری از چرخه تولید خواهد شد.

به گزارش روستانیوز، ناصر نبی‌پور اظهار داشت: در پی حذف ارز چهار هزار و 200تومانی هیچ بانک و تشکلی توانایی تأمین نقدینگی مرغداران را برای همکاری با دولت ندارد.
وی ادامه داد: بانک برای تأمین نقدینگی مرغداران بهره 20درصد خود را می‌خواهد و مرغداران هم توانایی پرداخت این سود را ندارند.
نبی‌پور در پاسخ به این‌که پس از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی قیمت تخم‌مرغ چه تغییری خواهد کرد، بیان کرد: در پی حذف ارز چهار هزار و 200تومانی هر کیلو تخم‌مرغ به قیمتی بالاتر از کیلویی 40هزار تومان خواهد رسید؛ یعنی مردم برای خرید هر شانه تخم‌مرغ باید حدود 100هزار تومان پول بدهند.
وی در مورد میزان تورم پس از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی عنوان کرد: برخلاف نظر سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر بروز تورم هفت‌درصدی پس از حذف ارز چهار هزار و 200تومانی، با جرأت می‌گویم که بیش از 20درصد تورم خواهیم داشت و به دلیل عدم توانایی مردم در خرید، مشکلات فراوانی برای بخش تولید، عرضه و تقاضا رخ خواهد داد.
نبی‌پور اظهار داشت: مخالف حذف ارز چهارهزار و 200تومانی نیستم، ولی با برنامه‌ریزی و بررسی توان واردکننده، تولیدکننده و قدرت خرید مصرف‌کننده باید به‌صورت تدریجی این کار را انجام داد.
وی در پاسخ به این‌که پرداخت یارانه 90هزارتومانی بعد از حذف ارز دارو، گندم، نهاده‌ها و روغن چه تأثیری در معیشت مردم دارد، گفت: هرچند مرغ و تخم‌مرغ ارزان‌ترین پروتئین سفره مردم است، ولی با حذف این ارز به دلیل مشکلات زیادی که مردم‌ پیدا می‌کنند، به سراغ خرید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نمی‌روند.
نبی‌پور بیان کرد: چالش ما در اجرای این طرح تأمین نقدینگی است، زیرا هیچ ارگانی برای تأمین نقدینگی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در آبان ماه امسال با ارسال یک کتابچه 20صفحه‌ای برای وزیر و نامه‌ای به معاون وزیر و کمیسیون کشاورزی مجلس و حتی اعلام در تلویزیون مشکلات این طرح را اعلام کردیم، ولی تاکنون اقدامی از جانب آن‌ها انجام نگرفته است.
نبی‌پور با اشاره به میزان افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در طول این سال‌ها عنوان کرد: با توجه به عدم اختصاص سوبسید به بخش کشاورزی در ایران، در این چند سال کم‌ترین میزان افزایش قیمت مربوط به مرغ و تخم‌مرغ بوده، درحالی‌که قیمت سایر محصولات چند برابر شده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به راهکارش برای اجرای بهتر این طرح گفت: طرح حذف ارز چهار هزار و 200تومانی در بخش‌های کشاورزی، مرغداری و دامداری باید به‌تدریج و در طی دو سال انجام شود تا مردم به‌مرور به قیمت‌ها عادت کرده و بتوانند خرید کنند، چون اگر فقط سه ماه مردم تخم‌مرغ نخرند، تمام تولیدکنندگان این بخش نابود خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =