تالاب بین‌المللی شادگان

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه بارندگی ها تاثیر چشمگیری در آبگیری تالاب های فارس نداشت اظهار داشت : وضعیت تالاب‌های استان فارس خوب نیست در حال حاضر فقط برمشور و هفت برم آب دارند مابقی تالاب ها یا کاملا خشک شدند یا در آستانه خشک شدن هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حمید ظهرابی یکشنبه در نشست حفاظت از تالاب‌های استان فارس افزود:‌در بارندگی اخیر  تالاب‌ها چندان تغییری نکردند به گونه‌ای که پریشان صفر درصد آبگیری شد و مابقی نیز بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است. تنها تالاب هیرم ۵۲ درصد آبگیری شده است.

وی گفت:‌ از سال ۸۵ سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت تالاب‌ها را در دستور کار قرار داد تا دستگاه‌ها با هم برای یک هدف مشترک کار کنند،کشاورزی پایدار و اصلاح معیشت‌ها برای حفاظت از تالاب‌های استان امری ضروری است.۱۳ تالاب در استان فارس است که پنج تالاب به عنوان بین‌المللی به ثبت رسیده است.

 ظهرابی ادامه داد:‌ از برنامه پنجم مدیریت زیست بومی تالاب‌ها با اولویت تالاب‌های بحرانی و خسارت دیده در دستور کار قرار گرفت، احیای تالاب‌ها در سطح محلی، استان‌ها و کشوری دنبال می‌شود که در استان فارس در سطح استانی دانشگاه شیراز را نیز وارد کردیم تا احیای تالاب‌ها بر اساس مبنای علمی و پایه‌ای پیش برود و این دانشگاه واحدهایی را برای مطالعه در نظر گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس اظهار داشت:‌برای حفاظت محیط زیست همه بخش‌ها باید مشارکت داشته باشند تدوین برنامه مدیریت جامع یکی از اقداماتی است که انجام شده تا کنون ۴ برنامه برای ۶ تالاب استان تهیه شده است.

او با بیان اینکه تعیین نیاز آبی تالاب از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای ۶ تالاب نیاز آبی مشخص شده و مابقی هم امسال مشخص می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: فعال‌سازی احیای تالاب‌ها و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها؛ اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار با رویکرد بازگرداندن آب با تالاب‌های طشک و پریشان و  کمجان از دیگر اقدامات است همچنین برای تالاب پریشان با دانشگاه تهران قرارداد بسته شده است.

او بیان کرد:‌ اصلاح معیشت و کشاورزی پایداری که در دریاچه ارومیه نتیجه‌بخش بوده در ۱۱ روستای استان فارس برای بختگان انجام می‌شود، ۶ روستا امسال و ۵ روستا سال آینده این برنامه در آن‌ها دنبال می‌شود.

 مسعود نوشادی، استاد بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز و مجری طرح تحقیقاتی احیای بختگان هم گفت: کاهش میزان بارندگی در محل دریاچه‌ها ۵۰ درصد کل حوزه است و از سال ۸۸ به این سمت سال نرمال و تر سالی در حوزه طشک و بختگان نداریم از آن طرف در کنار کاهش بارندگی تبخیر داریم.

او گفت:کاهش شدید منابع آب در حوزه بختگان طی ۱۰ سال اخیر رخ داده است،بررسی آبخوان‌ها نشان داد نه تنها آبخوان تالاب را تغذیه نمی‌کنند بلکه از تالاب به سمت آبخوان خروجی دارد و از آبخوان برای احیای تالاب نمی‌توان استفاده کرد.

نوشادی افزود: چاه‌های زیادی در اطراف تالاب حفر شده که ورودی و خروجی به تالاب را برعکس کرده است،احداث سدهای مخزنی، برداشت بی‌رویه از آب رودخانه‌ها، کشاورزی‌های پر آب از جمله دلایلی است که منجر به خشک شدن تالاب‌ها شده است.

استاد دانشگاه شیراز گفت: دنبال تعطیلی کشاورزی نیستیم، اما دنبال راهکاری برای معیشت پایدار روستائیان اطراف تالاب هستیم، استفاده از آب‌های تصفیه شده یکی از راه‌های اصلی است که باید در احیای تالاب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =