اسماعیل قادری فر

با حضور مدیر عامل سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران، میر جمال ساداتی به سمت سرپرست مدیریت سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی منصوب و از زحمات چندین ساله شهریار حیدری مدیر سابق این مدیریت که به افتخار بازنشستگی نائل شدند، تجلیل و قدردانی شد.

به گزارش روستانیوز، اسماعیل قادری فر در آیین تکریم و معارفه سرپرست مدیریت تعاون روستایی استان اظهار کرد: باید در راستای هوشمندسازی زنجیره های تامین و توزیع محصولات کشاورزی، تقویت جایگاه و نقش اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی، به کارگیری فناوری های نو آورانه در حوزه توسعه کشاورزی قراردادی اهتمام ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه متاسفانه با وجود مزیت های بالای آذربایجان غربی در بخش کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات زیادی مواجه هستیم، افزود: با باغداری قراردادی می توان بخش زیادی از مشکلات را مدیریت و ساماندهی کرد.

وی با اشاره به سه مزیت تولید سیب، عسل و گیاهان دارویی استان که از قطب های مهم و اصلی تولیدات کشاورزی کشور به شمار می رود، ادامه داد: آذربایجان غربی از مزیت های بالقوه و فراوان فراسرزمینی و بین المللی در تولیدات کشاورزی مخصوصا در تولید سیب در کشور برخوردار است.

قادری فر اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود پیش روی سیب استان با کمک جامعه دانشگاهی و نخبگان جوان و همراهی مسئولان و دستگاه های ذیربط در این حوزه باید ضمن حل مشکل سیب درختی ، زمینه بالفعل کردن این مزیت ها نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در حال حاضر رکورد تولید سیب و مقام اول را در کشور دارد، عنوان کرد: اگر در حال حاضر سیب های ذخیره سازی شده در سردخانه های استان به کشورهای خارجی صادر نشود یک ماه آینده شاید نتوانیم بازار سیب را مدیریت کنیم و با معضل اجتماعی در این بخش مواجه می شویم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با انتقاد از به روز نبودن تجهیزات سردخانه های استان نیز گفت: امروز در بازدید از چند سردخانه استان مشاهده کردیم که سردخانه های موجود اکثرا مدرن نیستند و نیاز به نوسازی و تجهیز دارند و زنجیره ارزش سیب در استان نیز وجود ندارد در حالی که ۳۵ فرآورده می توان از سیب تولید و روانه بازار مصرف کرد.

قادری فر با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه تولید عسل نیز قطب اول کشور به شمار می رود، عنوان کرد: استان در زمینه عسل و صنعت زنبور داری یکی از قطب های اول کشور به شمار می رود و برای رونق این بخش باید اتحادیه زنبورداران استان ساماندهی شده و از مفاهیم و روش های نوآوری نیز در این حوزه بیشتر بهره ببریم.

وی با تاکید بر نقش تشکل ها و تعاونی ها در تقویت مزیت های کشاورزی استان گفت: اگر ما بخواهیم شبکه ها را به دوران شکوفایی برسانیم باید از طرح ها و ایده های نوآورانه استفاده کنیم.

قادری فر گفت: ایران به خصوص آذربایجان غربی قطب مهم گیاهان دارویی هستند و زنجیره ارزش خوبی در این زمینه در استان وجود دارد اما سهم استان در بازار ملی و سهم ایران در بازار جهانی در این خصوص ناچیز است.

میر جمال ساداتی سرپرست مدیریت سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی نیز در ادامه با اشاره به برنامه های کاری خود در سمت جدید خود درسازمان تعاون روستایی، اظهار کرد:  تقویت اتحادیه ها و تشکل های کشاورزی و استفاده از ظرفیت آنها در مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی، به کارگیری فناوری های نو آور در حوزه کشاورزی و توسعه کشاورزی قراردادی با استفاده بهینه از نیروهای سازمانی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد اهداف سازمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

قبل از این مراسم نیز مدیر عامل سازمان تعاون روستایی ایران به همراه رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از سردخانه و انبار سیب اتحادیه تعاون روستایی و سرداب متعلق به اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی استان آذربایجان غربی و واحد سورتینگ و بسته بندی میوه در شهرستان ارومیه بازدید کرد.

دیدار با استاندار آذربایجان غربی و شرکت در نشست ملی قرارگاه تامین امنیت غذایی در محل سازمان جهاد کشاورزی و جلسه بررسی مشکلات صادرات سیب درختی در محل استانداری از دیگر برنامه های سفر مدیر عامل سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران به استان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =