کد خبر: 24848
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کود شیمیایی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان گفت: میزان مصرف کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه طی سالهای اخیر به استناد آمار و اطلاعات، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، عبدالحسین ادیبان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: همه ساله در ابتدای سال، مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیاز انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام و این سازمان نیز کودهای مورد نیاز و مقادیر آنها را در همین چارچوب به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ می‌کند.

وی میزان نیاز استان به کودهای ازته، فسفاته و پتاسه را وفق ابلاغ سازمان حدود ۵۴ هزار تن در سال اعلام کرد و اظهار داشت: به رغم مصرف پایین کودهای فسفاته و پتاسه در کشور در سال های گذشته ، با ۵ برابر شدن قیمت کودهای مذکور از ابتدای سال ۱۳۹۹ به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، میزان مصرف این ۲ نوع کود مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری هم پیدا کرده است. 

ادیبان گفت: با عنایت به نقش و تأثیر بی‌بدیل این کودها در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی وارتقاء سطح سلامت جامعه، هم اکنون کم مصرفی در کودهای فسفاته و پتاسه به یکی از دغدغه‌های مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

وی میزان اعلام شده در استان برای مصرف کود اوره در سال جاری امسال ۴۳ هزار و ۷۵۲ تن است. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان در خصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده برای مزارع نیز اظهار داشت: فرایند تأمین، توزیع و مصرف کودهای کشاورزی توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل انجام می شود.

ادیبان افزود: چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود.

وی نتایج مثبت حاصل از آزمایش های مستمر مؤسسات تحقیقاتی و نظارتی از انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را مؤید کیفیت بالای کودهای تدارک شده توسط دولت دانست و ضمن اطمینان ‌بخشی به آحاد مردم از کشاورزان خواست که کودهای موردنیاز خود را صرفاً از شبکه رسمی فروش به  تهیه کنند و در مصرف آنها نیز دستورالعمل‌های فنی ابلاغی را مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =